پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۶۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
«عبدالرزاق داود» مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری (سرپرست وزارتخانه بازرگانی پاکستان) در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی ایران گفته است: پاکستان دارای برنج و ایران دارای نفت و پتروشیمی است که می‌توانیم این کالا‌ها را با هم تهاتر کنیم.
شعار سال: وی تصریح کرده است: ما به شرایط تحریمی ایران واقف هستیم و به دنبال یک ساز و کار برای ایجاد ارتباط موثر و مفید با ایران هستیم به همین دلیل پیشنهاد تهاتر را مطرح می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این دیدار تهاتر را پدیرفته است و گفته است: رویکرد ما در دولت جدید، ارتباط با همسایه‌ها از طریق تهاتر است. با این حال ساداتی نژاد پیشنهاد کرده است: مراودات مالی ایران و پاکستان با توجه به شرایط تحریم، از طریق پول رایج در دو کشور انجام شود تا مشکلات تجاری طرفین برطرف شود.

به نظر می‌رسد پیشنهادی که مقام پاکستانی اعطا کرده است تلاش برای سود بردن از تحریم‌ها علیه ایران است. وگرنه ما در داخل ایران خودمان برنجی داریم که به مراتب با کیفیت‌تر و خوش خوراک‌تر و خوش بو‌تر از برنج خارجی است. ظرفیت برنج شمال کشور نمی‌تواند تمام کشور را در بر گیرد، ولی با همه این‌ها مقدار واردات همیشه کمتر از میزان تولید برنج است. پس با این اوصاف واردات برنج برای ایران آن قدر‌ها هم سخت به نظر نمی‌رسد که نیاز به تهاتر نفت باشد.. بنا به آماری که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است تولید داخلی برنج حدود ۸۵ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند. در صورتی که نفت را بخواهیم با برنج پاکستانی تهاتر کنیم بدین معنا است که ظرفیت نیاز داخلی می‌تواند بسیار کمتر شود و این چیزی جز فشار به کشاورز شمالی نیست.

با این مساله پاکستانی‌ها می‌خواهند چیزی را با ایران تهاتر کنند که از بازار‌های دیگر نیز قابل دریافت است. در سوی دیگر هنوز مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید شروع نشده و گویا وزیر جهاد کشاورزی از حالا می‌داند که قرار نیست تحریم‌های نفتی ایران برداشته شود. ولی چرا باید نفت خودمان را به پاکستانی‌ها دهیم که انگار این شرایط تحریمی برای آن‌ها سودی یکطرفه است. شاید اگر ماشین آلات مکانیزه کشاورزی را تهاتر کنیم حداقلش این است که به زودی به برنج هیچ کشوری نیز وابسته نخواهیم بود و در زمینه تولید برنج خودکفا خواهیم شد. امری که به نظر می‌رسد مورد علاقه دولت‌ها در ایران نیست!


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از حکایت گیلان، تاریخ انتشار:۱۶ آبان۱۴۰۰، کد خبر:hekayatgilan.ir/۶۲۲۳
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین