پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
صادر نشدن روادید گوام برای چند بازیکن تیم ملی فوتبال ایران یک بار دیگر مشکلات ورزش ایران در روابط بین المللی را نمایان کرد و ضرورت تاسیس اداره دیپلماسی ورزشی در وزارت خارجه را نشان داد

شعارسال: تیم ملی فوتبال ایران برای سفر به گوام و رویارویی با این تیم باید روادید آمریکا را دریافت می کرد زیرا گوام تحت حاکمیت این کشور محسوب می شود. این مسئله مدت ها به دردسر اصلی تیم ملی تبدیل شده بود و در نهایت نیز چهار بازیکن نتوانستند روادید گوام را دریافت و تیم ملی را در سفر به این کشور دریافت کنند.
مشکل تیم های ورزشی ایران در دریافت روادید کشورهای مختلف بارها و بارها تکرار شده است. یک سال پیش تیم ملی کاراته به دلیل نداشتن ویزای آلمان، مسابقات قهرمانی جهان را از دست داد. خرداد امسال هم تیم فوتبال هفت نفره به دلیل همین مشکل نتوانست در جام جهانی و رقابت های سهمیه پارالمپیک که در انگلیس برگزار می شد شرکت کند. تیم های کشتی و دوچرخه سواری ایران نیز سال گذشته با دردسرهای زیاد روادید هند را دریافت کردند و حتی برخی رکابزنان ایران به دلیل تاخیر در صدور ویزا، دقیقا در روز مسابقه به این کشور رسیدند.
دو سال قبل تیم ملی والیبال ایران قرار بود به دعوت فدراسیون هلند به این کشور سفر کند تا علاوه بر تشکیل یک اردوی تدارکاتی، چند مسابقه دوستانه نیز برگزار کند اما با وجود اینکه دعوتنامه فدراسیون این کشور را داشت با شرایط عجیب و غریبی مانند لزوم حضور والدین بازیکنان در سفارت هلند در تهران مواجه شد و در نهایت نیز قید سفر به هلند را زد.
نظیر چنین اتفاقاتی در ورزش ایران بی شمار است اما یکی از تازه ترین و پر سروصداترین آنها، مشکل تیم ملی فوتسال زنان برای شرکت در جام جهانی گواتمالا بود که در نهایت با دستور مستقیم رئیس جمهوری به وزارت خارجه حل شد.
با توجه به اینکه تیم های ورزشی ایران در طول سال بارها و بارها مجبورند برای شرکت در رقابت های بین المللی به کشورهای مختلف سفر کنند، 51 فدراسیون، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک همواره به صورت مستقیم درگیر روابط خارجی هستند.
مشکل نداشتن ویزا فقط به تیم های ورزشی خاتمه پیدا نمی کند. محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال، دو سال قبل به دلیل صادر نشدن ویزای آمریکا، اجلاس فدراسیون بین المللی را از دست داد.
وقتی این مشکلات را در کنار برخی ناهماهنگی های داخلی میان نهادهای ورزشی با وزارت خارجه بگذاریم، ضرورت تاسیس اداره دیپلماسی ورزشی در وزارت خارجه را بیش از پیش می کند. این ناهماهنگی ها باعث می شود در بیشتر موارد تیم های ورزشی در سفر به کشورهای خارجی مجبور باشند تمامی نیازهای خود و حتی پرچم هایی که قرار است در اختیار هواداران قرار بگیرد را از ایران تامین و به کشور مقصد حمل کنند و سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف، نیز در این راه همکاری خود را افزایش دهند.
ابراهیم شعبانلو کارشناس مسائل سیاسی که خود از نزدیک با مشکل سفر تیم ملی کیک بوکسینگ ایران به اسپانیا درگیر بوده است، با اشاره به اینکه تشکیل ادارات کل ورزش و گردشگری در وزارت امور خارجه ضروری است گفت: در اعزام اخیر تیم کیک بوکسینگ به مسابقات قهرمانی جهان اسپانیا، روادید شش ملی پوش کشورمان صادر نشد. این مشکل را از طریق دستگاه دیپلماسی پیگیری کردیم و با تلاش سخنگوی وزارت امور خارجه و مدیران کنسولی ایران، سرانجام روادید حضور در این کشور برای 22 ورزشکار زن و مرد کشورمان صادر شد.
این کارشناس مسائل سیاسی از وزیر امورخارجه خواست تا در جهت یاری و حمایت از ورزشکاران، اداره دیپلماسی ورزشی را تاسیس کند.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل اداره کل مستقل ورزش و گردشگری در وزارت امور خارجه باعث می شود که بسیاری از بلاتکلیفی های فدراسیون های ورزشی با وزارت امور خارجه برای اعزام ورزشکاران به خارج از کشور برطرف شود.
وزارت امور خارجه در دوران تصدی محمد جواد ظریف با به نتیجه رساندن پیروزمندانه پرونده هسته ای ایران، علاوه بر اثبات توانمندی دیپلماسی ایران در سطح بین المللی، به جایگاه ویژه ای در افکار عمومی ایران نیز دست یافته است. وزیر خارجه نیز رابطه خوبی با اهالی ورزش دارد که نمونه آن حضورش در مراسم روز ملی فرهنگ پهلوانی و اهدای تندیس پهلوانی به وی بود.
رویکرد مثبت وزیر خارجه به ورزش و فعال تر شدن دیپلماسی ایران در دوران پسابرجام، می تواند با تاسیس اداره دیپلماسی ورزشی در وزارت خارجه کمک بزرگی به توسعه همکاری های بین المللی ورزش کشورمان کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، تاریخ سه شنبه 26 آبان 1394، کد مطلب: 81842344 (4992825)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین