پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۰۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
دبیر یازدهمین جشنواره تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی ضمن اعلام جزییات برگزاری جشنواره تجلیل از مولفان، به چاپ و تالیف بیش از 200 عنوان کتاب درسی و راهنمای معلم جدیدالتالیف در سال جدید اشاره کرد.

شعارسال: محسن جعفرآبادی در نشست خبری یازدهمین جشنواره تجلیل از معلمان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تالیف کتاب‌های درسی و تولید مواد آموزشی است، اظهار کرد: کتاب‌های درسی مهم‌ترین سند رسمی آموزشی در کشور هستند و ویژگی‌هایی دارند که آنها را پر اهمیت می‌کند.

وی افزود: کتب درسی وسیله‌ای برای وحدت ملی و تقویت فرهنگ در جامعه است و منجر به انسجام روحی می‌شود و علی‌رغم آنکه رسانه‌های دیگری به وجود آمدند اما کتاب درسی هنوز حاکمیت خود را از دست نداده و زنده است.

دبیر یازدهمین جشنواره تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی با بیان اینکه کتب درسی باید از نظر علمی محکم و متقن باشند، اظهار کرد: تالیف یک کتاب درسی کار ساده‌ای نیست و افرادی که کتاب درسی را تالیف می‌کنند، علاوه بر تخصص علمی باید در علوم تربیتی نیز خبره باشند. تالیف کتاب درسی برای دانش‌آموزان سخت‌تر از تالیف کتب دانشگاهی است و ما هر سال تلاش می‌کنیم بهترین مولفان را به کار بگیریم.

جعفرآبادی افزود: از 10 سال گذشته تاکنون به منظور تجلیل معنوی و مادی از مولفان این جشنواره را برگزار می‌کنیم و یازدهمین دوره آن نیز 10 مهرماه برگزار می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در مجموع 880 نفر در تالیف کتب درسی با ما همکاری داشتند، اظهار کرد: نظام جدید آموزشی از سال 90 شروع شده و امسال به پایه دهم رسیده است. ما در سال‌های اخیر تفکیک شاخه و رشته نداشتیم اما از امسال هدایت تحصیلی از پایه نهم انجام شد و دانش‌آموزان در کلاس دهم در شاخه‌های مختلف توزیع شدند و برهمین اساس تعدد کتب تعریفی نیز در دستور کار برنامه درسی قرار گرفت.

دبیر یازدهمین جشنواره تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی ادامه داد: در شاخه نظری 4 رشته ریاضی، تجربی، انسانی و علوم معارف را داریم و برای نخستین بار در سال جاری کتب درسی معارف اسلامی تالیف شده است. در شاخه فنی و حرفه‌ای 41 رشته فنی در 10 گروه برق و رایانه، مواد و فرآوری، تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات، مکانیک، معماری و ساختمان، هنر، کشاورزی و غذا، بهداشت و سلامت، خدمات،‌ بازرگانی و امور اداری را داریم و در شاخه کاردانش نیز 151 رشته وجود دارد.

جعفرآبادی با بیان اینکه امسال 134 میلیون جلد کتاب درسی در 1000 عنوان به چاپ رسید، اظهار کرد: از این 1000 عنوان بالغ بر 200 عنوان جدیدالتالیف بوده‌اند. در دوره ابتدایی 8 عنوان کتاب درس و سه عنوان راهنمای معلم، در متوسطه نظری 25 کتاب درسی و 24 راهنمای معلم، در شاخه فنی و حرفه‌ای 75 کتاب درسی، 38 راهنمای معلم و 33 کتاب همراه هنرجو جدیدالتالیف بودند.

وی افزود: 244 مولف فنی و 184 عنوان مولف در شاخه نظری داشتیم و امسال علاوه بر کتب درسی، کتاب معلم، کار تمرین یا دانش‌آموز، فیلم یا لوح فشرده برای شاگرد یا معلم نیز تولید شد.

دبیر یازدهمین جشنواره تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی به برخی کتب جدیدالتالیف در شاخه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: امسال برای رشته ریاضی فیزیک، درس زمین‌شناسی اضافه شد زیرا با مهندسی، ارتباط پیدا می‌کند. همچنین برای رشته انسانی و معارف، درس مطالعات فرهنگی برای پایه دوازدهم اضافه شد و درس فلسفه و منطق برای علوم انسانی که قبلا یک کتاب بود، به دو کتاب تقسیم شد و درس منطق در پایه دهم و درس فلسفه در دو سال یازدهم و دوازدهم ارائه می‌شود.

وی افزود: همچنین درس آزمایشگاه برای رشته ریاضی و تجربی برای سه درس فیزیک،‌ شیمی و زیست ارائه شد و برهمین اساس دانش‌آموزان در سال دهم 2 ساعت و در سال یازدهم یک ساعت آزمایشگاه خواهند داشت. همچنین کتاب ارتباط موثر برای دوره فنی و حرفه‌ای عنوان شده و عنوان درس عربی به «عربی، زبان قرآن» تغییر کرده است.

دبیر یازدهمین جشنواره تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی با اشاره به اینکه برای خوشه دروس انسان و سلامت سه درس آمادگی دفاعی برای پایه دهم، انسان و محیط زیست برای پایه یازدهم و سلامت و بهداشت برای پایه دوازدهم دیده شده است گفت: برای پوشه دروس انسانی و مهارت‌های زندگی درس هنر برای پایه دهم و یازدهم، تفکر و سواد رسانه‌ای و کارآفرینی و همچنین مدیریت خانواده و سبک زندگی برای پایه دوازدهم دیده شده است و در خوشه مطالعات اجتماعی، سه درس جغرافیای ایران برای پایه دهم، تاریخ معاصر برای پایه یازدهم و علوم اجتماعی برای پایه دوازدهم داریم و در خوشه علوم تجربی 4 درس زیست‌شناسی، فیزیک و زمین‌شناسی دیده شده است.

جعفرآبادی ادامه داد: رشته علوم و معارف اسلامی نیز دارای دروس تخصصی اعم از اخلاق، علوم و معارف قرآنی، اصول عقاید، احکام، عربی تخصصی، جریان‌شناسی اندیشه‌های معاصر و مطالعات فرهنگی است.

وی در ادامه به آماده‌سازی 5 نرم‌افزار برای دروس علوم تجربی، هدیه‌های آسمانی و فارسی در دوره متوسطه اول و ابتدایی اشاره کرد و گفت: کتاب گویا برای سه درس انگلیسی، عربی و فارسی نیز تهیه شده است. 17 عنوان فیلم آموزشی برای مقاطع ابتدایی و متوسطه و 29 عنوان فیلم آموزشی برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تولید شده و 14 عنوان کتاب کار داریم که انتشارات مدرسه تالیف کرده است. در امر اعتبار سنجی کتب درسی نیز 1700 نفر مشارکت کردند و 200 هزار نظر واصل شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 4مهر1395، کدخبر: 95070401762: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین