پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۲۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با تأکید بر اینکه بازار گاز اروپا برای ایران راهبردی نیست و باید هزینه ترانزیت بالایی پرداخت کند، افزود: روسیه برای انجام تعهد‌های صادراتی در آینده باید از دیگر کشور‌ها گاز تأمین کند و ایران هم می‌تواند با توجه به شرایط تولید و مصرف، گاز این کشور را بخرد و آن را ترانزیت کند و نقش خود را در تجارت گاز افزایش دهد.
شعار سال: محمدصادق جوکار در سومین روز از برگزاری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی اتاق فکر وزارت نفت است، اظهار کرد: تمرکز اصلی مؤسسه مطالعات روی مگاپروژه «تدوین راهبرد عملیاتی نبود امکان بازگشت‌پذیری تحریم» است و در کنار آن مسائل دیگری هم از سوی مؤسسه در حال بررسی است.

وی نقش مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی به‌دلیل افزایش تحولات روز را پررنگ دانست و افزود: در دولت سیزدهم ارتباطی تنگاتنگ بین مؤسسه مطالعات و صنعت نفت شکل گرفته است، مهمترین ارتباط هم از نظر شکل با شرکت ملی گاز ایران است و همه تلاش ما این است با بخش‌های دیگر صنعت نفت هم همکاری داشته باشیم.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با یادآوری اینکه سبد راهبرد انرژی کشور در سال ۹۵ تدوین شده، اما ناقص است در تعریف کلمه «راهبرد» گفت: راهبرد باید دارای سه اصل، هدف عملیاتی قابل اندازه‌گیری، پیگیری چگونگی روش اجرای آن و ابزار‌های رسیدن در افق زمانی معین، باشد.

جوکار در پاسخ به پرسشی درباره راهبرد ایران برای همکاری با روس‌ها در شرایطی کنونی اظهار کرد: ما معتقدیم دوست و دشمن دائمی نداریم و منافع ملی در اولویت است، همچنین معتقدیم می‌توان با روس‌ها همکاری کرد؛ ما با روس‌ها در برخی مسائل رقیب هستیم و برخی دیگر همکاریم و برخی جا‌هایی دیگر هم تعارض منافع داریم.

وی به نقش روسیه در تأمین گاز اروپا اشاره کرد و با تأکید بر اینکه بازار گاز اروپا برای ایران راهبردی نیست و باید هزینه ترانزیت بالایی پرداخت کند، افزود: روسیه برای انجام تعهد‌های صادراتی در آینده باید از دیگر کشور‌ها گاز تأمین کند و ایران هم می‌تواند با توجه به شرایط تولید و مصرف، گاز این کشور را بخرد و آن را ترانزیت کند و نقش خود را در تجارت گاز افزایش دهد.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان اینکه بازار راهبردی به بازاری می‌گویند که حجم صادرات ما در مجموع واردات انرژی درصد قابل‌توجهی باشد، افزود: مطالعات نشان می‌دهد رشد مصرف گاز در اروپا در ۱۰ سال گذشته کمتر از نیم درصد بوده است و ۱۰ سال آینده نیز کاهشی خواهد بود.

جوکار تصریح کرد: حفظ بازار عراق و ورود به بازار گاز پاکستان حتی با ادامه تحریم‌ها نیز امکان‌پذیر است و بازار پاکستان دقیق شناسایی شده است و رقبای ایران در این بازار مشخص هستند.

وی درباره برنامه مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برای تحلیل بازار نفت هم اظهار کرد: الگوی جهانی مؤسسه مطالعات انرژی (IIWEM) در بخش نفت منتشر شده است. این الگودرباره چشم‌انداز انرژی جهان است که در گذشته طرح اولیه آن در مؤسسه مطالعات انرژی مطرح شده بود، اما در این دوره تلاش شد این الگو تکمیل شود.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان اینکه بر اساس این الگو، جمهوری اسلامی ایران همانند اداره اطلاعات انرژی آمریکا، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و... چشم‌اندازی از رشد تقاضا، عرضه و قیمت در حوزه‌های مختلف انرژی خواهد داشت، تصریح کرد: این الگو در نخستین نسخه خود بر حوزه نفت تأکید کرده و توانسته است در سناریو‌های مختلف تقاضا و عرضه منطقه‌ای و جهانی نفت را پیش‌بینی کند.

جوکار ادامه داد: این الگو از این منظر مهم است که می‌تواند به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران برای صادرات نفت و تعیین بازار‌های هدف کمک کنند، اینکه تقاضای نفت چه مقدار است و چشم‌انداز قیمت چگونه است.

وی درباره همکاری با کشور‌های آمریکای لاتین با تأکید بر بازارسازی در این بازار و دیگر بازار‌ها تصریح کرد: در بازار آمریکای لاتین صادرات فنی و مهندسی، فروش محصولات به‌صورت خام و صدور ترکیبی انرژی می‌تواند در دستور کار قرار گیرد و دولت تلاش می‌کند تعامل منصفانه و معقولی با بازیگران بخش خصوصی داشته باشد.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان اینکه با تکیه بر توان داخلی، تحریم امکان اثرگذاری ندارد در پاسخ به پرسشی درباره نقش روسیه در بازگشت یا شکست توافق وین اظهار کرد: داده‌های کنونی حاکی از آن است که احیای توافق وین نه کمک روس‌هاست نه چینی، بلکه ناشی از توان داخلی کشور است.

جوکار تأکید کرد: همانگونه که گفتم دوست و دشمن واقعی نداریم و موافق تحلیل واقعی هستیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۳۱۱۴۷، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
0
0
فرصتهایی که تو هر موقعیتی ایجاد میشه رو باید نهایت استفاده رو ازش کرد.و الان هم فرصت افزایش تجارت گاز
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین