پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 06
کد خبر: ۷۶۷۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
یکی از دروسی که می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در اجتماعی کردن دانش آموز و اثربخشی او بر خانواده و همسالانش داشته باشد ، جامعه شناسی است ، آن هم به شرطی که محتوای این درس به سمتی پیش رود که الفبای اجتماعی شدن را به نحوی مطلوب دنبال نماید، آن گاه می توان گفت که راهی به مقصد وا نموده است .

شعار سال: یکی از دروسی که می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در اجتماعی کردن دانش آموز و اثربخشی او بر خانواده و همسالانش داشته باشد ، جامعه شناسی است ، آن هم به شرطی که محتوای این درس به سمتی پیش رود که الفبای اجتماعی شدن را به نحوی مطلوب دنبال نماید، آن گاه می توان گفت که راهی به مقصد وا نموده است .

حال سوال این است که کتاب های دهم و یازدهم و به دنبال آن دوازدهم تا چه حدی این مهم را اجرایی می کند؟

در دو کتاب چاپ شده شوربختانه کمتر این وضعیت را شاهد هستیم ، به گونه ای که پرداختن به مسائل فلسفی و دنبال کردن رویه ی ایدئولوژیکی باعث شده تا دانش آموز احساس دلزدگی نماید و کمتر با مفاهیم ارائه شده ارتباط برقرار کند.
بی شک پرداختن به مفاهیم پیچیده در مجموعه ای پر حجم نمی تواند زمینه ی درونی کردن آن ها را فراهم نماید ، مشخصه ای که باعث می شود از علاقه ی دانش آموز نسبت به آن کاسته شود.
یکی از اهداف اصلی این درس ، آموزش برقراری روایط اجتماعی صحیح و حضور منطقی در جامعه و تربیت شهروندی مطلوب می باشد که شوربختانه این اهداف در پس پیچیدگی های متعدد گم شده است. این که دانش آموز برای درک مطالب به حافظه ی خویش تکیه کرده و فقط برای رفع نیاز امتحانی از آن استفاده نماید نوعی بی مهری برای این علم جوان و جدی به حساب می آید!
باید توجه داشته باشیم که مفاهیم شناختی در حوزه ی فلسفه آن هم برای دانش آموزی که تازه از متوسطه ی اول با مفاهیم ساده و جالب آمده ، قدری کسل کننده است که سبب ساز نوعی رخوت می باشد .

پس چه باید کرد ؟

 از دید نگارنده، اگر کتاب های دهم و یازدهم را کمی خلاصه تر و کتاب دوازدهم را کمی متفاوت تر طراحی نمایند، انگیزه ای برای دریافت درونی در دانش آموز ایجاد می گردد و او می تواند از این فضا برای رفتارهای اجتماعی خود بهره ببرد ! تمرکز بر یک حوزه ، آن هم به صورت پیچیده ، باعث می شود که دانش آموز از یک فضای خلاق ، به عنوان یک نیاز درونی ، دور شود ، در حالی که آشنایی و بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی سبب درک بهتر آن گردیده و باعث می شود تا زمینه های حل این مسائل در مدارس فراهم گردد و دانش آموز به شعفی ناشی از رویشی جدید ، نائل آید .

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی فانوس، تاریخ انتشار شهریور 96، کدمطلب:5239، www.fanoosedu.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین