پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۶۷۴۳۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
معاون وزیر آموزش و پرورش توضیحاتی پیرامون نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول تحصیلی ارائه داد و گفت: ارزشیابی حضوری به مجاز بودن مدرسه به فعالیت حضوری وابسته است و نه به شیوه آموزشی که دانش آموزان در طول سال دریافت کرده اند. از نظر حرفه‌ای شیوه آموزش ارتباطی با شیوه ارزشیابی نداشته و ندارد.
شعار سال: علیرضا کمرئی در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه ضرورت داشته است تمام مدارس از اول آذر ماه فعالیت‌های حضوری خود را با رعایت شیوه نامه بهداشتی آغاز کنند و فرض بر این است که مدارس در ایام امتحانات نیز باز خواهند بود، به تبع آن ارزشیابی از دانش آموزان حضوری خواهد بود.

وی افزود: در واقع ارزشیابی حضوری به مجاز بودن مدرسه به فعالیت حضوری وابسته است و نه به شیوه آموزشی که دانش آموزان در طول سال دریافت کرده اند. از نظر حرفه‌ای شیوه آموزش ارتباطی با شیوه ارزشیابی نداشته و ندارد.

کمرئی ادامه داد: البته ممکن است به دلیل شیوه آموزش و احتمال نارسایی راهبرد‌ها مثلا در آموزش غیر حضوری با تشخیص معلم در درس معینی، ضریب دشواری یا ساده بودن سوالات متفاوت باشد، اما در هر حال وقتی مدارس بر اساس مقررات قبل و در زمان امتحانات باز بوده و دانش آموزان نیز مجاز به حضور بوده اند، ضروری است ارزشیابی از دانش آموزان نیز به صورت حضوری انجام شود تا مدرسه و معلمان با اعتماد بیشتری در مورد کیفیت یادگیری دانش آموزان قضاوت کنند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس با بیان اینکه از نظر ما ارزشیابی با هدف سنجش میزان یادگیری دانش آموزان و تصمیم گیری در مورد ادامه آموزش و فراهم ساختن فرصت‌های یادگیری بیشتر توسط معلمان انجام می‌شود و از این جهت ارزشیابی جزئی جدایی ناپذیر از فرایند آموزش و یاددهی است اظهار کرد: به نظر می‌رسد وابسته کردن روش امتحان به حضوری یا غیر حضوری بودن آموزش‌ها به دلیل نگرانی بعضی دانش آموزان از میزان یادگیری و گاه احساس عدم آمادگی برای یک ارزشیابی قابل اعتماد در شرایط حضوری است.

وی افزود: متاسفانه اگر این باور ادامه پیدا کند و مدارس و خانواده‌ها در رفع این نگرانی به آن‌ها کمک نکنند، عدم آمادگی ذهنی و رفتاری این دسته از دانش آموزان در بازگشت به مدرسه و بهره مندی از فرصت‌های یادگیری پایدار، دانش آموزان را از قرار گرفتن در موقعیت‌های یادگیری اثر بخش‌تر دور نگه خواهد داشت و این موضوع اکنون و در آینده هیچگاه به سود دانش آموزان کشورمان نخواهد بود.

کمرئی تاکید کرد که دانش آموزان باید هر چه سریع‌تر برای بهره مندی از آموزش‌های حضوری و یادگیری موثرتر به آموزش‌های حضوری بپیوندند تا معلمان بتوانند با ارزشیابی‌های تکوینی به یادگیری آن‌ها کمک بیشتری کنند و در این فرصت معلمان و خانواده‌ها بخشی از اختلال یادگیری دانش آموزان در ۲۰ ماه گذشته را جبران کنند؛ در غیر اینصورت انباشتی از اهداف درسی که یادگیری آن‌ها محقق نشده است، یادگیری دانش آموزان را برای همیشه متاثر خواهد ساخت و به تبع آن در آینده شاهد شکست تحصیلی و حتی ترک تحصیل آنان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز شدت تاثیر سوء این وقفه طولانی و این اختلال بزرگ، بر جامعه و بعضی خانواده ها، دانش آموزان و گاه بر بخش‌هایی از نظام آموزشی آشکار نشده و عمق این شکاف آموزشی عیان نگشته است گفت: اگر اینگونه بود باید با گشایش‌های انجام شده همراهی بیشتری می‌شد و حمایت‌ها برای تسهیل حضور دانش آموزان در مدارس از طرف همگان توسعه می‌یافت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نتایج سنجش‌های ماه گذشته به ما نشان می‌دهد علی رغم نمرات بالای کسب شده در جریان امتحانات غیر حضوری در دو سال گذشته، میزان یادگیری بسیاری از دانش آموزان در جریان ۲۰ ماه وقفه‌ای که در فعالیت‌های حضوری به وجود آمد در همه دروس، به ویژه دروس علوم پایه ۵۰ تا ۷۰ درصد افت کرده است گفت: این امر با توجه به تاثیر جدی که این دسته از دروس در یادگیری‌های بعدی دانش آموزان در پایه‌های بالاتر دارد چشم انداز خوشایندی ارائه نمی‌دهد و باید عزمی ملی و برنامه‌ای منسجم در کشور برای بهبود یادگیری دانش آموزان و جبران عقب افتادگی‌های آنان پدید آید.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:۱۶ آذر ۱۴۰۰، کدخبر:۱۴۰۰۰۹۱۶۱۱۹۶۹، www.isna.ir،
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین