پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۳۱۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
مذاکره مستقیم ایران با آمریکا از شروع مذاکرات احیای برجام ممنوع اعلام شده بود. اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اعلام کرد، اگر در روند مذاکرات برای توافق خوب به مذاکره مستقیم با آمریکا لازم باشد آن را نادیده نمی‌گیریم. حتی ابراهیم رییسی، رییس جمهوری ایران در مصاحبه با تلویزیون نیز گفته است: «تحریم‌ها را بردارند مستقیم با آمریکا مذاکره می‌کنیم.»

شعار سال:  احتمالاً روند کاری تیم مذاکره‌کننده ایران در وین وارد فاز جدید بشود. از تهران زنگ خبر احتمال مذاکرات مستقیم با آمریکا زده شده است.
 
 ایران و امریکا تمایل خود به مذاکرات رو در رو و بی‌واسطه را نشان دادند، علت این رو در رو شدن چیست؟
 
آنطور که اقتصادآنلاین نوشته، مذاکره مستقیم ایران با آمریکا از شروع مذاکرات احیای برجام ممنوع اعلام شده بود. اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اعلام کرد، اگر در روند مذاکرات برای توافق خوب به مذاکره مستقیم با آمریکا لازم باشد آن را نادیده نمی‌گیریم. حتی ابراهیم رییسی، رییس جمهوری ایران در مصاحبه با تلویزیون نیز گفته است: « تحریم‌‌ها را بردارند مستقیم با آمریکا مذاکره می‌کنیم.»
 
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ ایران گفته است: «آماده مذاکرات مستقیم و فوری با ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای هستیم.» اعلام احتمال مذاکره مستقیم دو کشور، مهمترین سیگنال تیم ایرانی در چند ماه اخیر است که می توان از سه سناریو آن را بررسی کرد.
 
سناریو اول این را دنبال می‌کرد که احتمال تغییر روش مذاکراتی ایران را باید در سفر ابراهیم رییسی به مسکو دنبال کرد. سفر رییسی به مسکو با سر و صدای زیادی شروع شد و در آخر با انتقادات فراوان به پایان رسید. ایران، روسیه و چین را از حامیان اصلی خود در مذاکرات برجامی تلقی می‌کرد و حتی میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین نیز به رابط جدی ایران و آمریکا بدل شده بود. اما این سفر معادلات ایران را تا حدودی به هم زد. به همین دلیل احتمالاً ایران با مطرح کردن مذاکره مستقیم درصدد حذف کشورهای واسطه مثل روسیه است.
 
این روزها پالس‌های مثبتی از وین مخابره می‌شود که پررنگ‎ترین آن خبر ترک ریچارد نفیو، معاون رابرت مالی و معمار تحریم‌های ایران در زمان اوباما از تیم مذاکراتی آمریکا است، که خبرش بعد از ۲ ماه مخابره شد. برهمین اساس احتمال حضور علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک تصویر تقویت پیدا کرده است. در سناریو دوم اظهارات مقامات در خصوص مذاکره مستقیم با آمریکا نیز می‌تواند مهر تاییدی بر این موضوع باشد.
 
در حالی که ایران و آمریکا از آمادگی برای گفت‌گوهای مستقیم صحبت می‌کنند، لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است که مذاکرات وین به بن‌بست خطرناکی نزدیک می‌شود. در سناریو سوم صحبت از مذاکره مستقیم دو کشور به دلیل مشکلات جدی است که میان تهران و واشنگتن وجود دارد که مذاکرات را به سمت شکست پیش می‌برد. به همین دلیل دو طرف سعی بر حل مشکلات از طریق گفتگوی مستقیم دارند.
 
در هفدهم دی ماه سخنان رهبر معظم انقلاب که مذاکره، صحبت و تعامل با دشمن در مقطعی به معنای تسلیم شدن نیست، در واقع مجوز کلی را به تیم مذاکراتی ایران داده است. حال بعد از سه هفته صحبت از مذاکره مستقیم با تیم آمریکایی مطرح می‌شود. به همین دلیل سناریو سوم احتمال بیشتری در خصوص بحث مذاکره تهران و واشنگتن را دارد. با این حال صحنه مذاکرات افت و خیزهای فراوانی دارد و باید دید میز مذاکرات وین در آخر به کدام سمت حرکت می‌کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز  ، تاریخ انتشار:  6 بهمن1400، کدخبر: ،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین