پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۷۹۲۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
منابع مطلع به رویترز گفتند شرکت‌های نفتی همچون " انی" ایتالیا و نیز شرکت "رپسول" اسپانیا می‌توانند از ماه آینده به صورت محدود از ونزوئلا نفت خریداری کنند.
شعار سال: دولت بایدن در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره و همزمان با افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در بازار جهانی و داخلی آمریکا، از تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا چشم پوشی می‌کند و اجازه محدود می‌دهد نفت این دو کشوری که پیشتر تحریم کرده، به بازار وارد شود.

شبکه خبری "بلومبرگ" آمریکا دیروز (یکشنبه) در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد بزرگ‌ترین شرکت خصوصی بازار نفت جهان، گفت احتمالا دولت بایدن برای کاهش قیمت نفت و کنترل بیشتر بر بازار جهانی نفت، اجازه دهد نفت ایران طی ماه‌های آتی به بازار وارد شود.

این در حالی است که مذاکرات احیا برجام از فروردین ماه امسال متوقف شده و چشم انداز توافق احتمالی بین ایران و آمریکا بر سر احیای برجام به دلیل پافشاری دولت بایدن بر مواضعی، چون عدم خارج کردن نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا، تیره و تار شده است.

بلومبرگ به نقل از "مایک مولر" رییس بخش آسیایی شرکت "ویتول" – بزرگ‌ترین شرکت خصوصی بازرگانی نفت جهان که روزانه بیش از ۷.۵ میلیون بشکه نفت خام را در سراسر جهان خرید و فروش می‌کند- نوشت با توجه به در پیش بودن انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر، دولت بایدن احتمالا تصمیم بگیرد چشم بر صادرات نفت ایران ببندد تا قیمت نفت افزایش بیشتری پیدا نکند.

او گفته:" در صورت احیای برجام، ایران روزانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت بیشتر روانه بازار خواهد کرد. ایران همچنین بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره بدون مشتری دارد که می‌تواند سریع‌تر وارد بازار کند. این حجم از نفت می‌تواند تاثیر بِسِزایی در مهار قیمت جهانی آن داشته باشد. "

افزایش قیمت جهانی نفت و چشم پوشی آمریکا از تحریم‌های نفتی خرداد ماهی ایران و ونزوئلا

به نوشته بلومبرگ، با وجود اینکه جمهوریخواهان و برخی دموکرات‌ها با لغو تحریم‌های ایران مخالف اند، اما دولت بایدن برای کاهش قیمت بنزین در آمریکا که به حدود ۵ دلار برای هر گالن (۳ و نیم لیتری) رسیده، تحت فشار قرار دارد و بر همین اساس ممکن است چشم بر روی تحریم نفتی ایران ببندد تا قیمت‌های جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی طی ماه‌های پیش رو و در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره بالاتر نرود.

از سوی دیگر دولت آمریکا به شرکت‌های خاص نفتی از اروپا مجوز محدود و مشروط واردات نفت از ونزوئلا به جای نفت روسیه را داده است.

خبرگزاری رویترز دیروز (یکشنبه) به نقل از منابع آگاه گزارش داد آمریکا قصد دارد به منظور جایگزین کردن بخشی از نفت روسیه برای صادرات نفت ونزوئلا به اروپا مجوز صادر کند.

بر اساس این گزارش، منابع مطلع به رویترز گفتند شرکت‌های نفتی همچون " انی" ایتالیا و نیز شرکت "رپسول" اسپانیا می‌توانند از ماه آینده به صورت محدود از ونزوئلا نفت خریداری کنند.

پس از آغاز جنگ اوکراین هیاتی از جانب دولت آمریکا به منظور رایزنی بر سر ورود دوباره نفت ونزوئلا به جای نفت روسیه به بازار جهانی راهی کاراکاس شده بود. دولت چپگرای ونزوئلا از متحدان بسیار نزدیک دولت ولادیمیر پوتین رییس فدراسیون روسیه محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام منابع مطلع، یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های آمریکا برای موافقت با صادرات محدود نفت ونزوئلا این است که این نفت فقط برای مصرف در اروپا در نظر گرفته شود و در بازار دیگری فروخته نشود.

همچنین شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا (PDVSA) که با دو شرکت اروپایی همکاری‌های مشترکی دارد تنها می‌تواند از منابع حاصل از فروش نفت خود به شرکت‌های نفتی اروپایی، برای بازپرداخت بدهی یا پرداخت سود سهام معوقه استفاده کند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصرایران، تاریخ انتشار:۱۶ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۴۳۱۷۳، www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
0
0
یعنی اگر احیای برجام به سرانجام نرسه خبری از چشم پوشی نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین