پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۲۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
منصور پوریان رییس شورای تامین کنندگان دام با تاکید بر اینکه قیمت گوشت قرمز در بازار کشور‌های اطراف ما مانند ترکیه ارزان‌تر است، افزود: اکنون قیمت گوشت قرمز در تهران از نرخ کشور‌های اطراف ما بیشتر است؛ به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی کیفی در ترکیه کمتر از ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
شعار سال: «منصور پوریان» درباره وضعیت فعلی بازار دام زنده و گوشت قرمز، افزود: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود برای حمایت از مصرف کنندگان و متعادل شدن بازار گوشت قرمز، با ممنوعیت صادرات دام زنده، واردات ۱۰ هزارتن گوشت قرمز و خرید حمایتی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام اقدام کرد، اما وجود دلالان و واسطه گران در این صنعت اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه بازار کشور از گوشت قرمز تامین است، اضافه کرد: طبق گزارش‌های موجود معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اکنون در کشور بیش از ۷۱ میلیون راس جمعیت دامی سبک گوسفندی و بزی و ۳۵۰ هزار راس گوساله آماده کشتار داریم.

رییس شورای تامین کنندگان دام اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم بره نر کشتاری چاق ۶۷ هزار تومان، بره نر کشتاری لاغر ۶۳ هزار تومان، بره گوسفند ماده، میش، قوچ، بز و بزغاله بین ۵۰ تا ۶۰ هزارتومان است. قیمت گوشت قرمز در بازار تفاوت چندانی پیدا نکرده و همچنان شاهد عرضه خودسرانه گوشت قرمز با نرخ‌های متفاوت در قصابی‌ها هستیم به طوری که قیمت‌ها در هر قصابی به مبالغ متفاوت عرضه می‌شود.

به گفته وی، در بازار تنها گوشت بره گوسفندی نر عرضه نمی‌شود؛ بنابراین قصابی‌ها گوشت بر ماده، میش، قوچ، بز و بزغاله را با قیمت گوشت نر گوسفندی درجه یک عرضه می‌کنند که این امر منصفانه نیست.

پوریان تصریح کرد: هر ساله با شروع فصل گرما با کاهش تقاضا گوشت قرمز و همچنین افزایش عرضه دام زنده روبرو هستیم که انتظار می‌رود این دو موضوع بر متعادل شدن بازار این محصول اثرگذار باشد، اما همچنان با گران فروشی و اختلاف قیمت‌ها روبرو هستیم.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گوشت قرمز در بازار کشور‌های اطراف ما مانند ترکیه ارزان‌تر است، افزود: اکنون قیمت گوشت قرمز در تهران از نرخ کشور‌های اطراف ما بیشتر است؛ به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی کیفی در ترکیه کمتر از ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رییس شورای تامین کنندگان دام افزود: در حال حاضر دامپروران و دامداران با مشکل جدی خشکسالی و کم آبی، نبود نقدینگی و کاهش سرمایه گذاری، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود علوفه و عوارض گمرکی صادرات دام روبرو هستند؛ بنابراین هرچه سریع‌تر باید دام‌های خود را به فروش برسانند، این درحالی است که در بحث خرید حمایتی دام زنده از دامداران عشایری و روستایی، شرکت پشتیبانی امور دام به تنهایی قادر به خرید این میزان دام نیست و باید تدبیری اندیشیده شود.

پوریان با اشاره به اینکه اکنون روسیه به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده گوشت برزیلی است، گفت: این کشور خودش صادرکننده دام زنده و گوشت است، اما با اعمال عوارض روی دام و گوشت توانست با پرداخت سوبسید بازار گوشت را به ثبات برساند؛ بنابراین دولت باید با مدیریت صحیح در واردات و صادرات بازار داخلی این محصول را تثبیت کند.

رییس شورای تامین کنندگان دام گفت: از پاییز سال ۱۴۰۰ تاکنون نزدیک ۷۰ درصد جمعیت دامی ضعیف شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به وضعیت مازاد جمعیت دامی کشور، دامپروران با دام‌های ضعیف که مشتری در کشور ندارد، روبرو هستند که دولت باید در این خصوص با رفع ممنوعیت صادرات چاره‌ای بیندیشد، زیرا تنها متضررین این بخش تولیدکنندگان عشایری، روستایی و دامپروران هستند.

پوریان دامپروری را حلقه واسط تولید و عرضه دانست و ادامه داد: دامپروران به عنوان حلقه واسط با سرمایه گذاری دام‌های ضعیف را خریداری و پس از پرواربندی آن را به بازار عرضه می‌کنند. این در همه کشور‌ها حتی کشور‌های واردکننده مرسوم است؛ زیرا دامی که از ایران صادر می‌شود بعد از ۴ تا ۵ ماه پرواربندی کشتار می‌شود. ادامه این روند در کشور می‌تواند موجب حذف پرواربندی از صنعت دامی کشور شود.

وی با بیان اینکه در رکود تورمی هستیم و هیچ‌گونه تقاضایی در بازار دام داخلی وجود ندارد، گفت: بنابراین انتظار می‌رود دولت با مدیریت دقیق بتواند با رفع ممنوعیت صادرات بازار را متعادل کند، زیرا اکنون عملا ۱۰ هزار تن گوشت گوسفندی معادل ۵۰۰ هزار راس گوسفند وارد کشور می‌شود، بنابراین باید برای تعادل این بازار ۳۰۰ هزار راس دام زنده از چرخه مصرف داخلی خارج شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۰۹۲۱، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Romania
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
0
0
باید از این به بعد بریم ترکیه گوشت بخریم بیایم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین