پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۵۵۹
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
ایران با ارسال میعانات گازی به ونزوئلا و ترکیب آن با نفت سنگین این کشور، تولید نفت ونزوئلا را دوبرابر کرده و چین نفت این کشور را ۲۵ دلار زیر قیمت بازار می‌خرد! در همین راستا هم نشریه El Nuevo Herald نشریه اسپانیایی‌زبان آمریکایی نوشته است که ونزوئلا با کمک ایران موفق شده است در ماه‌های اخیر تولید نفت خود را به بالاترین ظرفیت برساند و حدود دوبرابر کند.
شعار سال: طبق اعلام موسسه کپلر درحال‌حاضر چیزی حدود ۴۰ میلیون بشکه نفت ایران از بهمن و اسفند سال گذشته تاکنون بدون مشتری روی آب معطل مانده‌اند، اما مشتریان دائمی نفت ایران چشم به بازار نفت روسیه دوخته‌اند، و این در حالی بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و منتقدان در تمام طل این مدت ایران از روسیه حمایت کرده است؛ و حالاعدم واکنش جدی مقامات کشور به این مسأله، آن هم در شرایطی که ایران با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، در افکار عمومی ایران بازتاب مثبتی نداشته و سؤالات متعددی را برای اقشار مختلف جامعه ایجاد کرده است؟ از جمله اینکه با وجود سیاست‌های منفعت محور روسیه در قبال ایران، برخورد‌های سرد پوتین با رئیس جمهور کشورمان و مواضع مداخله جویانه سفیر این کشور در ایران، چرا دولت سیزدهم همچنان در برابر این کشور سیاست مماشات را در پیش گرفته و اقدام جدی و متقابلی انجام نمی‌دهد؟

از سویی دیگر ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و ایران تولید نفت یکی دیگر از رقبای خود را دوبرابر کرده است! ایران با ارسال میعانات گازی به ونزوئلا و ترکیب آن با نفت سنگین این کشور، تولید نفت ونزوئلا را دوبرابر کرده و چین نفت این کشور را ۲۵ دلار زیر قیمت بازار می‌خرد! در همین راستا هم نشریه El Nuevo Herald نشریه اسپانیایی‌زبان آمریکایی نوشته است که ونزوئلا با کمک ایران موفق شده است در ماه‌های اخیر تولید نفت خود را به بالاترین ظرفیت برساند و حدود دوبرابر کند.

بااین‌حال حمید حسینی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی می‌گوید: «دربرابر قیمت‌های جذاب میعانات گازی ایران برای ونزوئلا، آن‌ها هم کالا‌های خود را با قیمت پایین‌تری به ما عرضه می‌کنند».

او همچنین با تأکید بر اینکه روابط ایران و ونزوئلا پیچیده است، توضیح می‌دهد: «ایران روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی تولید می‌کند که حدود ۶۰۰ هزار بشکه آن در داخل مصرف می‌شود و برای بقیه بازاری نداریم و مجبوریم در کشتی‌های غول‌پیکر ذخیره کنیم و اجاره کشتی بپردازیم که رقم قابل‌ملاحظه‌ای می‌شود؛ بنابراین صادرات این میعانات به ونزوئلا مقرون‌به‌صرفه است».

حال، اما نکته اینجاست که صادرات نفت کشور که القضا رو به پیشرفت هم بود چرا باید قربانی پیچیدگی روابط خارجی‌ای شود که لازم است استقلال رفتار و گزینه‌های رفتار متقابل خود را نشان بدهد و به نظر میرسد حالا زمانی است که ایران ضمن در نظر گرفتن «مصلحت»‌های موجود، دو اصل دیگر سیاست خارجی ایران یعنی «عزت» و «حکمت» را نیز به کار بگیرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از نفتی ها، تاریخ انتشار:۱ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۳۲۵۸، naftiha.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین