پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۰۳۴
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
چهارمحال و بختیاری خبر کشته و یا زخمی شدن فرد یا افرادی در طی یک مراسم عروسی یا عزا به‌علت تیراندازی با اسلحه موضوع بسیار ناگوار و دردناکی است که تاکنون بار‌ها و بار‌ها اخبار آن را شنیده‌ایم، قطعا تبدیل شدن یک عروسی و شادی به عزا و یا فوت شخصی در یک مراسم ترحیم موجب چند برابر شدن داغ خانواده می‌شود که این مسئله از پیامد‌های ناگوار فرهنگ غلط استفاده از سلاح در مراسمات گوناگون است.

شعار سال: استفاده از سلاح برای تیراندازی در مراسمات مختلف مانند عروسی و عزا یکی از رسومات قدیمی در بین برخی از اقوام ایرانی است، اما بخش عمده این فرهنگ متعلق به مناطق لرنشین و در میان قوم بختیاری بوده که متاسفانه تا به امروز آثار جبران ناپذیری به‌همراه داشته است.
 
بسیاری از افراد در چهارمحال و بختیاری به‌واسطه شرایط زندگی خود، مانند شرایط زندگی عشایر کوچرو به نگهداری سلاح نیازمند هستند که این موضوع در صورت داشتن مجوزهای لازم منعی ندارد، اما گاهی داشتن این سلاح مشکل‌ساز و خطرآفرین می‌شود، زمانی‌که اسلحه به اشکال ناصحیح و غیرمتعارف مکرد استفاده قرار بگیرد، امکان ایجاد خطر وجود دارد، این موضوع که نگهداری سلاح در جایی مطمئن و دور از دسترس کودکان امری ضروری است بر کسی پوشیده نیست، اما متاسفانه برخی مواقع بزرگسالان نیز اقدام به استفاده غلط از این ابزار خطرناک می‌کنند.
 
    متاسفانه رسم تیراندازی در عروسی و عزا دارای پیشینه طولانی است و به همین دلیل حذف آن از مراسمات نیازمند فرهنگ‌سازی است، قطعا اگر بزرگان طوائف و ریش‌سفیدان به غلط بودن این فرهنگ و پیامدهای ناگوار آن آگاهی پیدا کنند، می‌توانند در جلوگیری از استفاده از سلاح در مراسمات کمک قابل توجهی باشد.
 
استفاده از سلاح و تیراندازی در مراسمات تا امروز آثار جبران‌ناپذیری در پی داشته، برای مثال کشته شدن و یا فوت نوعروس یا داماد در مراسم عروسی و یا یکی از نزدیکان آن‌ها و مدعوین جشن موضوع  تکان‌دهنده‌ای است، بارها شاهد آن بوده‌ایم شلیک گلوله عروسی و شادی افراد را به یک عزای تلخ تبدیل کرده و یا آسیب و یا فوت فردی در یک مراسم عزا در اثر تیرانداری می‌تواند غم حاصل از فوت یک عزیز را چند برابر و تحمل داغ را سخت‌تر کند، این موضوعات می‌توانند آثار روحی بسیاری نیز برای نزدیکان آن‌ها به همراه داشته باشد، همچنین ممکن است در اثر استفاده از سلاح در مراسمات فردی زخمی و دچار آسیب شود و تا پایان عمر مجبور باشد با نقص عضو به زندگی خود ادامه دهد، بنابراین باتوجه به آسیب‌های فراوان استفاده از سلاح در مراسمات لزوم چاره‌اندیشی برای از بین بردن این فرهنگ غلط را گوشزد می‌کند.
 
تا امروز تیراندازی در مراسمات عروسی و عزا آثار جبران‌ناپذری به همراه داشته است
 
مرتضی زمانپور_فرماندار کوهرنگ درخصوص فرهنگ رسم تیراندازی در مراسمات عروسی و عزا، اظهار کرد: تیراندازی در مراسمات مختلف بیشتر در فرهنگ‌های اعراب وجود دارد که با توجه به همسایگی بختیاری‌ها با اعراب در خوزستان این موضوع به فرهنگ طوائف بختیاری ورود پیدا کرد.
 
وی افزود: در گذشته زمانیکه افراد بزرگ و یا اشخاصی که شکارچی و معروف بودند از دنیا می‌رفتند در مراسم ترحیم او از تیراندازی استفاده می‌شد، اما امروزه متاسفانه در اکثر مراسمات عزا تیراندازی انجام می‌شود.
 
زمانپور ادامه داد: پیگیری‌های زیادی برای جلوگیری از انجام تیراندازی در مراسمات انجام شده و در جلسات متعدد شورای تامین و شوراهای مردمی این موضوع مورد بحث قرار گرفته است، همچنین یک فرهنگ بومی به نام " لعنت خدا " در میان مردم وجود دارد که سعی شد در جلسات مردمی با استفاده از این فرهنگ از تیراندازی در مراسمات جلوگیری شود.
 
فرماندار کوهرنگ عنوان کرد: خوشبختانه در برخی از نواحی کوهرنگ تیراندازی در مراسمات عروسی و عزا نسبت به گذشته کمرنگ شده است، اما هم‌چنان در برخی نواحی این موضوع ادامه داد که می‌تواند عواقب ناگواری در پی داشته باشد.
 
    وی اضافه کرد: متاسفانه تا امروز تیراندازی در مراسمات عروسی و عزا آثار جبران‌ناپذری به همراه داشته است، برای مثال کشته شدن نوعروس و یا جوانان در یک عروسی و تبدیل عروسی به عزا از آثار مخرب این موضوع است که تاکنون رخ داده، همچنین در اثر کشته شدن افراد در مراسمات مشکلات زیادی بین اقوام و طوائف رخ می‌دهد که مشکلات اجتماعی زیادی نیز به دنبال دارد.
 
زمانپور تصریح کرد: بنابراین استفاده از اسلحه و تیراندازی در مراسمات عروسی و عزا عواقب بسیار خطرناکی در پی دارد، برای مثال در گذشته تجربیات تلخی وجود دارد که پدر عروس موجب زخمی و یا کشته شدن عروس یا داماد شده است، به همین دلیل توصیه می‌شود، افراد فرهنگ استفاده از سلاح در مراسمات خود را فراموش کنند و از رخداد حوادث ناگوار پیشگیری کنند.
 
فرماندار کوهرنگ یادآور شد: فرهنگ‌های بسیار غنی و خوبی در میان قوم بختیاری وجود دارد، برای مثال رسم یاری‌گری که به اهدای هدایا در مراسمات جشن گفته می‌شود، همچنین رسوم بسیار زیبایی نیز در مراسمات شادی در این قوم مرسوم است و یا رسم سرباره که در مراسمات عزا وجود دارد و یا اینکه در این مراسمات مشارکت مردم، همیاری و همراهی آنان با صاحب عزا بسیار بالا است، اما تیراندازی و استفاده از سلاح در این مراسمات موضوع پسندیده‌ای نیست، زیرا آثار جبران‌ناپذیری در پی دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: در گذشته مواردی وجود داشته است که افرادی که در مراسمات اقدام به تیراندازی کرده بودند، شناسایی شده و با این افراد برخورد می‌شد، همچنین مواردی وجود داشت که مجوز سلاح این افراد ابطال شد، اما باتوجه به این موضوع که فرهنگ استفاده از سلاح در مراسمات ریشه عمیقی در میان مردم دارد حذف این فرهنگ نیازمند زمان است.
 
فوت داماد لردگانی در اثر تیراندازی در مراسم عروسی
 
رضا بابامیر_فرماندار لردگان در خصوص فرهنگ مرسوم تیراندازی در مراسمات عروسی و عزا، اظهار کرد: در لردگان استفاده از سلاح و تیراندازی در مراسمات عزا در گذشته مرسوم نبوده است، اما اخیرا در برخی از روستاهای لردگان زمانیکه فردی فوت می‌کند، برای بیان اینکه این شخص شکارچی، جنگجو، سرشناس و یا قوی بوده اقدام به تیراندازی می‌کنند که البته یک فرهنگ غلط است، اما این موضوع در این شهرستان به صورت محدود وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه اکثر جمعیت لردگان اسلحه دارند، افزود: بخش اعظم این اسلحه‌ها دارای مجوز هستند، اما ممکن است درصد کمی نیز به صورت غیرمجاز و بدون مجوز وجود داشته باشد و متاسفانه در عروسی و مراسمات شادی که در لردگان برگزار می‎‌شود، استفاده از این سلاح‌ها و اقدام به تیراندازی مرسوم است که جلسات متعددی در مرکز چهارمحال و بختیاری و همچنین شهرستان لردگان جهت پیدا کردن راهکار برای کاهش استفاده از سلاح در مراسمات برگزار شد و در آینده نیز موضوع پیشگیری از این موضوع پیگیری خواهد شد.
 
    فرماندار لردگان ادامه داد: برخورد قانونی برای استفاده از سلاح و ضبط آن یا دستگیری افراد مسلح در مراسمات آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود، برای مثال زمانیکه در یک عروسی از اسلحه استفاده شد، براساس برخی آیین‌نامه‌ها پلیس اقدام به دخالت نمی‌کند، زیرا باتوجه به بالا بودن جمعیت و اینکه تعداد زیادی در این مراسم سلاح دارند ممکن است تنش ایجاد شود و مشکلات فراوان و تبعات اجتماعی در پی داشته باشد، اما این افراد شناسایی شده و در روزهای بعد به اداره نیروی انتظامی احظار و به آن‌ها تذکرات لازم ابلاغ می‌شود، اما به دلیل اینکه استفاده از سلاح یک فرهنگ همه‌گیر بوده تاکنون این تذکرات تاثیر چندانی نداشته است.
 
بابامیر عنوان کرد: متاسفانه چندسال گذشته در یک مراسم عروسی در لردگان در اثر تیراندازی داماد فوت می‌کند و این موضوع بارها در مراسمات گوناگون تکرار شده است و متاسفانه در اثر یک فرهنگ غلط عروسی به عزا تبدیل می‌شود و یا فرد زخمی شده و دچار آسیب‌هایی می‌شود که تا پایان عمر همراه او است، البته این آسیب در تمامی نواحی چهارمحال و بختیاری رخ می‌دهد و تنها مختص لردگان یا یک شهرستان خاص نیست.
 
وی اضافه کرد: حتی ممکن است فردی با شخص دیگری خصومت و دشمنی داشته باشد و مراسمات شادی و عزا را به عنوان یک فرصت برای تسویه حساب شخصی تلقی کند و با استفاده از سلاح موجب درگیری و اغتشاش در مراسمات شود، به همین دلیل به مردم شهرستان لردگان و تمامی شهروندان چهارمحال و بختیاری، ریش‌سفیدان، بزرگان، نخبگان، افراد تحصیل کرده و... توصیه می‌شود، برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی های لازم را برای جلوگیری از به کار بردن اسلحه در مراسمات مختلف مانند عروسی و ترحیم داشته باشند و به این صورت از ایجاد بدبینی نسبت به شهرستان لردگان نیز پیشگیری کنند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا  ، تاریخ انتشار: 27بهمن1400، کدخبر: 1400112720623، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین