پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
آن چه مردم اصفهان طلب می‌کنند، این است که حق آبه ما به جای ۸۰۰میلیون مترمکعب در این شرایط تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا می‌کند و آن را به اهالی اصفهان تخصیص بدهید که البته نمی‌دهند!
شعار سال: با گذشت حدود دو هفته از اعتراضات مردم و کشاورزان اصفهانی به کمبود آب و خشکی زاینده‌رود، دامنه این اعتراضات به برخی از مناطق همجوار، نظیر چهارمحال بختیاری نیز گسترش یافته و اهالی این مناطق، نسبت به مطالبه حق آبه خود، معترض هستند.

فتح‌الله معین، عضو ادوار و رئیس پیشین شورای شهر اصفهان و استاندار سابق استان‌های هرمزگان و خوزستان در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به ریشه‌های کم آبی‌ها در زاینده رود، اظهار داشت: آورد رودخانه زاینده‌رود، بدون محاسبه تونل‌ها و آب ذخیره شده سد زاینده‌رود در ورودی استان اصفهان، بالغ بر ۸۰۰میلیون متر مکعب در سال است. رودخانه زاینده‌رود بعد از دهه ۳۰، بارگذاری‌های مختلفی چون؛ صنعتی، آشامیدنی و مصارف شهری شده است.

 

از زمان دولت احمدی‌نژاد، برداشت غیرمجاز و غیرعلمی آب از زاینده‌رود به شدت افزایش یافته

وی افزود: طی ۱۵ سال گذشته، مشخصا از دولت احمدی‌نژاد که مجوزی را هم در سفر به استان چهارمحال به این استان داده بود، حق آبه تاریخی، شرعی و قانونی استان اصفهان به این منطقه اختصاص داده شد. تاریخی از این جهت که بر اساس طومار‌هایی که گاه عمر آن‌ها به مانند طومار شیخ بهایی به زمان ساسانیان برمی‌گردد، شهر‌ها و روستا‌های مسیر زاینده‌رود از دیرباز، حق آبه داشته است. به بعد قانونی مسئله اشاره دارم چون، تمام این آب بر اسناد موجود در سازمان ثبت اسناد به همراه زمین‌ها، متعلق به اشخاص بوده است.

معین، اضافه کرد: به بعد شرعی هم اشاره دارم، چرا که اکثریت قریب به اتفاق مراجع، این مطلب را عنوان کردند که حق آبه‌های با سابقه طولانی به عنوان انفال محسوب نشده و مالک دارد. متاسفانه طی ۱۵ سال گذشته، برداشت غیرمجاز و غیرعلمی آب از زاینده‌رود در استان بالادست (چهارمحال بختیاری) به شدت افزایش یافته است. در دوره دولت روحانی، یک شرکت را مامور کردند تا میزان این برداشت غیرمجاز را محاسبه کند و برآورد این شرکت از محاسبات خود، بالغ بر ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود.

رئیس سابق شورای شهر اصفهان، یادآور شد: بسیاری از صاحبنظران معتقدند که این شرکت، امکان دسترسی به میزان همه برداشت‌های غیرمجاز در این منطقه را نداشته است. در واقع، برداشت دقیق‌تر آب به صورت غیرمجاز و غیرعلمی در استان بالادست، دست کم ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده است. ۵۰ میلیون مترمکعب آب هم، بنا بوده تا پس از بهره‌برداری از تونل سوم کوهرنگ (زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی) به یزد داده شود.

در جمعا ۴۰۰ میلیون مترمکعب از حق آبه‌های مردم اصفهان، تصرف غیرمجاز صورت می‌گیرد

وی، عنوان داشت: همچنین، بالغ بر ۲۳ سال است که سالیانه ۵۰ میلیون مترمکعب آب از زاینده‌رود به یزد داده می‌شود. در صورتی که موافقت اولیه در این خصوص از محل تونل سوم بوده است. یک سری شهر دیگر در استان اصفهان نیز به مانند کاشان، نائین، اردستان و نجف‌آباد به رغم اینکه حق‌آبه‌ای از زاینده‌رود نداشتند، آب آشامیدنی خود را از این منبع دریافت می‌کنند. اگر این میزان را هم ۵۰ میلیون مترمکعب در نظر بگیریم در جمعا ۴۰۰ میلیون مترمکعب از حق آبه‌های مردم اصفهان، تصرف غیرمجاز صورت می‌گیرد.

این عضو ادوار شورای شهر اصفهان، همچنین بیان داشت: آن چه مردم اصفهان طلب می‌کنند، این است که حق آبه ما به جای ۸۰۰میلیون مترمکعب در این شرایط تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا می‌کند و آن را به اهالی اصفهان تخصیص بدهید که البته نمی‌دهند!

قرارداد تامین آب صنایع اصفهان از خلیج فارس منعقد شده و اکنون هم بخش زیادی از آن از پساب‌ها تامین می‌شود

معین، همچنین با اشاره به موضع برخی از نمایندگان درخصوص لزوم انتقال صنایع از اصفهان برای حل مشکل آب منطقه، تاکید داشت: آب مورد نیاز صنایع از ابتدا از محل تونل اول و دوم، اختصاص پیدا می‌کرد و این برداشت از محل آورد طبیعی روخانه نبود. ضمن اینکه، تقریبا دو سال است که صنایع عمده اصفهان به مانند پالایشگاه، فولاد مبارکه و ذوب آهن، قراردادی را منعقد کرده‌اند و مقرر شده تا آب مورد نیازشان از آب خلیج فارس تامین شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز، بخش زیادی از آب مورد نیاز کارخانجات از طریق پساب‌ها، تامین می‌شود و با این تفاسیر، ایده انتقال صنایع از اصفهان، اساسا فاقد موضوعیت خواهد بود.

استاندار سابق استان‌های خوزستان و هرمزگان، همچنین عنوان داشت: پس از اینکه این مشکلات برای زاینده‌رود اتفاق افتاد، تصمیم می‌گیرند که انتقال آبی از تونل بهشت‌آباد صورت بدهند. این بهشت‌آباد، رودخانه‌ای است که آب را از نقطه صفر چهارمحال بختیاری برداشت می‌کنند. به تعبیر دیگر، برداشت آب از جایی انجام می‌گیرد که از استان چهارمحال خارج شده است. قرار بوده، میزانی بالغ بر ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب از این محل به استان اصفهان اختصاص پیدا کند.

معین، یادآور شد: مسیر این تونل توسط یک شرکت فرانسوی و یک شرکت ایرانی مورد مطالعه قرار داده و طراحی می‌کنند. در زمان احمدی‌نژاد، این طرح متوقف شده و نامجو، وزیر نیروی وقت، این طرح را به یک شرکت اتریشی ارجاع می‌دهد. این شرکت، مطالعات سابق را کنترل کرده و مطالعات تکمیلی را در این باره ارائه و راه حل نهایی را همان طرح بهشت‌آباد می‌داند. دستور آغاز به کار پروژه صادر و ضمن عقد قرارداد با قرارگاه خاتم، نزدیک به ۱۵۰۰ متر از تونل نیز حفر می‌شود.

طرح انتقال آب از بهشت‌آباد به اصفهان بدون هیچ دلیلی در دوره چیت‌چیان متوقف شد

نماینده سابق مردم اصفهان در شورای این شهر، اضافه کرد: مجددا در زمان وزارت چیت‌چیان، این طرح بدون هیچ دلیلی متوقف شده و تا کنون نیز فریز شده است. بعد از پیگیری مردم اصفهان، رئیس جمهور روحانی، طرح را به آب نیرو ارجاع می‌دهد و این شرکت نیز پس از انجام مطالعه، تنها راه نجات منطقه را همین طرح ارزیابی می‌کند. اساسا ۵۰۰میلیون مترمکعب آب در کل منطقه از خوزستان به این سو، عدد و رقم قابل اعتنایی نیست. ضمن اینکه اهالی چهارمحال، جلوی حفر این تونل را که حداقل ۲۰ متر و در برخی نقاط تا ۷۰متر به زیر زمین منتقل می‌شود را گرفته‌اند.

وی، اضافه کرد: اردکانیان، وزیر وقت نیرو به شکل رسمی، طی نامه‌ای تاکید داشت که وزارت نیرو، متعهد و مکلف خواهد بود تا هر نوع خسارت به منابع آبی چهارمحال بختیاری را جبران کند. دیگر مسئله اینکه، حق‌آبه‌ای هم از همین تونل برای چهارمحال نیز پیش‌بینی شده است.

معین، خاطرنشان کرد: برداشت آب از این تونل برای اصفهان از نقطه‌ای انجام می‌شود که اصلا از نقطه تقسیمات چهارمحال بختیاری خارج شده و در واقع، مازاد آب مورد نیاز مردم این منطقه است.

اراده برخی در مقابله با با تصمیمات دولت اصلاحات باعث ایجاد مشکلات کنونی آب در این منطقه از کشور شده

رئیس سابق شورای شهر اصفهان، همچنین در ادامه با اشاره به مسئله قومی کردن مسئله آب در این منطقه از کشور و آفات آن، یادآور شد: من با برخی از بزرگان طوایف ساکن در چهارمحال بختیاری صحبت کردم و می‌گفتند که توده مردم این منطقه، داعیه‌ای به برداشت آب در این منطقه ندارند. اراده برخی در مقابله با با تصمیمات دولت اصلاحات باعث ایجاد مشکلات کنونی آب در این منطقه از کشورمان شده است.

معاون سابق سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان در پایان نیز، خاطرنشان کرد: احساس قطعی من این است که اگر اراده‌ای در مجموعه دولت برای حل مسئله وجود داشته باشد، مشکلی در حل آن نخواهیم داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت امتداد، تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۹۷۸، www.emtedad.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین