پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۰۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از ساخت مرکز ۴ هزار نفری نگهداری از معتادان متجاهر در شمال شرق تهران خبر داد و گفت: همچنین کمیته حمایت از خانواده‌های معتادان متجاهر، زباله‌گرد‌ها و کودکان کار شهر تهران تشکیل می‌شود.
شعار سال: احمد احمدی صدر درباره نتایج دستاورد‌های قرارگاه اجتماعی که پس از حضور زاکانی در شهرداری تهران ایجاد شده، است، گفت: از آنجایی که معضل معتادان متجاهر در کلانشهر تهران موجب آزار شهروندان شده بود، این نیاز جدی دیده شد تا با همکاری سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر در اقدامی فوری این قرارگاه را راه اندازی و فعالیت‌مان را آغاز کنیم. حالا پس از گذشت چند ماه، ستاد مواد مخدر عنوان کرده که این قرارگاه آثار خوبی را بر روی چهره تهران گذاشته است، چون بر اساس مقایسه آمار‌ها در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ جمع‌آوری و پذیرش معتادان متجاهر افزایش چشمگیری دارد و روند خوبی را در پیش گرفته است.

او افزود: البته برای این موضوع نیاز به برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت داریم که برنامه بلندمدت آن بین یک تا سه سال زمان می‌برد تا بتوانیم زیرساخت‌ها را برای رفع مشکلات و ایجاد بستر مناسب آماده کنیم.

 
ساخت مرکز ۴ هزار نفری نگهداری از معتادان در شمال شرق تهران
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه تاکنون ۱۰ هزار معتاد متجاهر از سطح شهر تهران جمع‌آوری شده‌اند، گفت: شاهد پیشرفت ۷۰ درصدی فعالیت قرارگاه اجتماعی در شهر تهران هستیم. به طوری که ماه گذشته شهردار تهران اعلام کرد که بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر از شهر جمع‌آوری شده که باید بگویم که هم اکنون این آمار به ۱۰ هزار نفر رسیده است.

احمدی صدر درباره نحوه فعالیت قرارگاه اجتماعی هم توضیح داد: این قرارگاه موضوعات مختلفی را درباره آسیب‌های اجتماعی بررسی می‌کند. مهم‌ترین آن بررسی ظرفیت‌های موجود در تهران برای نگهداری معتادان متجاهر است که با توجه به تعداد زیاد این افراد و کمبود فضای مناسب سعی ما بر این بود تا در قدم اول ظرفیت‌های شهر تهران را افزایش دهیم، در همین راستا به ظرفیت ۱۰ هزار نفری نیازمندیم که شهرداری حدود ۵ هزار ظرفیت را وعده داده است.

او ادامه داد: طی این مدت اقدامات خوبی برای شناسایی برخی ساختمان‌ها و نقاط در مناطق حاشیه‌ای تهران برای ایجاد مراکز نگهداری و درمانی صورت گرفته که به طور مثال تا سه ماه آینده فاز یک مرکز نگهداری معتادان متجاهر با ظرفیت هزار نفری در شمال شرق شهر تهران افتتاح می‌شود. همچنین فاز دو آن با ظرفیت هزار نفر دیگر و فاز ۳ و ۴ نیز با تکمیل ظرفیت دو هزار نفر دیگر به بهره برداری خواهد رسید. این مراکز در بحث درمان، تونمندسازی و حمایت از خانواده معتادان متجاهر فعالیت خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: هم اکنون مرکز یاورشهر یک و یاور شهر ۲ برای معتادان بالای ۶۵ سال با ظرفیت ۶۰۰ نفر و زیر ۱۸ سال با ظرفیت ۱۵۰ نفر مشغول به ارائه خدمات هستند و مرکز یاورشهر ۳ برای معتادان زخم باز با ظرفیت ۳۰۰ فعالیت دارد که در حال حاضر ۲۰۰ نفر در آن پذیرش شده‌اند. در همین راستا مرکز دیگری در شرق تهران با ظرفیت ۲ هزار نفری در منطقه صنعتی و به دور از منطقه مسکونی احداث شده که یکسری مشکلات داشت و با رفع آن به بهره‌برداری خواهد رسید. اقدام دیگر در این برنامه جامع، شناسایی نقاط آلوده در شهر تهران است که با توجه به شواهد، محله‌های شوش و هرندی آلوده‌ترین نقاط محسوب می‌شوند که با مراجعه متعدد، این نقاط را برای حضور مدام افراد معتاد و مواد فروش ناایمن کرده‌ایم که این موضوع رضایت شهروندان را به همراه داشته است.

احمدی صدر به نوع خدماتی که در مراکز نگهداری به معتادان متجاهر ارائه می‌شود، اشاره کرد و گفت: مراکز ماده ۱۶ همه خدمات برای سم‌زدایی، مهارت‌آموزی و ویزیت‌های پزشکی را برای مدت ۹ تا ۱۲ ماه به این افراد ارائه می‌دهند تا پس از آن به جامعه برگردند. بعد از پایان این دوره نیز وضعیت آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر نیاز باشد بیش از این بازه زمانی در مراکز باشند باز هم از آن‌ها نگهداری می‌شود و همچنان خدمات را ارائه خواهیم داد چرا که برخی از این افراد از طرف خانواده و اجتماع طرد شده‌اند و باید برای بازگشت‌شان به جامعه با حضور تیم کارشناسان پزشکی، مشاوران و مددکاران برنامه‌ریزی زمانی صورت بگیرد.

او در ادامه به تشکیل کمیته حمایت از خانواده معتادان متجاهر، زباله گرد‌ها و کودکان شهر تهران از این هفته خبر داد و گفت: کلانشهر تهران به جز حضور معتادان متجاهر در سطح شهر با موضوعات دیگری هم مواجه است که به نوعی سبب مخدوش شدن چهره شهر و کاهش ایمنی افراد جامعه شده است بنابراین بر حسب ضرورت و حساسیت موضوعی طرح حمایت از خانواده معتادان متجاهر، بررسی جوانب آسیب زباله گرد‌ها و همچنین آسیب‌شناسی کودکان کار را در دستور کار قرارگاه اجتماعی قرار خواهیم داد.

ساخت مرکز ۴ هزار نفری نگهداری از معتادان در شمال شرق تهران

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه حدود ۲۷ مرکز پرتو زیر نظر شهرداری تهران برای کودکان کار فراهم شده که آن‌ها داوطلبانه می‌توانند در این مرکز خدمات تحصیلی، مهارتی، ورزشی، سرگرمی، آموزشی و هر آنچه که یک کودک نیاز دارد را دریافت کند، افزود: کودکان کار به دو گروه تقسیم می‌شوند اول آن دسته از کودکانی که سرپرست ندارند و به نوعی نان‌آور خانواده هستند و معمولا در مغازه‌ها و کارگاه‌های کوچک مشغول به کارند و دسته دیگر آن‌هایی هستند که سرچهارراه‌ها یا در واگن‌های قطار شهری فال و کالا‌های ارزان را می‌فروشند که در حقیقت شغل آن‌ها تکدی‌گری است.

احمدی صدر تصریح کرد: بررسی‌هایی که درباره دسته دوم کودکان کار انجام شده است، نشان می‌دهد که آن‌ها زیر نظر مافیا‌ها فعالیت دارند و در ازای جای خواب و سه وعده غذای روزانه، با آن‌ها همکاری دارند که امیدواریم با تشکیل این کمیته و برگزاری نخستین قرارگاه این مشکلات را در تهران رفع کنیم. وجود زباله گرد‌ها هم از موضوعات مهمی است که این هم مافیا دارد و باید در کمیته با حضور نهاد‌های مدعو بررسی شود تا بتوان زیرساخت‌ها رفع این مشکل را برای اقدامات میسر مهیا کنیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری همشهری آنلاین ، تاریخ انتشار:۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۷۵۳۸۳، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
0
تمامشون به حمایتهای اینچنینی نیاز دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین