پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۶۷۱۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفتند: خروجی آموزش و پرورش باید کارآمد باشد، باید با هماهنگی دولت برنامه ریزی شود تا با خروجی آموزش و پرورش، کشور بتواند روی پای خود بایستند.
شعار سال: مرجع تقلید شیعیان در دیدار وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی با تاکید بر اهمیت مساله «تربیت» در نظام آموزش و پرورش، اظهار داشتند: فرزندان ما آماده اند برای تربیت. هر طرزی که این‌ها را در کودکی بپرورانیم، بار می‌آیند! این‌ها ظرف خالی اند، هر چه انسان در این ظرف بریزد بار خواهند آمد.

ایشان تاکید داشتند: ما دو عامل را باید رعایت کنیم: یکی اینکه او را به هویت خودش آشنا کنیم؛ که تو بیش از آن مقداری که باید از راه گوش دریافت کنی از راه هوش خودت باید استخراج بکنی. انسان نظیر بانک نیست که بودجه را از خارج وارد بانک بکند انسان نظیر معدن است که درون خود گنج‌های فراوانی دارد و بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) این است: «النَّاسُ مَعَادِنُ کَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة» باید به این‌ها بگوییم شما باید تلاش و کوشش بکنید معادل آن مقداری که از راه گوش می‌شنوید و از راه چشم در کتاب‌ها می‌بینید از درونتان هم بجوشد.

آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: از درون چگونه می‌جوشد؟ و از بیرون چه جور می‌گیریم؟ بیرون را تقریباً همه ما می‌دانیم که باید خوب گوش بدهیم، خوب درس بخوانیم و خوب مطالعه کنیم. اما درون را باید مواظب باشیم که هیچ چرک و غباری نیاید که این راه را ببندد. این چشمه باید بجوشد و اگر این چشمه بخواهد بجوشید ما نه تنها نباید از جوشش آن غفلت کنیم، بلکه نباید جلو جوشش آن را بگیریم. گناه و چرک و امثال ذلک نمی‌گذارد این چشمه درونی انسان بجوشد.

ایشان تصریح کردند: همه انسان‌ها دارای فطرت هستند، اینکه فرمود: ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ عدل چیز خوبی است! ظلم یک چیز بدی است! این‌ها را کسی به ما نگفت، این از درون ما می‌جوشد. فرمود انسان ظرف خالی نیست که ما بخواهیم با آموزش و پرورش یا نهادی دیگری چیز‌هایی را در او بریزیم، این یک معدن پُری است، کار‌های آموزش و پرورش دو چیز است یکی اینکه حرف‌های مناسب با آن خواسته‌های درونی را به دانش آموزان یاد بدهد دوم اینکه راه کَند و کاو را هم به او نشان بدهد که از درون استخراج بشود. وقتی این حرف‌ها از درون درآمد و با بیرون هم هماهنگ بود این دانش آموز وقتی که رشد کرد نه اختلاسی در می‌آید نه نجومی.

مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشتند: مطلب دیگر این است که فردی که فارغ التحصیل شد بتواند یک کاری برای جامعه انجام بدهد، این مساله باید با دولت هماهنگ باشد، طرزی برنامه ریزی بشود تا دانش آموزان ما چیزی یاد بگیرند که وقتی فارغ التحصیل شدند بتوانند خودشان را اداره کنند؛ بنابراین خروجی آموزش و پرورش باید کارآمد باشد، باید با هماهنگی دولت برنامه ریزی شود تا با خروجی آموزش و پرورش، کشور بتواند روی پای خود بایستند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۱۶آذر ۱۴۰۰، کد خبر: fa.shafaqna.com، ۱۲۷۵۰۲۸
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین