پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۹۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
قیمت دلار در بازار آزاد روند صعودی دارد. دلار صرافی ملی نیز با افزایش قیمت روبرو شده است. فعالان اقتصادی دلایل بسیاری را برای افزایش نوسانات در بازار ارز عنوان می‌کنند. قطعنامه شورای حکام در روز‌های اخیر سر و صدای زیادی به راه انداخته و ترس بازار از تصویب آن در شورای امنیت موجب جهش نرخ ارز شده است. دلار در بازار آزاد با افزایش ۰.۱۳ درصدی نسبت به ۲۲ روز پیش، ۳۰،۵۴۰ تومان و دلار در صرافی ملی با افزایش ۱.۰۲ درصدی، ۲۶،۵۰۴ تومان معامله می‌شود.
شعار سال: به هر ترتیب دلار افزایش قیمت را تجربه می‌کند به طوریکه نرخ این اسکناس با ۲۸۰ تومان افزایش در صرافی‌ها و ۲۷۰ تومان افزایش در صرافی ملی معاملات را آغاز شد. دلار در بازار ارز با ۲۸۰ تومان افزایش در صرافی‌ها و با نرخ ۲۶ هزار و ۳۲۹ تومان آغاز به کار کرد. در صرافی ملی نیز قیمت این اسکناس آمریکایی با ۲۷۰ تومان افزایش روبرو بود. همچنین نرخ یورو در صرافی‌ها ۱۳۰ تومان افزایش یافت.

کانون صرافان نیز دلار را ۲۶ هزار و ۳۲۹ تومان برای خرید و ٢۶ هزار و ۶۱۵ تومان برای فروش قیمت گذاری کرده است. این کانون روز گذشته، قیمت دلار را ۲۶ هزار و ۴۶ تومان برای خرید و ۲۶ هزار و ۴۳۱ تومان برای فروش اعلام کرده بود که در معاملات امروز افزایش قیمتی نزدیک به ۲۸۰ تومان را در قیمت خرید این اسکناس نشان می‌دهد. یورو در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۴۱۱ تومان برای خرید و ۲۸ هزار و ۷۱۸ تومان برای فروش قیمت خورده است. آخرین قیمت روز گذشته یورو در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۲۷۶ تومان برای خرید و ۲۸ هزار و ۵۸۴ تومان برای فروش بود که افزایش قیمتی در حدود ۱۳۰ تومان را در قیمت خرید آن نشان می‌دهد.

همچنین در صرافی ملی، دلار با قیمت ۲۶ هزار و ۵۰۴ تومان برای فروش و ۲۶ هزار و ۲۴۱ تومان برای خرید معامله می‌شود. روز معاملاتی گذشته، دلار در این صرافی ۲۶ هزار و ۲۳۲ تومان برای فروش و ٢۵ هزار و ۹۷۱ تومان برای خرید قیمت خورده بود که افزایش قیمتی نزدیک به ۲۷۰ تومان را در قیمت خرید آن نشان می‌دهد. یورو نیز در این صرافی، ۲۸ هزار و ۶۲۲ تومان برای فروش و ۲۸ هزار و ۳۳۷ تومان برای خرید قیمت خورده است که نسبت به قیمت آن در روز معاملاتی گذشته، معادل ۲۸ هزار و ۴۳۱ برای فروش و ۲۸ هزار و ۱۴۷ برای خرید افزایش قیمتی در حدود ۹۰ تومان را تجربه می‌کند.

عوامل گرانی دلار

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

عوامل تاثیرگذار بسیاری در بازار ارز دیده می‌شود. نوسانات اخیر قیمت دلار نیز به همین دلیل ادامه دارد. یکی از اصلی‌ترین موارد موضوع برجام است. برجام بلاتکلیف مانده و سرنوشت آن مشخص نیست. به دلیل توقف مذاکرات امید‌ها برای تحقق برجام و لغو تحریم‌ها کمرنگ شد. این امر موجب تقویت انتظارات تورمی شده است.

از سوی دیگر موضوع قطعنامه شورای حکام است. زمزمه تصویب آن در بازار ارز تاثیرگذار بوده است. باید دید به این قطعنامه به دید اجرای الزام آور نگاه می‌شود یا همان نگاه هشدار دهنده باقی خواهد ماند. اگر این قطعنامه در حد هشدار بماند می‌توان برای مدیریت بازار ارز ورود کرد. اما اگر قطعنامه برای تصویب به شورای امنیت برود تاثیر بسیاری بر نوسانات نرخ دلار خواهد داشت.

این در حالی است که بازار ارز برای بانک مرکزی بازاری حیثیتی است. این نهاد سعی دارد نرخ ارز را در همان محدوده و کانال ۳۱ تا ۳۲ هزار تومانی نگاه دارد. هرچند بازار ارز این روز‌ها ظرفیت افزایش قیمت بیشتری را نیز دارد. سکه ۱۵ میلیونی به معنای دلار ۳۵ هزار تومانی است، اما بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای حفظ همین کانال به کار گرفته است.

البته در طی سال‌های گذشته عملکرد‌های غلط و سیاست گذاری‌های اشتباهی که دربانک مرکزی صورت گرفته یا ناکامی بانک مرکزی در مدیریت سیاست‌های پولی که می‌تواند بازار ارز و تورم را تحت الشعاع قرار دهد همه و همه ناشی از عدم استقلال بانک مرکزی است؛ بنابراین موضوع استقلال بانک مرکزی، موضوع بسیار مهمی است. برای جلوگیری از تبعات فشار‌های تورمی و ارزی که بر اقتصاد و معیشت مردم وارد می‌شود، برای حفظ استقلال بانک مرکزی به معنای واقعی باید تلاش‌های لازم صورت بگیرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری کسب و کار نیوز، تاریخ انتشار:۱۷ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ....... ، www.kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین