پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۷۳۶۳۹
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
برای جبران کسری‌های بودجه، تمایل به استفاده حداکثری از بازار انحصاری دلار در دولت‌های مختلف وجود داشته و دارد. کسب درآمد به قیمت استثمار داخلی مردم و به بهانه ارزآوری و افزایش صادرات. باید پرسید که ایران بغیر از مواد معدنی و نفتی و پتروشیمی، واقعا چه مزیت صادراتی خاص دارد؟ ثانیا باید پرسید که افزایش قیمت نجومی ایجاد شده ناشی از افزایش قیمت کالای صادراتی، آیا برای مردم قابل تحمل است؟ آیا دولت مردان این سطح فشار را می‌بینند؟ افزایش قیمت دلار از یک سطحی به بالاتر، شمشیر دو لبی است که با شدت بیشتر و به حد وسیع‌تر و سریع تر، گلوی خود دولت‌ها را می‌برد. آیا متوجه هستیم! چرا سیاست‌های نثبیت نرخ ارز اجرا نمی‌شود؟ چرا بیمه ارزی در کشور پیاده سازی نمی‌شود؟

شعار سال: در حالی که اکثر کارشناسان معتقدند این نرخ کنونی غیر واقعی است، اما مسئولین بخاطر منافع نامشروع و گزاف این دستکاری، همچنان بر این نرخ غیر واقعی اصرار دارند. چرا که بدون یک ریال ارزش افزوده بیشتر و با همان سطح قیمتی در جهان، تولید کنندگان و صادرکنندگان ما حاشیه سود چند صد درصدی دارند. این سود‌های باد آورده هرگز در صورت‌های مالی که مبنای پرداخت سود سهام می‌باشد، منعکس نمی‌شود و به همین خاطر بورس زیان ده نشان داده می‌شود.


کارشناسان معتقد به دلار کمتر از ۱۰ تومانی هستند. این را قدرت خرید ریال در بازار‌های جهانی هم می‌گوید و بسادگی هر کسی میتواند با مقایسه قیمت‌ها در بازار‌های جهانی نرخ واقعی ارز را بدست بیاورد.
مثلا اگر یک بطری آب معدنی ۱۵ هزار تومان است و در بازار‌های جهانی ۳ دلار، قدرت خرید هر ۵ هزار تومان به اندازه یک دلار است.

تصور کنید یک کیلو پسته در بازار‌های جهانی ۱۰ دلار است. زمانی که یک دلار ۳۹۰۰ تومان است هر کیلو پسته میشود ۳۹/۰۰۰ تومان و زمانی که هر دلار میشود ۳۰/۰۰۰ تومان، هر کیلو پسته بدون ریالی ارزش افزوده اضافی، میشود ۳۰۰/۰۰۰ تومان.
تبعات وحشتناک دستکاری عمدی نرخ ارز و سکوت سیاسیون و دولت‌ها!
در سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف از جمله تحریم‌ها و قاچاق ارز، همواره نرخ ارز را تا چند صد درصد بالاتر از نرخ واقعی بفروش رسانیده اند.

این نرخ صوری باعث گردیده که سرکوب تقاضا در داخل شدت چند برابری پیدا کند و صنایعی که با ریال تولید می‌کنند به مردم با دلار کالا‌های خود را عرضه کنند.

از سوی دیگر هر چند این نرخ صادرات افسار گسیخته و قاچاق را رونق داده است، اما واردات را با مشکل مواجه کرده است و تقاضای داخلی قدرت همراهی با قیمت محصولات وارداتی را ندارد.

رانت نرخ ارز بزرگترین رانت تاریخ اقتصاد ایران را رقم زده است.

بخاطر این جذابیت کاذب و سود‌های سمی سرمایه گذاری‌ها در ارز با ارزش افزوده صفر هم بخش مهمی از مشکل و تبعات دستکاری نرخ ارز است.

نرخ ارز دستکاری شده باعث غارت منابع ملی شده است و به صادر کنندگان ما امکان دامپینگ (قیمت شکنی) در حد غیر قابل رقابت را می‌دهد.

نرخ ارز مردم را از تامین مایحتاج ضروری زندگی ناتوان کرده است و نارضایتی‌ها بشدت گسترده شده است. این در حالی است که عده ایی برای پایین نیامدن نرخ ارز آدم اجیر می‌کنند و بازار‌ها را بهم می‌ریزند. بسیاری از تقاضا‌ها کاذب و برای جلوگیری از واقعی شدن نرخ ارز است.

مردم ما توان رقابت با خریداران خارجی را ندارند. چرا که قیمت‌ها برای ما گزاف و برای آن‌ها ناچیز شده است.

جایگزینی تقاضای خارجی بجای تقاضای داخلی جنایت اقتصادی است و تمام کمپین‌های اعتراضی را با شکست مواجه می‌کند. نخریدن‌های ما براحتی با تقاضای خارجی جایگزین می‌شود؛ و شاید بهتر باشد بگوییم آن‌ها دوست دارند ما تخریم. مثلا وقتی قادرند هر کیلو مرغ را حدود ۲ دلار در بازار‌های جهانی بفروشند، که میشود حدود ۵۴ هزار تومان، یقینا هیچ رغبتی برای ۲۴۹۰۰ تومانی نخواهند داشت.

در حالی که مردم ایران قدرت خرید خود را از دست داده اند، محصولات ایرانی بازار‌های خوبی در دنیا پیدا کرده است.

نرخ ارز دستکاری شده باعث افزایش نرخ تسعیر ارز شده است و این نرخ باعث شده چندین برابر منابع ارزی ریال چاپ کنند و نقدینگی را بشدت و در حد انفجار بالا ببرند.

مجید گودرزی_فعال سیاسی
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی مستاجران
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین