پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۴۹۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
دبیرکل حزب جمهوریت در تشریح عملکرد ۱۰۰ روز نخست دولت سیزدهم گفت: متاسفانه هیچکدام از شاخصه‌ها و مولفه‌ها در این مدت مشاهده نشده و نمی‌شود. وعده‌هایی که ایشان دادند که شامل ۱۰، ۱۲ شعار محوری می‌شود از جمله فراجناحی عمل کردن، استفاده از جناح‌های مختلف، پایین آوردن تورم، مبارزه با فساد از جمله مواردی بوده که در این مدت عملیاتی نشده است.
شعار سال: رسول منتجب نیا، دبیر کل حزب جمهوریت و فعال سیاسی اصلاح طلب در تشریح عملکرد ۱۰۰ روز نخست دولت سیزدهم اظهار کرد: میزان تشخیص صداقت و کارآمدی هر دولت، مجلس و رئیس جمهور و سایر مسئولین را در چند شاخصه می‌توانیم ارزیابی کنیم که عمده آن‌ها شامل محقق کردن وعده‌ها و عمل کردن به قول‌های خود در تبلیغات انتخابات است. دومین معیار انتصاب شایسته‌ترین افراد برای عهده داری مسئولیت‌ها است. معمولا در شعار‌های انتخاباتی استفاده از افراد کارآمد و شایسته مطرح می‌شود، بنابراین باید ببینیم در گزینش و انتخاب و انتصاب همراهان و کارگزاران آیا بدون توجه به عوامل جناحی و باندی صرفا بر پایه کارآمدی و تحصیلات و سابقه موفقیت کاری انتخاب می‌شوند یا عوامل دیگر تعیین کننده است؟ سومین عامل بهره گیری از نخبگان و صاحب نظران است. علاوه بر کارگزاران و همراهان استفاده از نخبگان و صاحب نظران مختلف با سلایق و گرایش‌های مختلف نه جلسه‌های صوری که ۴ دانشجو و کارشناس دعوت می‌شوند دیگر عامل تعیین کننده است. چهارم، تغییر و تحول مثبت در زندگی و معیشت عموم جامعه است. اگر ببینیم با آمدن یک رئیس جمهور تغییر و تحول مثبت صورت گرفته است می‌توانیم بگوییم عملکرد مثبت بوده است و پنجمین عامل افزایش رضایت عمومی است.

وی در ادامه با تطبیق این پنج عامل با عملکرد دولت سیزدهم در مدت ۱۰۰ روز نخست، افزود: متاسفانه هیچکدام از این شاخصه‌ها و مولفه‌ها در این مدت مشاهده نشده و نمی‌شود. اولا وعده‌هایی که ایشان دادند که شامل ۱۰، ۱۲ شعار محوری می‌شود از جمله فراجناحی عمل کردن، استفاده از جناح‌های مختلف، پایین آوردن تورم، مبارزه با فساد از جمله مواردی بوده که در این مدت عملیاتی نشده است.

منتجب نیا در پاسخ به این سئوال که آیا امکان پایین آوردن تورم در این مدت بوده است؟، گفت: نه تنها تورم پایین نیامده بلکه افزایش هم داشته است. به گفته خود آقایان ارزاق و کلا‌های اساسی ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است، اما اینکه قابل کنترل بود. حداقل کاش می‌توانستند قیمت‌ها را کنترل کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بنابراین هیچکدام از شاخصه‌هایی که ذکر شد محقق نشد در نتیجه روز به روز میزان امید و اعتماد مردم به دولت کاهش خواهد یافت. حتی رای دهندگان که با یک امیدی که یکدست شدن حکومت است رای دادند عنوان می‌کنند که مایوس شدیم. از دیگر سوء متاسفانه در حال حاضر از ابزار‌هایی استفاده می‌کنند که دولتشان را کارآمد نشان دهند. در سخنرانی‌ها و اظهاراتشان از شعار‌هایی استفاده می‌کنند که مربوط به دوران تبلیغات انتخابات است در حالیکه دوران تبلیغات تمام شده است. آقای رئیسی در حال حاضر رئیس جمهور مملکت است و باید حرف‌هایی با پشتوانه علمی و عملی بزنند. چه لزومی دارد که هرشب سخنرانی‌های آقای رئیسی که حاوی وعده و وعید است پخش شود در حالی که عملی در کار نیست. در این بین حمایت‌های گسترده‌ای از این اظهارات انجام می‌شود. حمایت‌های صداوسیما از آقای رئیسی مشمئز کننده است کما اینکه همین صداوسیما در دولت‌های گذشته مقابله می‌کرد، اما در حال حاضر رویه صداوسیما تملق و چاپلوسی است که این برای مردم قابل پذیرش نیست.

منتجب نیا اضافه کرد: مسافرت‌هایی که هر جمعه انجام می‌شود در شرایطی خوب است که نتیجه بخش باشد کما اینکه این سفر‌ها در دولت احمدی نژاد انجام می‌شد و ادعا می‌کرد که در این سفر‌ها نون و پنیر میخوریم، اما بعد‌ها معاونین و همراهان می‌گفتند که بدون حساب و کتاب وعده و قول داده می‌شد. این روند اکنون نیز در حال انجام است به خصوص که شکل پوپولیستی به خود گرفته است. اصل سفر‌های استانی خوب است، اما اگر مردم به این نتیجه برسند که نتیجه‌ای ندارد، تاثیر منفی خواهد داشت. قول و وعده‌هایی که در سفر‌های استانی بدون توجه به شرایط کشور داده می‌شود اگر بعدا عملیاتی نشود موجب بدبینی مردم به کل نظام می‌شود.

وی با انتقاد از دستاویز کردن مسائل دینی در مدیریت دولت، افزود: با عقل و فکر مملکت را اداره کنید و مقدسات و مسائل دینی را دخیل در مدیریت کشور نکنید. حال اینکه با جلوه دادن این مسائل نمی‌توان گفت که تغییر و تحولی در این ۱۰۰ روز اتفاق افتاده است.

در ادامه، منتجب نیا با اشاره به مسائل اقتصادی کشور گفت: آقایان مدعی هستند که از اقتصاددان‌ها استفاده کرده اند، سئوال من این است که کدام اقتصاددان؟ شما اگر اظهارات صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی را مطالعه کنید می‌بینید که همه هشدار می‌دهند و می‌گویند مملکت در سراشیبی قرار گرفته است. آیا این افراد دروغ می‌گویند؟ آیا غرض دارند؟ آیا آقای راغفر که همسو با جریان دولت است غرضی دارد؟ پس توجه به صاحب نظران انجام نمی‌شود. کارشناسان معتقدند بودجه سال آینده تورم زا است و بودجه انقباضی نیست و مردم تحت فشار قرار خواهند گرفت.

دبیرکل حزب جمهوریت ادامه داد: تصمیم‌هایی که درحوزه اقتصاد در این مدت گرفته شده است نشان می‌دهد دولت هیج برنامه‌ای ندارد و طبل تو خالی است. از طرفی افرادی که جذب شده اند متاسفانه افراد بدون تجربه و سابقه هستند و مشخص نیست این افراد با چه ملاک و معیاری انتخاب شده اند. تیم اقتصادی دولت نه برنامه دارد و نه صلاحیت انجام امور اقتصادی را دارد. البته این اشکال به همه دولت‌ها وارد بوده، در دوران آقای روحانی بار‌ها در حضور ایشان به تیم اقتصادی نقد کردیم، اما تیم اقتصادی آقای رئیسی انگشت کوچک تیم اقتصادی دولت قبل هم نمی‌شود.

منتجب نیا با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی در شان مردم نیست، گفت: کاش بروند از صاحب نظران اقتصادی برنامه بگیرند و بدون توجه به اینکه چه جناح و چه سلیقه‌ای دارند از آن‌ها استفاده کنند. قطعا همین افراد ضعیف دولت می‌توانند این برنامه‌ها را اجرا کنند. مشخص نیست آقای رئیسی به امید کدام برنامه و شخص می‌خواهد مملکت را پیش ببرد آنهم در شرایطی که اقتصاددان‌ها معتقدند در سال آینده فشار مضاعفی بر مردم وارد خواهد شد.

وی با انتقاد از افزایش بودجه بسیاری از نهاد‌ها افزود: با این شرایط بودجه دیگر انقباضی نیست. چرا در این شرایط باید اعتبارات نهاد ریاست جمهوری ۱۵ درصد افزایش پیدا کند؟ ارقام نسبت به بودجه ۱۴۰۰ تورم زا بودن را نشان می‌دهد. از سویی عنوان می‌شود که بودجه بدون کسری خواهد بود آنهم در شرایطی که مشخص نیست نتیجه مذاکرات و درآمد‌های ارزی چگونه خواهد شد؟ آیا قرار است مالیات بر مردم افزایش پیدا کند؟ آیا قرار است این کسری از فشار بر مردم تامین شود؟ با این حال امیدوارم جلوی این بودجه گرفته شود و از نمایندگان مجلس می‌خواهم که جلوی این بودجه را بگیرند.

منتجب نیا در ادامه در خصوص مسائل دیپلماسی نیز گفت: در خصوص برجام زمانی که تیم دولت قبل داشت تلاش می‌کرد تا به نتیجه برسد کارشکنی‌هایی انجام شد که این نتیجه محقق نشود. برجام را سند خیانت به مردم و کشور دانستند و مذاکره را خیانت تلقی کردند، اما اکنون معتقدند راه نجات کشور احیای برجام است! به قول آقای روحانی این مسئله نقطه امیدی است که آقایان کوتاه آمده اند و به دنبال گفتگو رفته اند. با این حال، تیم مذاکره کننده شعار‌هایی می‌دهد که می‌دانند طرف‌های مذاکره نمی‌پذیرند. چرا شرط‌هایی گذاشته می‌شود که روند مذاکره را قفل کند؟ خب اگر قرار به این است بگویید که نمی‌خواهیم مذاکره کنیم، اما اگر به این نقطه رسیدند که باید به برجام پایبند باشند باید مسیر را به گونه‌ای منطقی طی کنند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان به این رویه مذاکره خوش بین بود، افزود: حال که پس از شش ماه به پیش نویسی که دولت قبل به آن رسیده بود، رسیدند باید عاقلانه و بدون تندروی و افراطی گری مذاکره و تصمیم گیری کنند. الحمدالله در حال حاضر همه چیز یکدست است و حتی اصلاح طلبان هم معتقدند این مذاکرات باید انجام شود و از حرکت عقلانی دولت حمایت خواهند کرد؛ بنابراین امیدوارم که این مسائل حل و فصل شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۱ ذی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۲۳۲۵۴، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین