پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۲۴۳
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب با تأکید بر دو ویژگی دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بودن تولید، نقشه راه اولویت قانونگذاری و اجرا را در سال جاری تعیین کردند، گفت: مجلس انقلابی در روزهای پایانی سال گذشته قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» را نهایی کرد و امروز که رهبر انقلاب حمایت از تولید دانش‌بنیان را اولویت سال ۱۴۰۱ قرار داده‌اند خوشحالیم که مجلس پیشاپیش رسالت خود را به انجام رسانده است.
شعار سال: محمدباقر قالیباف امروز، دوشنبه ۱۵ فروردین، در نطق پیش از دستور خود در اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ با عرض تبریک و تهنیت حلول ماه میهمانی خدا، ماه مبارک رمضان به تمامی مردم عزیز ایران و مسلمانان جهان گفت: این ماه فرصتی درخشان برای تقویت همدلی، اتحاد و محبت اجتماعی و رقم زدن جلوه‌های بی‌نظیر نوع‌دوستی در سراسر کشور است.

وی افزود: در کنار خودسازی با محکم کردن زنجیره مهربانی و الفت همچون سال‌های گذشته از برکات این ماه عزیز در کنار یکدیگر بهره‌مند شویم.

قالیباف اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب همچون سال‌های گذشته تولید را محور فعالیت‌های اقتصادی سال پیش رو قرار دادند و با تأکید بر دو ویژگی دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بودن این فعالیت‌ها نقشه راه اولویت قانونگذاری و اجرا در سال جاری را تعیین کردند.

رئیس مجلس بیان کرد: خدا را شاکریم که مجلس یازدهم از نخستین روز‌های آغاز به کار خود توجه ویژه‌ای به تقویت تولید دانش‌بنیان و ریل‌گذاری قانونی لازم برای پیشرفت و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است. از همان ابتدای شروع به کار مجلس، با فعالان این حوزه نشست‌هایی برگزار شد تا از نیازمندی‌های این حوزه اشراف بیشتری داشته باشیم و متناسب با نیازمندی‌ها بدون معطلی، رفع آن‌ها در چارچوب قانون در دستور کار قرار گرفت.

وی ابراز کرد: مجلس انقلابی پس از ۱۸ ماه تلاش در روز‌های پایانی سال گذشته قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» را نهایی کرد و امروز که رهبر انقلاب حمایت از تولید دانش‌بنیان را اولویت سال ۱۴۰۱ قرار داده‌اند خوشحالیم که مجلس پیشاپیش رسالت خود را به انجام رسانده است. از ابتدای سال جاری پشتیبانی‌های قانونی و ریل‌گذاری لازم برای حمایت از تولید دانش‌بنیان در دسترس مدیران اجرایی قرار گرفته و ضروری است با تصویب فوری و دقیق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی از این فرصت بهترین استفاده صورت گیرد.

قالیباف تصریح کرد: در قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» کمک به شرکت‌های نو‌آفرین و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و نیز فراهم کردن زمینه فعالیت نخبگان در کشور به تصویب رسیده است. در این قانون حمایت‌هایی نظیر تسریع در پرداخت تعهدات مالی معوق اجرایی به شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، توسعه فعالیت بانک‌ها در این حوزه، واگذاری دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به همره تخصیص فضای مازاد آن‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان، خرید خارج از فرآیند قانون مناقصات محصولات دانش‌بنیان در مواردی که برای اولین بار در کشور ساخته شده‌اند و همچنین مشوق‌های مالیاتی لازم پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین رسیدگی به اختلافات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در شعب تخصصی دادگاه با راهبری قوه قضاییه نیز به تصویب رسیده است. این مصوبه به زودی با تأیید نهایی توسط شورای نگهبان به قانون تبدیل خواهد شد که در صورت اجرای صحیح و تشکیل شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان به ریاست رئیس‌جمهور در جهت همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را از حاشیه اقتصاد خارج کرده و آن‌ها را به بازیگران اصلی و ستون فقرات تولید در کشور تبدیل کند.

رئیس مجلس تأکید کرد: توجه ویژه مجلس یازدهم به تولید دانش‌بنیان به گونه‌ای بوده است که اعتبارات لازم برای جهش اقتصاد کشور در این حوزه نیز در بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است. مجلس با در نظرگرفتن بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی امکان محقق شدن هدف‌گذاری و مطالبات رهبر معظم انقلاب در توسعه تولید دانش‌بنیان توسط دولت محترم به عنوان متولی اصلی امر را فراهم کرده است.

قالیباف اظهار کرد: مجلس ضمن تأکید بر انجام وظیفه نظارتی خود در اجرای قانون، آمادگی خود را برای تصویب دیگر نیاز‌ها و الزامات قانونی در جهت تحقق شعار سال به دولت محترم و فعالان حوزه تولید دانش‌بنیان اعلام می‌دارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در سال ۱۴۰۱ بتوانیم با سپردن فرمان اقتصاد کشور به جوانان پرانگیزه، بااستعداد و نخبه ایران عزیز و با فراهم کردن زمینه فعالیت ثروت‌آفرین این جوانان در کشور به انحصار‌های دولتی و دیوانسالاری کهنه و بی‌رمق اداری در کشور پایان دهیم و فصلی جدید در توسعه و آبادانی ایران آغاز کنیم. انشالله.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۰۴۶۵۳۱، www.iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین