بودجهای با حدود ۶۰ درصد افزایش و رقمی معادل ده همت در کنار حجم عظیم انتقادات منعکس شده در واژه صدا و سیمای میلی! چرا صداسیما نتوانسته است پاسخگو به وظایف قانونی و انتظارات و مطالبات مردمی باشد؟ آیا با مداخلات بیش از اندازه و خارج از عرف نهادهای دیگر مواجه هستیم؟ آیا ساخت مدیریتی این سازمان با مدیران تحمیلی مواجه است؟ آیا این نهاد با آلودگی به فساد خصوصا در بحث مالی و تهیه و تولید آثار مواجه است؟ آیا صدا سیما ضعف شناختی، دانشی، نظریه پردازی، خلق مفهوم و اتاق فکر دارد؟ ایا تضادها و تشددها در دکترین سازی ما آنقدر بالاست که مدیران صداسیما را دچار سردرگمی کرده است؟ آیا ضعف مدیریتی، این سازمان را به روزمرگی کشانده است؟.. چه شده که نمیتوان رسانهای مستقل، توسعه گرا، رقابتی و به فرمایش حضرت امام (ره) دانشگاهی عمومی برای هدایت و تربیت مردم را شاهد باشیم.
شعار سال: بودجه شرکتهای دولتی، مجموع هزینههای صدا و سیما ۲۸۳، ۱۰ میلیارد تومان در نظرگرفته شده است که در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۰، رشد ۶۱ درصدی داشته است. از هزینههای صدا و سیما، مبلغ ۸۸۳، ۴ میلیارد تومان از منابع عمومی دولت تأمین میشود که این رقم در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۰، رشد ۳۹ درصدی داشته اشت. همچنین درآمدهای اختصاصی این سازمان هم با ۸۹ درصد افزایش به ۴۰۰.۵ میلیارد تومان رسیده است.
سهم اعتبارات دولتی صدا و سیما یک سوم بیشتر شد
همچنین بدون احتساب ردیفهای ۱۶،۱۵،۱۴،۱۳، مجموع بودجه (جاری و عمرانی) صدا و سیما ۸۹۹،۱۳ میلیارد تومان است که مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۱، به میزان ۵۱ درصد افزایش یافته است. همچنین بودجه صدا و سیما بدون احتساب درآمد اختصاصی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هم ۴۹۹،۸ میلیارد تومان است که در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۳ درصد رشد داشته است. این بدان معناست که سهم اعتبارات دولتی این سازمان حدود یک سوم بیشتر شده است.
کل اعتبارات فصل رسانه (هزینه ای، سرمایه ای) لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۸۷۶،۵ میلیارد تومان است که در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۰، حدود ۶ درصد کاهش دارد. مهمترین عامل در کاهش، جابه جایی یا حذف بعضی برنامهها و دستگاهها از ذیل فصل رسانه است.
بودجه فصل رسانه با ترکیب ۹۰ درصد صدا و سیما، ۴/ ۹ درصد وزارت فرهنگ و ارشاد، ۵ /۰ درصد سازمان تبلیغات اسلامی و ۱ /۰ درصد شورایعالی حوزههای علمیه توزیع شده است.
مجموع بودجه صدا و سیما با احتساب بودجه ساترا، برنامه تولید منابع صوتی و تصویری، درآمد اختصاصی و اعتبارات متفرقه، در مقایسه با سال گذشته، حدود ۵ درصد افزایش نشان میدهد. همچنین اگر مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان، جمع ردیفهای ساترا و تأمین و تولید منابع صوتی و تصویری (خارج از سقف اول) را که اصلا تحقق نیافته، از بودجه سال گذشته کم کنیم، افزایش بودجه صدا و سیما معادل ۵۱ درصد خواهد بود.
نسبت درآمد اختصاصی سازمان صدا و سیما (از محل تبلیغات بازرگانی) به کل بودجه این سازمان در لایحه ۱۴۰۱ معادل ۳۹ درصد پیش بینی شده است. این رقم در سال گذشته بدون احتساب بودجه ساترا، ۳۱ درصد بوده است و با احتساب آن ۲۲ درصد است که هر دو حالت بیانگر رشد سهم تبلیغات تجاری در بودجه سال آینده و کاهش سهم دولت در کل بودجه صدا و سیماست.
افزایش ۸۹ درصدی رقم تبلیغات تجاری صدا و سیما درحالی است که هم اکنون نیز حجم بالای آن بسیار مورد انتقاد است. ضمن آنکه صدا و سیما متعهد به این رقم نبوده و براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه درباره عملکرد ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۰ سازمان صدا و سیما، ۷۷ درصد سقف مشخص شده درآمد اختصاصی این سازمان تا انتهای شهریور محقق شده است.
بودجه شورای نظارت بر صدا و سیما از فصل رسانه خارج شده است و به نهاد ریاست جمهوری منتقل شده است. بودجه این نهاد فرا قوهای ۸ درصد در مقایسه با قانون سال گذشته افزایش یافته است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری پرسون ، تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:۳۸۲۶۸۱، www.purson.ir