شرکتهای خودروسازی در ایران، دارای حاشیههای چندی بدلیل انحصار در بازار داخلی، تاسیس شرکتهای متعدد و زنجیرهای به بهانه کاهش قیمت تمام شده و زنجیره ارزش و زنجیره تامین، تاسیس شرکتهای تبعی در پشت شرکتهای زیر مجموع (لایه سوم شرکت ها)، تاسیس شرکتهای طرف تماس در خارج از کشور یا لابی گری بالا در آنها به بهانه دور زدن تحریمها و مواردی همانند هستند. خودروسازهای ایرانی با پاسخگو بودن به تقاضاهای استخدامی ارسال شده توسط سیاسیون و مدیران ریز و درشت کشور حاشیه امن حمایتی را هم تدارک دیده اند. بنظر شما وظیفه نمایندگان مجلس، وزیر صمت، سازمان بازرسی و نهادهای مشابه در این خانه شبکهای (نمیگوییم عنکبوتی)، چیست؟ آیا غر زدن و برای طوفان چماق کشیدن، درمان مشکل میکند؟ مجتبی یوسفی نماینده محترم اهواز چرا در اتاقهای فکر ما شرکت نمیکنند و از حمایت رسانه و پشتوانههای حقوقی برای طرح دعوی در سطوح مختلف، کمک نمیگیرند؟ میدان بیا آقای نماینده.
شعار سال: نماینده اهواز در مجلس ضمن انتقاد از افزایش قیمت خودرو گفت: خودروسازان باید پاسخ دهند بابت کدام کیفیت و خدمات شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.
مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش قیمت و کیفیت پایین خودرو گفت: در شرایطی که تولیدکننده میتواند بدون توجه به ضرورت تناسب عرضه و تقاضا و ارتقا کیفیت و در غیاب رقیب، محصولات خود را با هر کیفیت و قیمتی تولید کرده و به فروش رساند، هیچ تلاشی برای بهبود کیفیت و استاندارد سازی قیمتها انجام نخواهد داد.
وی در توضیح دلایل افزایش قیمت خودرو، افزود: نبود مدیریت کارآمد، هزینههای سنگین تولید، عدم حرکت به سمت بهره وری، عدم سرمایه گذاری برای رسیدن به تولیدات متناسب با تکنولوژی نوین از جمله ضعفهای شرکتهای خودروسازی است که همین موارد نیز منجر به بالا رفتن قیمت محصولات تولیدی میشود.
نماینده اهواز در مجلس با بیان اینکه خودروسازان باید پاسخ دهند بابت کدام کیفیت و خدمات شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم، ادامه داد: متاسفانه این شرکتها به مشتریمداری و جلب رضایت مردم بیتوجه هستند.
یوسفی بیان کرد: تولیدکننده در بازار انحصاری، خودرو را با قیمت و کیفیت سلیقهای تولید و در اختیار مصرفکننده قرار میدهد بنابراین حمایت از تولید خودرو باید هدفمند باشد.
وی با تاکید بر اینکه حمایت از تولید ملی در دستور کار مجلس قرار دارد، افزود: ما از تولیدات داخلی و کارگران حمایت میکنیم؛ اما از انحصاری که باعث شده تا کیفیت خودرو داخلی کاهش و قیمت افزایش یابد، گلایه مند هستیم.
عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان تاکید کرد:در حال حاضر با وجود اینکه بازار انحصاری در اختیار خودروسازان ایرانی است، این شرکتها با بهانههایی مانند بالابودن هزینه تولید خواستار افزایش قیمت خودرو هستند، حال آنکه باید با اصلاح ساختار خود بهای تولید را کاهش دهند اما بیتوجه به این اصل مهم درصدد گران کردن خودرو و جبران هزینههای سربار خود با گران کردن خودرو هستند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۳ دی ۱۴۰۰، کد خبر: 1585647/ khabaronline.ir