پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
در راستای تحقق تولید دانش بنیان اشتغال آفرین نیز الزاماتی نیاز است که باید مورد توجه قرار گیرد. از آنجایی که شرط تولید دانش بنیان، ریشه علمی دارد، لذا برای تحقق آن پیوند صنعت و دانشگاه ضروری می‌باشد. تولید دانش بنیان سبب افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری می‌شود.
شعار سال: محسن حاج محمدی کارشناس حوزه کسب و کار و کارآفرینی و دانشجوی دکترای برنامه ریزی در یادداشتی نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱ هجری شمسی، با تبریک عید نوروز، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند.

ایشان فرمودند امسال نیز همچنان بر مسئله تولید تأکید می‌کنم، البته بر لایه و چهره جدیدی از تولید یعنی تولیدِ دانش‌بنیان» و اشتغال‌آفرین.

ایشان معیار قرار دادن تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را موجب حرکت رو به جلو و محسوس در همه اهداف اقتصادی دانستند و قطعاً تحقق شعار امسال نیاز به سیاستگذاری مناسب و برنامه ریزی دقیق دارد که معظم له نیز در سخنرانی نوروزی خود، بخشی از این مطالبات را خطاب به مسئولین کشور و سه قوه فرمودند.

قطعا این مهم نیاز به یک حرکت چند جانبه در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، علمی، آموزشی، اشتغال، فعالیت‌های تبیینی و... دارد. در قدم اول می‌بایست متمرکز بر کنترل تورم باشد چرا که در حال حاضر بزرگترین بهانه برای افزایش قیمت ها، بالا رفتن هزینه تمام شده در بخش تولید به جهت افزایش زیاد دستمزد کارگران در حوزه تولید کالا و ارائه خدمات می‌باشد و لازم است راه‌های سواستفاده از این تصمیم مسدود گردد تا مسیر تحقق مأموریت ابلاغی، حرکت رو به رشد داشته باشد. گلوگاه‌های خطر ساز اقتصادی سال ۱۴۰۱ را بخوبی شناسایی؛ رصد و کنترل گردد و بطور جدی با مظاهر مفاسد اقتصادی به هر شکل آن برخورد قاطع و مستمر صورت گیرد. در سال ۱۴۰۱ بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز؛ ماه مبارک رمضان آغاز می‌گردد و تقریبا شاید تا اواخر اردیبهشت با فرض ثابت بودن سایر شرایط؛ یک روند آرام و معمولی را تجربه کنیم؛ بنابراین خیلی حواسمان باید به خرداد به بعد کشور باشد که اسب تورم تازیدن نگیرد.

از این رو اگر دولت بتواند عملکرد خوبی در زمینه افزایش رفاه عمومی و کاهش فاصله طبقاتی داشته باشد و تورم را دقیقا کنترل کند، می‌توان به تحقق نسبی شعار سال امیدوار بود.

در راستای تحقق تولید دانش بنیان اشتغال آفرین نیز الزاماتی نیاز است که باید مورد توجه قرار گیرد. از آنجایی که شرط تولید دانش بنیان، ریشه علمی دارد، لذا برای تحقق آن پیوند صنعت و دانشگاه ضروری می‌باشد. تولید دانش بنیان سبب افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری می‌شود بنابراین باید به دنبال تولیدی برویم که دانش‌بنیان و اشتغالزا باشد چراکه اگر تولید بر مبنای دانش پیشرفته روز نباشد و سبب اشتغال‌آفرینی نشود، مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی‌کند و مفید نمی‌باشد. همچنین حمایت از تولید‌های اشتغال آفرین و معرفی آن به مردم و جهاد تبیین در جهت معرفی شغل‌های تولیدی با بازدهی کوتاه مدت یا میان مدت به مردم با هدف اشتغالزایی و البته هدایت منابع بانکی به سوی کارگاه‌های تولیدی و راه اندازی کارگاه‌های تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل که خود موجب اشتغال آفرینی می‌گردد، از مهمترین موضوعات پیش رو می‌باشد. از طرفی باید توجه داشت که تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین یکی از مهم‌ترین راهکار‌های غلبه بر تحریم می‌باشد؛ لذا پیوند نزدن تولید به برجام یکی از بهترین روش‌های غلبه بر جنگ تحریمی دشمن است.

تعیین شعار سال با محوریت مسائل اقتصادی و تولید و انتخاب این دو شاخصه برای تولید، یعنی دانش بنیان و اشتغال‌آفرین بودن، نشانه بصیرت و دید حکیمانه امام خامنه‌ای برای آینده کشور و عزت‌مندی نظام است. با توجه به آمار بالای بیکاری و وضعیت اشتغال در کشور، باید نسبت به اشتغالزایی به خصوص برای جوانان اقدامی اساسی صورت بگیرد لذا باید از صنایع خرد خانگی و زودبازده گرفته تا صنایع بزرگ و صنعتی در مسیر توسعه قرار گیرد تا ضمن رشد تولید، اشتغال هم ایجاد گردد.

استفاده از ظرفیت نخبگان، گامی در جهت اشتغالزایی و توسعه تولید ملی است چراکه این افراد تحصیل‌کرده سبب توسعه فناوری و طرح‌های کارآفرینی در سطوح ملی، منطقه‌ای و درنتیجه پیشرفت کشور می‌شوند، لذا لازم است مسئولین از تمام امکانات و ظرفیت‌های لازم برای رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، استفاده نموده و موانع تولید و اختراعات شرکت‌های دانش بنیان را برطرف نموده و حمایت همه جانبه از ایشان را در صدر اقدامات خود قرار دهند، چراکه سرمایه‌گذاری روی جوانان برای تامین آینده کشور مهم است و باید شرایطی به‌وجود بیاید که شاهد اشتغال پایدار باشیم.

از آنجایی که تولید همواره یکی از رویکرد‌های اساسی در جهت توسعه و بهبود اقتصاد و استقلال کشور محسوب می‌شود و عدم توجه به آن، موجب هدررفت فرصت‌های پیش روی ایران اسلامی در عرصه‌های ملی و بین المللی خواهد شد، لذا می‌توان به پشتوانه فناوری و نیز تقویت تولید پویا و مبتنی بر دانش و تکیه بر اقتصاد دانش محور به شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» جامه عمل پوشاند.

کشوری را در جهان نمی‌توان یافت که در یکی از بخش‌های اقتصاد به رشد و توسعه رسیده باشد؛ مگر در سایه نگرش و کارکرد سیستمی و ترکیب بهینه سه بخش اقتصاد یعنی کشاورزی، صنعت و خدمات. در واقع با تکیه بر اقتصاد دانش محور می‌توان به رشد و توسعه اقتصادی دست یافت، زیرا برای رسیدن به توسعه، رابطه بسیار شدید بین سه بخش اقتصاد یعنی کشاورزی، صنعت و خدمات وجود دارد.

در واقع کشاورزی رونق نخواهد یافت، مگر آنکه صنعت و خدمات، امکانات لازم جهت رشد کشاورزی را فراهم آورند، بنابراین رشد و توسعه صنعتی می‌تواند عامل رشد و توسعه در سایر بخش‌های اقتصاد گردد

در حوزه علمی در جهت تحقق این شعار، لازم است رشته‌های دانش بنیان و مهارت‌های نوین را گسترش دهیم و این امر با مشارکت صنوف، صنایع و مراکز علمی و آموزشی و دانشگاه‌ها و بهره مندی از پارک‌های علم و فن آوری امکان پذیر است.

در حقیقت پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان را می‌توان نقش آفرینان اصلی شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» دانست.

در این بین نهاد‌های علمی و دانشگاهی در کنار واحد‌های تولیدی نقش ارزنده‌ای به عهده خواهند داشت.

یعنی دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی و اهدافی همچون جذب ایده‌ها و تبدیل آن به ثروت و هم افزایی علمی و در نهایت فرهنگ سازی کارآفرینی حرکت کنند؛ لذا بالا بردن ظرفیت‌های آموزش و پژوهش در تمامی بخش‌ها، بکارگیری نخبگان و فارغ التحصیلان در حوزه‌های مختلف تولید، صدور مجوز‌های واگذاری تسهیلات و برخورد قاطع با قاچاق کالا می‌تواند نقش بسیار اساسی برای تحقق شعار سال داشته باشد.

از طرفی باید نسبت به اشتغال جوانان اقدام اساسی صورت گیرد و برنامه‌ریزی جهت سرمایه‌گذاری‌های کلان و فعال کردن واحد‌های تعطیل و نیمه راکد در سراسر کشور ضروری است.

در نهایت این که تحقق این مأموریت بزرگ نیاز به عزم ملی و همت والا در بین مردم و مسئولین می‌باشد و مردم نجیب کشورمان ثابت کرده اند، هر کجا مسئولین به دنبال کسب افتخار و پیشرفت و سرافرازی برای ایران عزیز باشند، از هیچ کوششی در جهت تحقق آن دریغ نمی‌کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت پرسون، تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۳۹۰۱۵۹، purson.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین