پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۱۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
مذاکرات وین وارد مرحله حساس و پایانی شده است. امروز ۱۶ بهمن ماه خبر رسید که دولت جو بایدن برخی از تحریم‌های وضع شده علیه ایران را لغو کرده است. اما کدام تحریم‌های ایران لغو شده است؟
شعار سال: آمریکا با رفع آن دسته از تحریم‌هایی موافقت کرده که به فعالیت‌های هسته‌ای ایران باز می‌گردد. هدف اصلی آمریکا از رفع تحریم‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران این است که مذاکرات وین تسهیل شود.

آنگونه که رویترز و آسوشیتدپرس گزارش داده‌اند آمریکا تحریم‌هایی که پیش از این روی برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظیر پروژه اتمی بوشهر، نیروگاه آب سنگین اراک و تحقیقات هسته‌ای وضع کرده بود را لغو کرده است.

اما لغو این تحریم‌ها به چه معناست؟ پیش از این و بر اساس تحریم‌هایی که دولت دونالد ترامپ علیه ایران وضع کرده بود، هر کشور و شرکت خارجی که با برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران همکاری می‌کرد، تحریم می‌شد.

اما وزارت خارجه آمریکا روز گذشته «تهدید به تحریم» علیه کشور‌ها و شرکت‌های خارجی از جمله روسیه، چین و کشور‌های اروپایی را که با بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کردند، لغو کرده است.

لغو تحریم‌ها امضا شد!
روز گذشته، وزیر امور خارجه آمریکا، لغو تحریم‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را امضا کرد.

بعد از آن وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای به کنگره اعلام کرد: معافیت از این فعالیت‌ها به تکمیل توافق برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام کمک می‌کند و زمینه را برای بازگشت ایران به اجرای تعهداتش در برجام فراهم می‌سازد.

معافیت‌های تحریمی جدید به کشور‌ها و شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد تا در پروژه‌های غیرنظامی نیروگاه هسته‌ای بوشهر ایران، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «معافیت از این فعالیت‌ها برای تسهیل گفتگو‌ها طراحی شده است که برای رسیدن به توافق در بازگشت متقابل به برجام کمک می‌کند و زمینه را برای بازگشت ایران به اجرای تعهداتش فراهم خواهد کرد.»

تحریم‌های دیگر ایران چه زمان برطرف می‌شود؟
به نظر می‌رسد یکی از مهم‍ترین دغدغه‌ها و سوالات عمومی این است که دیگر تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران وضع کرده، به خصوص تحریم‌های بانکی و نفتی چه زمانی رفع می‌شود؟

هنوز جواب این سوال مشخص نیست. چون مذاکرات وین برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها همچنان ادامه دارد. اگرچه این مذاکرات به ایستگاه پایانی نزدیک شده، اما توافق نهایی هنوز حاصل نشده است. اگرچه کاملا در دسترس است.

مذاکرات وین موقتا متوقف شده، اما به زودی از سر گرفته می‌شود. آغاز دور جدید مذاکرات در هفته جاری، می‌تواند به توافق نهایی ختم شود و بعد از آن مشخص می‌شود که هر کدام از تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران وضع کرده چگونه و تحت چه شرایطی رفع می‌شود.

پیش از ایران اعلام کرده بود که تنها در صورتی توافق جدید را می‌پذیرد که آمریکا کلیه تحریم‌هایی را که علیه برنامه هسته‌ای و اقتصاد ایران وضع کرده، لغو کند.

از طرف دیگر، طرفین چند شرط برای رفتن بر سر میز مذاکره داشتند. شرط ایران آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی ایران بود و شرط آمریکا آزادی زندانیان آمریکایی بود.

دو هفته قبل بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد شد و بحث آزادسازی منابع دیگر هم مطرح است. ایران هم گفته اگر آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند باشد، زندانیان سیاسی را آزاد می‌کند.

بر این اساس می‌توان گفت آنچه ظرف امروز و دو هفته قبل رخ داده، مقدمه مذاکرات هسته‌ای است و بیشتر شامل اقداماتی است که حسن نیت طرفین را ثابت کند.
بعد از آن احتمالا می‌توان امیدوار بود که تحریم‌های بانکی و نفتی ایران هم رفع شود.
تعداد بازدید : 3

تقریبا هیچ! بازگشت معافیت های تحریمی هسته ای که نه از نظر ایران سازنده است و نه برای آمریکا کارساز

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار:۱۶ بهمن ۱۴۰۰، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
0
0
خبر خوبی بود، لغو چند تا از تحریم ها.
جای امیدواری داره که بقیه هم لغو بشن
ناشناس
Netherlands
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
0
0
ایران باید پیگیر لغو تمام تحریم ها باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین