پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۷۰۲۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
آرش یوسفی درباره برنامه‌های سازمان محیط زیست در زمینه ارتقای آموزش محیط زیست گفت: در این راستا دو موضوع (تدوین کتاب انسان و محیط زیست و آموزش محیط زیست در مقطع ابتدایی) به صورت جدی با آموزش و پرورش دنبال می‌شود و در این زمینه برنامه‌های مختلفی دنبال می‌شود.
شعارسال:مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات مشترک محیط زیست و آموزش و پرورش در راستای ارتقای محیط زیست را تشریح کرد.

آرش یوسفی درباره برنامه‌های سازمان محیط زیست در زمینه ارتقای آموزش محیط زیست  گفت: در این راستا دو موضوع (تدوین کتاب انسان و محیط زیست و آموزش محیط زیست در مقطع ابتدایی) به صورت جدی با آموزش و پرورش دنبال می‌شود و در این زمینه برنامه‌های مختلفی دنبال می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تدریس کتاب «انسان و محیط زیست» افزود: بخشی از فعالیت‌های ما در دفتر آموزش محیط زیست، به کتاب «انسان و محیط زیست» مربوط است. این کتاب تدوین شد و امسال دومین سالی است که در پایه یازدهم تدریس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات زیادی درباره کتاب «انسان و محیط زیست» به ما انعکاس پیدا کرده است. این مشکلات در زمینه تخصص معلمانی است که آن را تدریس می‌کنند. در واقع مشکل اینجاست که معلمان به صورت تخصصی مرتبط با محیط زیست نیستند. از طرفی با توجه به اینکه دانش‌آموزان پایه یازدهم در آستانه کنکور قرار دارند، تدریس کتاب «انسان و محیط زیست» برای این دانش‌آموزان تحت‌الشعاع سایر دروس قرار می‌گیرد. حتی گزارشی داشتیم در یکی از استان‌ها که کتاب «انسان و محیط زیست» از سوی معلم فیزیک تدریس می‌شود و اولویت با فیزیک است نه حفظ محیط زیست.

مدیرکل دفتر آموزش سازمان محیط زیست یادآور شد: برای اجرای برنامه‌های مشترک با آموزش و پرورش بیشتر به دنبال این هستیم که بتوانیم در میان دانش‌آموزان تاثیرگذار باشیم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت آموزش معلمان در زمینه محیط زیست گفت: در این راستا چند برنامه دنبال می‌شود که مهم‌ترین آن تدوین کتاب‌های پشتیبان برای آموزش معلمان است. در این زمینه توافقاتی با آموزش و پرورش صورت گرفته است و محتواها در دست آماده‌سازی است تا در قالب پشتیبان‌ با قابلیت‌های مختلف به شکل کتاب و نسخه الکترونیک و اپلیکیشن در اختیار معلمان قرار بگیرد. اکنون در مرحله قرارداد هستیم تا پس از آن اجرا شود.

یوسفی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در راستای تعامل با آموزش و پرورش در حال انجام است، توجیه ادارات کل محیط زیست است به نحوی که به همکاران خود اعلام کردیم با ادارات آموزش و پرورش استان‌ها تعامل برقرار و برنامه‌های آموزشی برای معلمان اجرا کنند که در نهایت نیازهای مدرسان و معلمان در استان‌ها تامین شود.

مدیرکل دفتر آموزش سازمان محیط زیست تصریح کرد: در استان‌ها کارهای خوبی انجام شده است و کارگاه‌های آموزشی برای معلمان برگزار شده است علاوه بر این برنامه‌ها در قالب بازدید از مناطق حفاظت شده و مراکزی که در آن پیامد محیط زیستی وجود دارد، انجام شده است تا معلمان با مصادیق کتاب «انسان و محیط زیست» آشنا شوند. همچنین در این فرصت اطلاعات از متخصصان و کارشناسان جمع‌آوری و دسته‌بندی می‌شود و نتایج آن در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

وی درباره بررسی بازخورد تدریس کتاب «انسان و محیط زیست» در مدارس گفت: بازتاب‌ها به صورت موردی بررسی شده است و در نشست‌هایی که با کارشناسان و سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی داریم، بازخوردها مثبت بوده است البته موانعی وجود دارد که به دنبال رفع آن هستیم.

یوسفی، رویکرد دوم سازمان محیط زیست در بخش آموزش در مدارس را آموزش در مقطع ابتدایی عنوان کرد و گفت: رویکرد دیگری که در دستور کار داریم، تاثیرگذاری در مقطع ابتدایی است. در این زمینه مطالعات چند ساله‌ای انجام شده است و مثلثی با مشارکت دفتر آموزش محیط زیست، دانشکده علوم توانبخشی بهزیستی و دفتر تالیف کتب درسی و معاونت ابتدایی آموزش و پرورش تشکیل شده است که بتوانیم مطالب محیط زیستی را در مقطع ابتدایی وارد کنیم.

وی افزود: آموزش محیط زیست در مقطع پیش‌دبستانی به نتیجه رسیده است و کتاب‌های پشتیبان برای معلمان و خانواده‌ها در دست چاپ است. اکنون هدف‌گذاری کرده‌ایم که این برنامه در مقطع ابتدایی نیز دنبال شود. کار مطالعاتی برای اول دبستان شروع شده است تا محتواها آماده شود و در اختیار معلمان و آموزش و پروش قرار بگیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری پانا، تاریخ انتشار28آبان 97، کدخبر: 871050، www.pana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
0
0
س.ح75
ای کاش درسی هم به اسم اشتی با طبیعت وجود داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
0
0
م.آ75
دوستان هر چه قدر در زمینه تدوین خوب عمل کنن امام در زمینه اجرایی متاسفانه ضیف باشن کار جلو نمی رود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
س.ح75
کاشدرسی به اسم اشتیبا محیط زیست در مدارس تدریس میشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین