پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۶۷۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
بعد از تصویب پرداخت حداقل حقوق به دانشجویان دکتری و شاغل محسوب نمودن آن‌ها در وزارت عتف (نظیر همه جای دنیا و کاری که وزارت بهداشت شروع نموده)، دانشجویان معتقدند که ده ماه است دریافتی نداشته اند. نکته جالب توجه آنکه در صورت اجرای این مصوبه، دانشجوی دکتر بودن به احتمال زیاد شغل محسوب شده و هیج یک از کارکنان دولت نمی‌توانند همزمان در دو شغل شاغل باشند (قابل توجه آقایان مدیر دولتی دانشجوی دکتری).
شعار سال: سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی (ره) در نشست صمیمی رئیس مجلس شورای اسلامی با دانشجویان این دانشگاه که صبح دوشنبه، ۱۵ آذرماه در آستانه روز دانشجو، برگزار شد، گفت: روز دانشجو، روزی تاثیرگذار در تاریخ تحولات کشور است، روزی که با جانفشانی ۳ نفر از دانشجویان که با صدای بلند و خون خود به نظام سلطه و چپاول گران نه گفتند و پیروزی ظاهری در ۲۸ مرداد را به کام آن‌ها تلخ کردند و نشان دادند که نه گفتن به نظام سلطه، خصلت ملت آگاه و تمدن ساز ایران است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه بنیانگذار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری بار‌ها به اهمیت روز دانشجو در بیانات خود تاکید کرده اند، ادامه داد: این دانشگاه مزین به نام شهید بهشتی و مشهد دانشمند شهید مجید شهریاری است. اینجا یکی از دانشگاه‌های تحریمی کشور می‌باشد، اما با ترفند‌های دشمن، پا پس نمی‌گذاریم و در راه خود پافشاری می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه‌های تراز اول کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: در این دانشگاه اقدامات بزرگی خصوصاً در دوران کرونا انجام شده است.

 
دانشجویان دکتری ۱۰ ماه است حقوق نگرفته اند!

نصیری قیداری با بیان اینکه این سالن می‌توانست شاهد حضور ۷۰۰ دانشجو باشد، اما پروتکل‌ها رعایت شده است، تصریح کرد: کارگروهی تشکیل دادیم تا معضلات جامعه را در آن احصا و در راستای رفع آن‌ها تلاش کنیم.

وزیر علوم: صندوق علوم، تحقیقات و فناوری به زودی تاسیس می‌شود/ضرورت تعامل با جهان در حوزه دیپلماسی علمی

محمدعلی زلفی گل نیز در این نشست ضمن تبریک روز دانشجو، گفت: کرونا نشان داد دانشگاه بدون دانشجو معنا نداشته و مثل کالبدی بی روح است لذا امیدواریم هرچه زودتر این مشکل از سر راه جامعه بشریت دور شود و شاهد حضور با نشاط دانشجویان باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه تصریح کرد: اگر امروز با آزادی نظرات خود را در حضور یکی از سران قوا مطرح می‌کنیم، نتیجه خون شهدایی است که از کیان کشور دفاع کرده اند و امروز هر دانشجو می‌تواند هرچه تشخیص داد را بیان کند که باید بگویم مشکل ما با دانشجویان این است که عقل و علم آن‌ها بیش از سن آن‌ها است.

وی در ادامه خطاب به دانشجویان آرمان گرایی را حق آن‌ها دانست و افزود: به خاطر بسپارید باید واقعیات و شرایط کشور را نیز دیده و درک کنید. ما می‌خواهیم استقلال سیاسی داشته باشیم که این موضوع، هزینه بر است؛ ما تافته جدا بافته از دنیا نبوده و باید تعاملات خود با جهان را در نظر بگیریم که حوزه دیپلماسی علمی از مهم‌ترین آن‌ها است.

وی مطمئن‌ترین سرمایه گذاری را در حوزه علم و فناوری دانست و ادامه داد: دانشگاه‌ها نباید برای جزئی‌ترین امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی مشکل داشته باشند لذا شما آقایان قالیباف و منادی که عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستید، لازم است صرفه جویی را در حوزه‌های دیگر صورت دهید چرا که باید برای علم سخاوت داشته باشیم و بدانیم هرگاه در عمل، شایسته سالاری را ملاک قرار دادیم موفق بوده ایم که باید در جذب هیات علمی اولویت‌های شایستگی در نظر گرفته شود.

دانشجویان دکتری ۱۰ ماه است حقوق نگرفته اند!

زلفی گل در ادامه به گزارش عملکردی از سه ماهه فعالیت خود اشاره و بیان کرد: طی این مدت نظام ایده‌ها و نیاز‌ها را دنبال کردیم که هر شهروند ایرانی اگر نیازی را برای کشور تشخیص داد آن را در سامانه‌ای مطرح کند، همچنین با دستور رئیس جمهور مجوز تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۸ بود، اما اجرا نشده بود، صادر شد که نیاز به اعتبار مجلس نیز دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین جلسه‌ای با ستاد کل نیرو‌های مسلح داشتیم تا دانشجویان فارغ التحصیل دکتری که سربازی نرفته و طرح پسا دکتری در راستای نیاز‌های جامعه بگذرانند و یک سوم حقوق را نیز دریافت کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور سالم‌ترین مکان‌های اجرای هستند و نظارت از دانشگاه‌ها نشأت می‌گیرد.

انتقاد یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه شهید بهشتی از عدم اجرای قانون پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری وزارت علوم

در میان صحبت‌های وزیر علوم یکی از خانم‌های دانشجو که در مقطع دکتری در حال تحصیل بود، نسبت به عدم دریافت حقوق از سوی دانشجویان دکتری وزارت علوم انتقاد کرد و گفت: چرا میان دانشجویان وزارت بهداشت و وزارت علوم تفاوت قائل می‌شوید و آن‌ها حقوق می‌گیرند، اما ما حقوقی نداریم.

این دانشجو خطاب به وزیر علوم ادامه داد: زمانی که می‌خواستم در این جلسه حاضر شوم از هم خوابگاهی‌های خود نیز خواستم به این نشست بیایند که آن‌ها گفتند کسی حرف ما را نمی‌شنود، اما من آمدم و این حضور و بیان نظراتم با هدف مورد تشویق قرار گرفتن و یا تخریب افراد و مسئولان نیست، من هم انقلابی هستم و فرزند جانبازم، اما برای حضور در دانشگاه از سهمیه استفاده نکرده ام.

این دانشجوی دکتری شهید بهشتی همچنین تصریح کرد: علیرغم تشکر از مسئولان دانشگاه شهید بهشتی برای اداره این دانشگاه در شرایط کرونا و اقدامات سایر مسئولان دلسوز به خصوص در زمان تحریم، باید بگویم که من درد دارم و سوالم این است که چرا قانون پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری وزارت علوم بعد از گذشت ۱۰ ماه از تصویب آن در مجلس، هنوز اجرایی نشده است.

تریبون دانشجویی در حضور رئیس مجلس

در ادامه این نشست سید امیرمحمد حسینی نماینده تشکل جامعه اسلامی دانشجویان بر ایجاد تحول در عرصه حکمرانی و سیاستگذاری کشور تأکید کرد و خواستار عدم دخالت نمایندگان در انتصابات دولتی، اجرای قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده و رسیدگی به طرح شفافیت آرای نمایندگان شد.

سیدسجاد سجادی عضو شورای مرکزی جنبش عدالت خواه دانشجویان نیز بر پایبندی مسئولان به اصل مردمسالاری به شیوه واقعی تأکید کرد مصوبات مجلس به خصوص درباره واردات خودرو نباید از سوی هیأتی تحت عنوان نظارت بر سیاست‌های کلی نظام ملغی شود.

دانشجویان دکتری ۱۰ ماه است حقوق نگرفته اند!

در ادامه نشست، امیررضا بخشی پور عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی تحکیم وحدت نیز خواستار تعیین تکلیف طرح شفافیت، عدم دخالت در عزل و نصب‌ها و عدم محدودسازی برگزاری تجمعات مسالمت آمیز طبق قانون اساسی شد.

سیامک اتفاق نماینده انجمن اسلامی دانشجویان آزادیخواه هم بر پیگیری مطالبات مردم به جای رسیدگی به طرح صیانت تأکید داشت و خواستار رسیدگی به وضعیت بحران‌های زیست محیطی، کمبود منابع آب، نرخ رشد منفی اقتصاد، افزایش بیکاری، حاشیه نشینی و عدم اجباری بودن خدمت سربازی شد.

علی یزدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد نسبت به لیستی بودن انتخابات ها، عنوان کرد: که مجلس باید ساختار بودجه ریزی را اصلاح کند و مردم نیز نباید وعده‌های غیرواقعی از زبان مسئولان بشنوند. همچنین وی ضمن قدردانی از پخش زنده جلسات بررسی طرح صیانت، این اقدام را برای اقناع افکار عمومی کافی ندانست.

معین رضیئی نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ضمن قدردانی از برگزاری این جلسه که در طول ۱۲ سال ریاست علی لاریجانی در مجلس حتی یک بار هم امکان آن ایجاد نشده بود، بر اقدامات نمایندگان مجلس در سطح کلان به جای رسیدگی به مسائل جزئی تأکید کرد و و خواستار تقویت بعد نظارتی مجلس بر رفتار نمایندگان شد.

مهدی حسین‌خانی دبیر انجمن پژوهشکده گیاهان دارویی به نمایندگی از انجمن علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت استفاده از نخبگان برای حل مشکلات کشور خواستار برداشته شدن سهمیه‌ها از کنکور برای جلوگیری از دلالی شد و خواست در بحث استخدام‌ها دانش فنی بر دانش عقیدتی ترجیح داده شود. همچنین او این جلسه را از معدود جلساتی دانست که مجلس خود را در بدنه جامعه قرار داده و به صرت مستقیم با دانشجویان وارد گفتگو می‌شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار:۱۵ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۹۰۰۲۲، www.icana.ir
 
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین