پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران: استفاده از لوازم یدکی بی‌کیفیت به جای قطعات اصلی صدمه سنگینی به خودرو، مالکان و مکانیک‌ها می‌زند.
شعار سال: رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، اعلام کرد: بیشترین مراجعه به تعمیرگاه‌ها برای تعمیر خودرو‌ها مربوط به همان قسمت‌هایی است که قطعات بدون کیفیت در آن استفاده می‌شود و متاسفانه قطعاتی که در بازار موجود است از کیفیت لازم برخوردار نیست که این عامل مراجعه به تعمیرگاه را بیشتر از معمول کرده است.

علیرضا نیک‌آیین در گفتگو با خبرنگار «قطعه نیوز» در پاسخ به این پرسش که در گذشته، مشکلاتی در زمینه تامین ابزار مخصوص و تجهیزات روز برای تعمیر خودرو‌های داخلی و خارجی وجود داشت، آیا در حال حاضر، این مشکل برطرف شده است یا خیر و چه راه حلی برای آن وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر مشکل مربوط به تامین ابزار مخصوص و تجهیزات روز برای تعمیر خودرو‌های داخلی و خارجی، برطرف نشده است.

وی افزود: ما این توقع را از خودروسازان داریم زمانی که خودرویی را طراحی و به بازار عرضه می‌کنند؛ اقدامات لازم در خصوص تامین ابزار مخصوص را هم انجام بدهند و به بازار افترمارکت (خدمات پس از فروش) کمک کنند و فقط به بخش داخلی خود اکتفا نکنند.

این مقام صنفی در ادامه تصریح کرد: خودروسازان باید اطلاعات فنی را انتقال بدهند و ابزار مخصوص را برای تعمیر در اختیار تعمیرکاران قرار بدهند. ولی متاسفانه در این خصوص، بسیار ضعیف عمل می‌کنند و هیچ‌گونه همکاری با اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ندارند.

نیک‌آیین همچنین خاطرنشان کرد: ما مکاتبات زیادی را با خودروسازان و به خصوص با ایساکو انجام داده‌ایم، ولی استقبالی از این طرح نشد. در صورتی که این یک کار ملی است و اگر خودروسازان از دیدگاه خدمت به این موضوع نگاه کنند، حتما نظر آن‌ها عوض خواهد شد.

هیوندا کیا و تویوتا بیشترین سهم از خدمات تعمیرگاهی دارند

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در پاسخ به این پرسش که اصلی‌ترین موضوع خودرو‌های خارجی در زمینه تامین قطعات و دریافت خدمات تعمیرگاهی و لوازم یدکی مربوط به کدام خودرو‌ها و کدام قطعات است، گفت: بیشترین سهم از خدمات تعمیرگاهی، بعد از خودرو‌های تولید داخل، به محصولات هیوندا کیا و تویوتا اختصاص دارد.

نیک‌آیین، تصریح کرد: اگر قطعه استاندارد و اورجینال بر روی این خودرو‌ها نصب شود؛ مراجعه برای تعمیر، بسیار کم خواهد شد.

وی تصریح کرد: در صورتی که مشاهده شده است قطعات تقلبی و غیراستاندارد مربوط به خودرو‌های خارجی به کشور وارد شده است.

جولان قطعات بی کیفیت در بازار

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در خصوص اینکه در شرایط فعلی، قطعه‌سازان، مشکلات بسیاری برای تامین نیاز خط تولید دارند و آیا این مشکل در تامین قطعات و لوازم یدکی بازار نیز وجود دارد یا خیر، تشریح کرد: قطعه‌سازانی که برای خودروساز‌ها کار می‌کنند متاسفانه، از تولید و سهم بازار، عقب هستند و میزان تولید کمتری دارند.

نیک‌آیین، اظهار کرد: این موضوع، باعث شده است که این خلا توسط قطعات بی‌کیفیت جبران شود و این صدمه بسیاری را به بازار وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی که قطعات بی‌کیفیت در بازار عرضه شود و به جای قطعات اصلی مورد استفاده قرار بگیرد؛ صدمه سنگینی به خودرو‌ها و مالکین و مکانیک‌ها وارد می‌کند و مشخص نیست که چه زمانی این معضل برطرف خواهد شد.

تعمیرات غیراستاندارد به اصرار مالکان خودرو‌ها صورت می‌گیرد

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در پاسخ به این پرسش که به دلیل افزایش شدید قیمت قطعات و لوازم یدکی، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند قطعاتی که دارای ایراد هستند را به جای تعویض، تعمیر کنند و این موضوع در بازار، چقدر رایج است، تاکید کرد: متاسفانه، به علت گرانی قطعات و لوازم یدکی نو، مشتریان برای اینکه هزینه پایین‌تری را برای تعمیر خودرو خود پرداخت کنند، تصمیم می‌گیرند که قطعات را تعمیر کنند.

نیک‌آیین، اظهار کرد: مالکان خودرو‌ها وقتی که برای تعمیر خودرو خود به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند، اصرار دارند که قطعه معیوب خودرو آن‌ها به جای تعویض، تعمیر شود و این تعمیرات غیراستاندارد به اصرار مالکان خودرو‌ها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: شکایت‌های زیادی درخصوص تعمیرات غیر اصولی به اتحادیه ارجاع می‌شود و همکاران ما در اتحادیه بعد از تحقیق به این نتیجه می‌رسند که این مشکلات، ریشه در تعمیرات غیر استاندارد دارد.

مشتریان، تخلفات تعمیرگاه‌ها را گزارش بدهند

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در پاسخ به این پرسش که مشتریان از این موضوع شاکی هستند که اجرت تعمیرکاران بسیار بالا است در راستای همان تعمیرات غیر استاندارد مشتری مجبور می‌شود که به تعمیرکار دیگری مراجعه کند، تدبیر اتحادیه برای رسیدگی به این چالش چیست؟ گفت: دستمزد تعمیرکاران، ابتدای سال تعیین و به همه واحد‌های صنفی، ابلاغ شده است.

نیک‌آیین، اظهار کرد:، ولی یک عده هستند که بدون جواز در زمینه تعمیرات خودرو‌ها فعالیت می‌کنند و آن‌ها از مبالغ تعیین شده میزان اجرت که توسط اتحادیه در نظر گرفته شده است، تخطی می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر مشتریان با این معضل مواجه شدند و متوجه شدند که در واحد صنفی، نرخ‌ها نصب نشده است این را حتما به اتحادیه گزارش بدهند.

این مقام صنفی، تاکید کرد: مشتریان می‌توانند با واحد بازرسی اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران به شماره تلفن ۷۷۶۴۶۰۶۰ تماس بگیرند تا به شکایت آن‌ها رسیدگی شود.

نیک‌آیین، بیان کرد: اگر مشتریان تعمیرگاه با مشکل نبود کیفیت تعمیرات واحد‌های صنفی روبه‌رو شدند، می‌توانند با مراجعه به اتحادیه یا اداره صنعت و معدن، شکایت خود را ثبت کنند تا پیگیری‌های لازم توسط اتحادیه و اداره صنعت و معدن، صورت بگیرد.

قطعات موجود در بازار بی‌کیفیت هستند

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر، بیشترین مراجعه به تعمیرگاه‌ها مربوط به کدام خودرو‌ها است و کدام قطعه، بیشترین تعمیرات را دارد؟ گفت: بیشترین مراجعه به تعمیرگاه‌ها برای تعمیر خودرو‌ها مربوط به همان قسمت‌هایی است که قطعات بدون کیفیت در آن استفاده می‌شود.

نیک‌آیین اظهار کرد: بیشتر از همه ترمز، کلاج و سرسیلندر خودر‌ها دچار مشکل می‌شوند و این‌ها مراجعات زیادی برای تعمیر را دارد.

وی افزود: متاسفانه، قطعاتی که در بازار، موجود است از کیفیت لازم برخوردار نیستند و همین امر تعداد مراجعه به تعمیرگاه را بیشتر از حد معمول کرده است.

این مقام مسوول، تصریح کرد: اگر یک لنت ترمز غیر استاندارد در خودرو استفاده شود، قطعا عمر و دوام لنت ترمز اصلی و استاندارد را نخواهد داشت و زودتر از موعد مقرر، دچار مشکل می‌شود که این موارد، مراجعه به تعمیرگاه را زیاد می‌کند.

نیک‌آیین در پایان با اشاره به اینکه، در میان خودرو‌های داخلی بیشتر کدام خودرو‌ها دچار مشکل می‌شوند، بیان کرد: خودرو‌های تولید داخل، بیشتر از بقیه خودرو‌های موجود در بازار خودرو ایران، دچار مشکل می‌شوند و این خودرو‌ها بیشترین مراجعه به واحد‌های صنفی برای تعمیرات را دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت قطعه نیوز، تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰، www.ghatenews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین