پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
اعتراضات گسترده به هدایت تحصیلی پایه نهمی ها نشان می دهد این راهی که هدایت تحصیلی می رود رو به ترکستان است.
شعارسال: در روزهای اخیر تعدادی از دانش آموزان پایه نهم با مراجعه به مدارس خود و دریافت کارنامه، برگه هدایت تحصیلی و سپس مشاوره تحصیلی، متوجه شده‌اند در رشته‌ای که باید با توانایی، علایق و معدل آن‌ها همخوان باشد، نمی‌توانند تحصیل کنند و باید براساس اجبار و یا تقدیری که بر اساس برگه ی هدایت تحصیلی برای آنان رقم خورده است به رشته ای بروند که علاوه بر اینکه هیچ علاقه ای به آن ندارند، سنخیتی نیز بین ویژگی های شخصیتی و تحصیلی آنان با رشته انتخابی اجباری وجود ندارد.

امسال کار انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از پایه نهم آغاز ‌شد و انتخاب رشته بر اساس 6 مؤلفه صورت گرفت که این مؤلفه‌ها عبارتند از: نظر دانش‌آموز که 10 درصد از کل امتیاز به آن اختصاص داشت، نظر والدین با امتیاز 5 درصد، نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه با امتیاز 10 درصد، نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای با امتیاز 30 درصد، نتایج عملکرد تحصیلی یا همان نمرات درسی با امتیاز 35 درصد و نظرات مشاور با امتیاز 10 درصد در نظر گرفته شد.

در نظر گرفتن این 6 عامل، همه را امیدوار کرد که دیگر مشکلی از بابت هدایت تحصیلی دانش آموزان وجود نخواهد داشت و با ضِرس قاطع می توان امیدوار بود آیین‌نامه ی جدید با هدایت تحصیلی دانش آموزان به سوی انتخاب رشته درست، آنها را برای آینده ای روشن آماده و امیدوار می کند اما واقعیات نشان داد راهی که هدایت تحصیلی می رود رو به ترکستان است و خود نیاز به هدایت دارد. هدایت تحصیلی اینچنینی فقط اشک‌های دانش آموزان را جاری می کند چرا که به اجبار باید به رشته ای بروند که هیچ علاقه ای به آن ندارند و در حد حداقلی معدل تحصیلی آنان نیز نیست.

چگونگی هدایت استعدادهای دانش آموزان درباره انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهم‌ترین و سرنوشت سازترین موضوعات در زندگی آنان به حساب می‌آید. انتخاب رشته تحصيلي در پایه نهم که بر اساس علاقه و توانایی های دانش آموزان صورت می گیرد علاوه بر بهبود پیشرفت تحصیلی آنان، می تواند مقدمه اي براي موفقیت شغلی این دانش آموزان در آينده باشد و در این انتخاب راهنمایی تحصیلی شغلی باید با ویژگیهای فردی دانش آموزان و نیازهای بازار کار همسو باشد.

مسایل ناشی از هدایت تحصیلی نامناسب دانش آموزان به سوی رشته هایی که هیچ علاقه ای به آن ندارند، در آینده به عنوان یک مشکل اساسی اجتماعی گریبانگیر جامعه خواهد شد. عدم تطابق علایق دانش آموزان با رشته انتخابیِ اجباری می تواند آنان را در تکالیف مدرسه و دوران تحصیل با عوامل فشارزا، پیامدهای رفتاری و کارکردی و مشکلاتی همچون بی انگیزه گی، افت تحصیلی، هراس از مدرسه، افسردگی، اضطراب، بزهکاری، سوء مصرف مواد و در نهایت کناره گیری از تحصیل مواجه کند. بنابراین لزوم توجه بیشتر به مبحث هدایت تحصیلی درست دانش آموزان به عنوان آینده سازان ایران اسلامی بیش از پیش باید مورد توجه جدی قرار گیرد و انتخاب رشته این قشر باید بر مبنای علایق آنان و اختیاری صورت پذیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سراب روانسر، تاریخ انتشار: 7 مرداد 1395، کدخبر: 290833، www.sarabravansar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین