پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۵۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
بورس انرژی را می‌توان یکی از مهم‌ترین بازار‌ها در عرضه محصولات کالایی دانست. همچنین این بورس می‌تواند با گذر از تحریم‌ها مرجع قیمت‌گذاری بسیاری از محصولات در منطقه باشد. مدیرعامل بورس انرژی در این مورد توضیح می‌دهد.
شعار سال: بورس انرژی یکی از مهم‌ترین بورس‌های کالایی در حوزه صادرات به حساب می‌آید. این بازار با صادرات محصولات مختلف توانسته در برخی از اقلام مرجع قیمت‌گذاری در منطقه باشد.

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی درخصوص وضعیت بورس انرژی و عرضه‌های آن می‌گوید.

چرا بورس انرژی پس از گذشت چندین سال نتوانسته مرجع قیمت‌گذاری در منطقه شود؟

ما در برخی از اقلام همانند بنزین مرجع قیمت‌گذاری منطقه بوده‌ایم، بازار آتی بورس انرژی نیز به همین منظور راه‌اندازی شده است.

برای مرجع قیمت شدن در منطقه به غیر از بورس انرژی باید وزارت نفت و شرکت‌های تابع نیز با یک سیاست مشخص، قیمت‌هایی که در بازار آتی کشف می‌شود، مبنای قیمت خودشان برای فروش قرار دهند.

به عنوان مثال الان بسیاری قیمت‌ها روی فرآورده‌های مثل LPG و نفت خام و گازوئیل و.. برمبنای قیمت‌های آتی سایر بورس‌های دنیا توسط وزارت‌های نفت بررسی و پیشنهاد می‌شود.

به نظر بنده شرکت ملی نفت ایران برای فروش برخی از فرآورده‌های خود، فرمول‌گذاری نسبی از قیمت‌های کشف شده در قرارداد‌های آتی را مبنای قرار دهد، تا با افزایش عمق بازار آتی این مرجعیت در منطقه رخ دهد.
 
به تازگی از قرارداد‌های آتی نفتا و متانول در بورس انرژی رونمایی شد. زیرساخت‌ها و دورنمایی معاملات این قرارداد‌ها چیست؟

رونمایی قرارداد‌های آتی صرفا جنبه نمایشی نداشته است. ما در گام اول تعداد کارگزارانی که این معاملات را انجام می‌دهند افزایش خواهیم داد.

در گام بعدی با زیرساختی که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وعده داده بود، ریسک مشتریان از سمت کارگزاران به سمت اتاق پایاپای خواهد رفت. همچنین گواهی سپرده کالایی را در سال جاری راه‌اندازی می‌کنیم که خود یک ابزار جانبی برای بازار آتی است.

در آخرین مرحله همراهی و همکاری وزارت نفت و شرکت‌های تابع آن لازم ضروری و لازم است.

ما در تلاش هستیم که میزان عرضه‌های بازار آتی را افزایش دهد. این موضوع به اعتماد و جذابیت بیش از پیش بازار کمک می‌کند.
 
مدتی است از اولین عرضه بنزین در بورس انرژی می‌گذرد، در حال حاضر چه میزان بنزین عرضه می‌شود؟

بنزین آخرین بار خردادماه پارسال در بورس انرژی عرضه شد. پس از آن شرکت پالایش و پخش به منظور تامین مصرف داخلی، تامین تعهدات صادراتی قبلی و ذخیره‌سازی عرضه بنزین را در بورس متوقف کرد.

امیدواریم شرکت پالایش و پخش به این شفافیت پای بند باشد و اگر قرار باشه بنزینی صادر کند در مکانیزیم بازار سرمایه انجام می‌شود.

عمده تقاضا کنندگان در بورس انرژی داخلی هستند یا خارجی؟

بخش زیادی از تقاضا کنندگان محصولات انرژی خارجی هستند و عمده معاملات بورس انرژی در رینگ صادراتی انجام می‌شود. ما روی محصولاتی مثل نفتا و LPG بازار خیلی خوبی و جذابی طراحی کردیم.

همچنین بالغ بر ۷۰۰ تا کد سهامدارای خارجی و حدود ۲۰۰ کد سهامدارای فعال داریم. خریداران کشور‌های مختلف با توجه به نوع محصول متفاوت است.

آیا تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا روی معاملات بورس انرژی تاثیر داشته است؟

اگر برجام احیا شود معاملات بورس انرژی رونق بیشتری خواهد داشت. چراکه مبادلات مالی ما با کشور‌های دیگر در چارچوب معاملات بانکی انجام می‌شود. با توافق این و تسهیل مبادلات بورس انرژی می‌تواند ظرفیت خود را چند برابر کند.

چه ابزار‌های مالی جدید در بورس انرژی به کار گرفته می‌شود؟

بورس انرژی در سال جاری در حوزه تامین مالی پروژه‌ها، افزایش سهم‌ها در بازار فیزیکی و توسعه معاملات بازار برق و گاز فعالیت بیشتری خواهد داشت.

مقررات گواهی سپرده صرفه جویی انرژی تصویب شده است. ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و به نظر بنده پارادامیم جدیدی در بحث صرفه‌جویی و قیمت انرژی خواهیم داشت. البته توسعه گواهی سپرده صرفه جویی انرژی مستلمزم همکاری وزارت نفت و نیرو است.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر:، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین