پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۳۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
هم‌زمانی فرار داعشی‌ها از زندان الصناعه در الحسکه سوریه و تشدید حملات تروریستی داعش در عراق سوالاتی درباره پشت پرده این حوادث به وجود می‌آورد. درگیری میان عناصر تروریستی داعش با شبه نظامیان قسد از اواخر هفته گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد. فضای داخل زندان نیز ملتهب بوده و داعشی‌های زندانی کنترل خوابگاه‌ها را در دست گرفته‌اند.
شعار سال: منطقه «الحسکه» سوریه این روز‌ها شرایط پرالتهابی را پشت سر می‌گذارد؛ جایی که بعد از حمله ناگهانی عناصر داعش به زندان «الصناعه» در محله «غوریان» درگیری شدیدی میان این عناصر با شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا «قسد» آغاز شده است.

هزاران تن از تروریست‌های داعش از ملیت‌های مختلف در این زندان هستند که بنا به گفته منابع آگاه در جریان حمله مذکور ده‌ها و شاید صد‌ها تن از داعشی‌ها توانستند از زندان الصناعه فرار کنند. نیرو‌های قسد تحت حمایت آمریکا در تلاش هستند تا اوضاع را آرام جلوه دهند؛ اما واقعیت این است که اوضاع مناطق تحت سیطره این شبه نظامیان در الحسکه در حالت جنگی قرار گرفته است.

درگیری میان عناصر تروریستی داعش با شبه نظامیان قسد از اواخر هفته گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد. فضای داخل زندان نیز ملتهب بوده و داعشی‌های زندانی کنترل خوابگاه‌ها را در دست گرفته‌اند.

حتی بسیاری از مردم ساکن منطقه غوریان در الحسکه نیز از ترس حملات داعش خانه خود را رها کرده و آواره شده‌اند. شبه نظامیان قسد در تلاش‌اند تا اوضاع را عادی جلوه داده و وانمود کنند که همه چیز تحت کنترل است، اما واقعیت‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد.

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که در جریان درگیری‌های ادامه دار چند روز گذشته میان قسد و داعش، ۷۷ داعشی، ۳۹ نفر از اعضای «قسد» و هفت غیرنظامی کشته شده‌اند. شبکه العربیه عربستان سعودی نیز در گزارشی اعلام کرد که هزاران نفر از غیرنظامیان در داخل محله «حوش البعیر» در حسکه توسط داعشی‌ها گروگان گرفته شده‌اند. همچنین به گزارش مرکز دیده بان حقوق بشر سوریه، داعش برخی از کارگران و کارکنان زندان محله غوریان را گروگان گرفته و از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

در این میان ائتلاف آمریکایی نیز با حمله هوایی علیه داعشی‌ها در این منطقه تلاش کرد تا آرامش را به الحسکه برگرداند. بعد از آن مشخص شد که مذاکراتی میان این ائتلاف با داعش انجام شده است. روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ائتلاف آمریکایی موفق به عقب راندن تروریست‌های داعش از منطقه زندان الصناعه شده است و نیرو‌های آمریکایی به شکل شگفت‌آوری به راحتی توانستند مانع پیشروی داعشی‌ها شوند.

بر اساس این گزارش، منابع مذکور بر این باورند که می‌توان گفت دست‌های پنهان آمریکا در پشت پرده حوادث اخیر الحسکه قرار دارد؛ به ویژه بزرگترین دینفع این ماجرا آمریکاست، چرا که در بحبوحه فشار برای خروج نظامیان ایالات متحده از عراق و سوریه، افزایش تحرکات داعش و عملیات‌های ائتلاف آمریکایی در مقابله با این گروه تروریستی می‌تواند از ائتلاف مذکور یک ناجی بسازد.

مسئله دیگری که این فرضیه را تقویت می‌کند آن است که با وجود ده‌ها مقر نظامی در مجاورت زندان الصناعه و همچنین پایگاه غیرقانونی ائتلاف آمریکایی در کمتر از ۵۰۰ متری این زندان، داعشی‌ها چگونه توانستند دست به چنین عملیاتی بزنند. برخی منابع در این زمینه اعلام کردند که داعش جاسوسانی در میان شبه نظامیان قسد دارد و عملیات مذکور با کمکی یکی از این جاسوسان به نام ابوعکاب با ملیت عراقی صورت گرفت. اما آن‌ها در عین حال نقش آمریکا در این حوادث را رد نمی‌کنند و معتقدند که ایالات متحده بنا به سودی که از تشدید تحرکات داعش در سوریه می‌برد ممکن است در حملات مذکور داعش به زندان الصناعه دست داشته باشد.

هم‌زمانی این اتقافات با افزایش تحرکات داعش در عراق علیه نیرو‌های امنیتی گمانه‌زنی‌ها درباره نقش پشت پرده آمریکا را افزایش می‌دهد. «صفاء الاعسم» کارشناس مسائل نظامی در این زمینه معتقد است: فرار زندانیان داعشی، خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و افزایش حملات تروریستی در عراق علیه نیرو‌های امنیتی، نشانه‌های وجود سناریوی خطرناکی شبیه به آن چیزی است که در سال ۲۰۱۴ رخ داد.

«جان برنان» فرمانده عملیات موسوم به «عزم سخت» در عراق در واکنش به حملات اخیر داعش در عراق و سوریه اظهار داشت: «ما در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا داعش در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ای در آینده به بازداشتگاه‌ها در سوریه و عراق است یا خیر».

به گفته ناظران امور، اشاره آمریکا به احتمال تکرار چنین حملاتی در سوریه و عراق این پیام روشن را دارد که نیرو‌های آمریکایی باید در این دو کشور باقی بمانند تا از هرگونه تهدید امنیتی جدید برای آن‌ها جلوگیری شود.

فارغ از اینکه اینکه سناریو دست داشتن آمریکا در حملات داعش به زندان الصناعه در الحسکه واقعی باشد یا نه، نکته مسلم آنجاست که هم زمان با افزایش فشار‌ها برای اخراج نظامیان آمریکا از منطقه باید منتظر تکرار سناریو داعش در سال ۲۰۱۴ باشیم که مستلزم هوشیاری کشور‌های منطقه از جمله عراق و سوریه است.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر: ۴۰۰۱۱۰۵۰۴۸، www.alef.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
0
0
چجوری فرار کردند آخه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین