پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۸۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
به تازگی موج جدیدی از انتقاد‌ها به کیفیت تندیس‌های شهدای ایرانی از جمله شهید همت، مهدی باکری، حسین خرازی، مصطفی چمران و... که با تکنیک هایپررئال تولید شده و در باغ موزه دفاع مقدس در معرض دید قرار گرفته‌اند، در فضای مجازی به راه افتاده است. آثاری که عده‌ای کیفیت آن‌ها را مغایر با شان و منزلت شهدا می‌دانند.

شعار سال: ماجرای انتقاد به کیفیت تندیس‌های شهدا در باغ موزه دفاع مقدس، با پاسخ تامل برانگیز مدیر موزه پایان یافت.
 
 ساخت تندیس‌ و پیکره از مشاهیر علمی، فرهنگی، تاریخی و... سابقه چندان قدیمی در ایران ندارد. از طرف دیگر چند سالی است که ساخت تندیس در کارگاه مجسمه‌سازی، جای خود را به پرینت‌های سه بعدی رایج در بازار داده است. تکنیکی که نه یک مجسمه‌ساز بلکه یک اپراتور آشنا به دستگاه هم می‌تواند آن را انجام دهد.
 
انتقاد مردم به مجسمه‌های هایپر رئال شهدا
 
به تازگی موج جدیدی از انتقاد‌ها به کیفیت تندیس‌های شهدای ایرانی از جمله شهید همت، مهدی باکری، حسین خرازی، مصطفی چمران و... که با تکنیک هایپررئال تولید شده و در باغ موزه دفاع مقدس در معرض دید قرار گرفته‌اند، در فضای مجازی به راه افتاده است. آثاری که عده‌ای کیفیت آن‌ها را مغایر با شان و منزلت شهدا می‌دانند.
 
پاسخ تامل‌برانگیز مدیر باغ موزه قصر به کیفیت پایین تندیس‌های شهدا
 
امیرمحمد خانی مدیر موزه داری باغ موزه دفاع مقدس درباره کیفیت تندیس‌های شهدا اظهار کرد: چون مردم ما خیلی با مجسمه و تندیس‌ آشنایی ندارند، فرق بین فضای دو بعدی و سه بعدی را نمی‌دانند، بخاطر همین می‌گویند این مجسمه شبیه شهید نیست در صورتی که باید خانواده شهید درباره مجسمه سه بعدی آن نظر بدهند، چون از نزدیک شهید را دیده اند.


روح الله شمسی زاده مجسمه ساز نام آشنای کشور در این خصوص بیان کرد: این آثار را از نظر کیفیت و شخصیت‌پردازی می‌توان نقد کرد. شاید سازنده تمام تلاش خود را به کار گرفته تا شباهت بسیاری به تصویر شخصیت مورد نظر داشته باشد و تا حدودی هم موفق شده اما در بحث کیفیت و کمپوزیسیون ضعیف عمل کرده ، در نتیجه این ضعف به طور کلی در اثر دیده می‌شود، اثر حس ندارد و مخاطب هم با آن ارتباط برقرار نمی‌کند.
 
آیا نیروهای متبحر در تولید آثار هایپررئال نداریم؟
 
مدیر باغ موزه دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که چرا در ساخت این آثار از هنرمندان تراز اول استفاده نشده گفت: ساخت تندیس‌های هایپررئال در کشور ما سابقه طولانی ندارد به همین  دلیل طبیعی است هنرمندی که ۸ سال قبل مجسمه را ساخته با کار امروز او که به تجربیاتش اضافه شده، متفاوت باشد.
 
عباس مجیدی رئیس سابق انجمن مجسمه‌سازان ایران در پاسخ به اینکه انتخاب فرد کاربلد و آشنا با تکنیک‌ها برای خلق مجسمه شهدا، تا چه حد مهم است، گفت: بدون شک استفاده از توانمندی افراد کارآمد با توان تکنیکی بالا و شناخت آناتومی لازم است. متاسفانه شاهد آثار ضعیفی در این حوزه و همچنین آثار شهری که توسط افراد ناکارآمد صورت می‌گیرد هستیم.
 

وی عنوان کرد: یقینا افرادی را داریم که در این هنر از توانمندی قابل قبولی برخوردارند که بتوانند با استفاده از توانمندی‌های خود و شکل استفاده از مواد،  آثار خوبی ارائه کنند.
 
وی با بیان اینکه قیمت یک اثر بسته به سوابق هنرمندش متغیر است، گفت: همه می‌دانیم که برای خلق یک اثر خوب، بودجه و شرایط مناسب لازم است، اما چنانچه هنرمندی به هر دلیل، سفارشی را با بودجه کم، قبول می‌کند هیچ دلیلی برای خلق اثر بی‌کیفیت توسط او پذیرفته نیست.
 
دوباره کاری موزه شهدا برای جبران یک خطا
 
مدیر موزه داری باغ موزه بیان کرد : ما با هنرمندان دوباره قراردادی بسته ایم تا برخی از این مجسمه‌ها بروز رسانی شود.
 
خانی درباره قیمت هر مجسمه گفت: در حال حاضر قیمت هر مجسمه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است و ما سعی می‌کنیم از هنرمندان خوب کشور برای ساخت دعوت کنیم تا کیفیت خوبی بر جا بماند.
 
قیمت مواد اولیه آثار هایپر رئال در بازار
 
محمدامین قطبی موسس آرمان ویژن و مدیر طراحی درباره میزان مواد وارداتی و مبلغ آنها گفت: براساس آخرین آمار، ۹۰ درصد مواد اولیه آثار هایپر رئال از کشور‌های خارجی به خصوص چین وارد می‌شود. پروفیل آلومینیوم دستگاه‌های آن در ایران ساخته می‌شود. اما دیگر قسمت های، آن مانند استپ مورتورها، درایور و کنترل‌هایش از کشور چین وارد می شود.
 

وی افزود: در آثار معمولی هم صددرصد رنگ مجسمه‌ها که بیشتر برنزی، برنجی، طلایی و یا مشکی است،  از بیرون کشور تامین می‌شود. ماده سیلیکون هم وارداتی است  اما در بخش رزین، سه شرکت ایرانی وظیفه تامین آن را برعهده دارند.  قیمت مواد مورد نیاز برای این آثار به ترتیب پلاستیک کیلویی بین ۵ تا ۲۰ دلار، رزین پلی استر لیتری ۵ دلار، رزین اپوکسی لیتری ۳۰ دلار، الیاف کیلویی ۲۰ دلار، سیلیکون ۵۰ دلار، خمیر مجسمه سازی هم در ایران کیلویی ۷۰ تومان است.
 
آسیب فشارهای مالی و زمانی مدیران بر خروجی کار یک هنرمند
 
خانی درباره ادامه پروژه‌های هنری باغ موزه دفاع مقدس بیان کرد: طی برنامه‌ی ۵ ساله‌ای که نوشیم، قرار است ۱۸ مجسمه‌ای دیگر نیز ساخته شود که در این مدت ۶ مورد آن آماده بازدید قرار گرفته و تا ۲ سال آینده باقی آن‌ها نیز به پایان می‌رسد، البته به دلیل اینکه متریال این مجسمه‌ها از خارج از کشور وارد می‌شود و ما در تحریم قرار داریم پروژه به تعویق افتاده است.
 

عباس مجیدی درباره ضرورت فراهم شدن شرایط مناسب برای کار از سوی مسئولین عنوان کرد: گاهی تخصیص بودجه اندک و تعجیل برای دریافت اثر از ناحیه مسئولین سفارش دهنده، محدودیت‌هایی را به هنرمند تحمیل می‌کند، اما با این وجود هنرمند نباید کیفیت کار خود را فدای زمان و هزینه کند.
 
وی تاکید کرد: افرادی که در حوزه ساخت مجسمه مفاخر، کار می‌کنند حتما می‌بایست مطالعه درستی در زمینه‌های مختلف شخصیت افراد و همینطور کانتکست داشته باشند، یعنی شخصیت را بشناسند و فضای اجرای کار را مدنظر قرار دهند. طبیعتا مسئولین موزه‌ها هم باید متناسب با کارکرد این گونه مجسمه ها، به سراغ افراد توانمند بروند و در صورت لزوم از افراد متخصص این حوزه مشاوره بگیرند                                                                                                       


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان  ، تاریخ انتشار:  30 آبان  1400، کدخبر:7971955 ، www.yjc.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین