پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۵۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
روزگذشته پس از مدت‌ها بحث و جدل، کلیات طرحی در مجلس تصویب شد که منتقدان آن را زمینه‌سازی برای مسدودسازی اینترنت می‌نامند. طرحی که فقط چند ساعت بعد از تصویب دوام آورد. عضو کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی: طبق نامه معاونت قوانین مجلس، رای‌گیری از لحاظ قانونی دارای ایراد و قابل پذیرش نیست.
شعار سال: طرح مشهور به صیانت، که البته بار‌ها تغییر نام داده، در ماه‌های نخست فعالیت مجلس انقلابی کلید خورد، اما با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری، از ترس تاثیر منفی بر سبد رای اصولگرایان، از دستورکار خارج شد.

حتی وقتی که در روز‌های انتخابات، خبرگزاری تسنیم به تقل از یک چهره نزدیک به ابراهیم رئیسی، خبر از احتمال تصویب آن داد، تقی‌پور به رد آن پرداخت و اساسا طراحی چنین طرحی را منکر شد!

با این حال پس از پیروزی ابراهیم رئیسی، این طرح به جریان افتاد و حتی مجلسی‌ها می‌خواستند پیش از روی کار آمدن دولت رئیسی رای به آن بدهند که در فرجام ممکن نشد.

پس از تشکیل دولت، وزارت ارتباطات دولت رئیسی برخلاف وزیر جوان روحانی، در عمل گام در مسیر اجرای همین طرح گذاشت و درحالی‌که مجلس در یک کمیسیون ویژه این طرح را بررسی می‌کرد، دولت رئیسی در عمل آن را به اجرا گذاشته بود.

کمیسیون ویژه طرح صیانت که اختیار مجلس برای بررسی طرح در صحن علنی را گرفته بود، به جریان سیاسی خاصی نزدیک بود که با فضای مجازی چندان همراه نبودند. همین شد که از ابتدای تشکیل آن پیش‌بینی می‌شد که طرح، رای خواهد آورد.

با این حال طرح کمیسیون چند باری اصلاح شد و همین امر انگار نمایندگان را دچار سردرگمی کرد که بالاخره باید به چه طرحی رای بدهند. آنچه امروز در مجلس رای آورد، آن نسخه‌ای نبود که مجلس به کمیسیون ویژه ارجاع داده بود و به این ترتیب، رای نمایندگان کمیسیون فعلا از سوی معاونت حقوقی مجلس ابطال شد.

چه طرح صیانت تبدیل به قانون بشود چه نشود، روند بررسی آن نشان می‌دهد که یک جریان تندرو در پی‌قانونی شدن بستن فضای اینترنت به هر شکلی است و برای این کار به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود. در برابر این جریان، اکثریت مجلس علاقه‌ای به محدود شدن بستری که رهبر انقلاب از آن به عنوان یک "فرصت" یاد کرده‌اند را ندارند.

اگر دولت و مجلس برخلاف وعده‌ها، به‌طور هماهنگ اقدام به مسدودسازی فضای مجازی کنند، احتمالا در ادوار بعدی انتخابات کار سختی برای رای گرفتن از مردم خواهند داشت

در این بین، دولت رئیسی حتی پیش از تصویب طرح مجلس، در عمل اقدام به فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی کرده که برخلاف وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب است و انتظار می‌رود رئیسی همانطور که در دوره انتخابات، نامه منسوب به دادستانی برای فیلتر اینستاگرام را تکذیب کرد، حالا هم به وزیر ارتباطات دستور دهد از حقوق مردم در انتخاب بستر‌های ارتباطی دفاع کند.

اگر دولت و مجلس برخلاف وعده‌ها، به‌طور هماهنگ اقدام به مسدودسازی فضای مجازی کنند، احتمالا در ادوار بعدی انتخابات کار سختی برای رای گرفتن از مردم خواهند داشت. مردمی که از یاد نمی‌برند، همین نمایندکان و نیز رئیس جمهور وعده داده بودند به جای بستن اینترنت، آن را مدیریت کنند.

شاید برای همین است که برخی نماینده‌ها به دنبال مسکوت گذاشتن طرح و یا بُردن آن به صحن علنی به جای رای در کمیسیون ویژه هستند. با این حال این تلاش‌ها فعلا نتیجه‌ای نداشته و زخم‌خوردگان از شفافیت فضای مجازی مصمم به تصویب طرح محدودسازی اینترنت هستند.
 
کش و قوس‌ها در همدستی مجلس و دولت برای محدودسازی اینترنت!

کش و قوس‌ها در همدستی مجلس و دولت برای محدودسازی اینترنت!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پرسون، تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر:۳۸۵۷۶۶، purson.ir

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر:۸۲۸۲۴۴، www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
0
0
می خوان بکنن، اما مقاومت مردم زیاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین