پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۷۹۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
سیاهکلی با اشاره به استیضاح احتمالی وزیر صمت اظهار کرد: ضمن اینکه همچنان، استیضاح وزیر صمت در دستور کار است و وزیر هنوز از استیضاح خارج نشده و بنده همچنان پیگیر هستم و معتقدم این کار، کار این وزیر نیست، نمی‌تواند این کار را پیش ببرد، بلد نیست و در این زمینه اطلاعات لازم را ندارد و به راحتی گول حرف‌های رانت‌خواران را می‌خورد که این برای کشور خطرناک است. عزم مجلس درباره بحث واردات خودرو جدی است و رییس جمهور هم در این زمینه کاملاً اعتقاد دارد و اعتقادی وارد شده و زیرمجموعه دولت هم به مواردی که مجلس و مردم می‌گویند عنایت می‌کنند.
شعار سال: خودرو در تمام دنیا یکی از کالا‌هایی است که باعث آسایش خانواده‌ها می‌شود، اما در ایران با توجه به کیفیت بسیار پایین به ارابه مرگ تبدیل شده و بسیاری از خانواده‌ها را عزادار یا افراد بسیاری را خانه‌نشین کرده است.

به هر تقدیر، نمایندگان مجلس علی‌رغم تمام مخالفت‌های موجود با واردات خودرو موافقت کردند که همچنان در چم و خم نوشتن آئین‌نامه ابلاغ توسط دولت مانده و مردم منتظر هستند ببینند با این اقدام، آیا می‌توانند خودروی با کیفیت خارجی خریداری کنند یا این کار مثل برخی کرویکرد‌های دیگر همچنان به نفع مافیا تمام می‌شود.

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این خصوص گفت: مواضع مجلس در خصوص خودرو مشخص است و از این‌رو، قانون ساماندهی خودرو را تصویب کردیم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام با تغییراتی مصوب شد و به زودی ابلاغ می‌شود. ماده ۴ این قانون درباره واردات خودرو است که با وجود اختلافات زیاد، از آن هم عبور کردیم و تایید شد و به زودی شورای نگهبان اعلام‌نظر می‌دارد و سپس مجلس به رییس‌جمهور جهت اجرا ابلاغ می‌کند.

وی افزود: از دیگر اقداماتی که در حوزه خودرو بایستی انجام شود، تعیین تکلیف مدیریت سایپا و ایران خودرو است که در حال حاضر به نوعی دولتی است و دولت در عزل و نصب‌های مدیران آن دخالت می‌کند و طی همین مدت کوتاه چند مدیر جابجا شده که این روش درستی نیست، چون وظیفه وزیر صنعت، معدن و تجارت تنظیم و نظارت بر بازار خودرو است. از آنجا که وزارت صمت، سیاست‌گذار است و بقیه مجری کار هستند، این روش جوابگو نیست.

نماینده قزوین تصریح کرد: باید به سمت واگذاری این بخش، به بخش خصوصی واقعی برویم و نه بخش خصوصی که در آن اقوام و دوستان جابجا شوند که این روش جواب نداده است. در واقع ما اصل ۴۴ قانون را اشتباه اجرا می‌کنیم و اینکه به خصوصی‌سازی هم جواب نمی‌دهیم؛ وقتی خصوصی‌سازی واقعی نباشد، بدتر از دولتی می‌شود، چراکه وقتی دولتی است حداقل دولت و مجلس یک نظارت و کنترلی روی آن دارند، اما اگر به شکل نادرست به بخش خصوصی واگذار شود، شرایط خیلی بدتر از حال حاضر می‌شود، همان‌طور که این تجربه در جا‌های مختلف وجود وجود داشته است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: باید خودروسازی به معنای واقعی به بخش خصوصی واگذار شود، چراکه بخش خصوصی کاربلد است و می‌داند سرمایه‌اش را به چه طریقی استفاده کند تا سوخت نشود و به سمت رقابت و مشتری‌مداری حرکت می‌کند، اما وقتی دولتی باشد، دستوری عمل می‌شود و به دنبال مشتری‌مداری نیستند؛ بنابراین یکی از اقدامات نجات‌بخش صنعت خودرو همین راهکار است که خوشبختانه در دستور کار قرار گرفته و رییس جمهور هم دستورات لازم را داده‌اند و وزارت صمت نیز در حال فراهم‌کردن ساز و کار این اقدام است و امیدوار هستیم بتوانیم امسال این اتفاق بزرگ را رقم بزنیم.

سیاهکلی با اشاره به رانت موجود در حوزه خودرو گفت: سال‌هاست که رانت در این حوزه وجود دارد و مربوط به یکی، دو سال نیست و بیش از ۲۰ سال است که رانت وجود دارد و آن‌ها تمام زوایای کار را بلدند و در دستان‌شان است و می‌دانند در حال انجام چه کاری هستند. در بحث واردات خودرو نیز مشاهده کردید چقدر بلوا ایجاد کردند، حتی گاهی اوقات نیرو‌های متدین هم به واردات خودرو انتقاد داشتند و برخی از نیرو‌های انقلابی نیز به ما تذکر می‌دانند چرا می‌خواهید واردات خودرو را انجام دهید.

وی افزود: این افراد معتقد بودند واردات، ضدتولید است و با دادن این شعار‌هایی که واقعاً غلط‌های صحیح‌نمایی بود، جامعه را به یک سمت و سوی دیگر برده بود و به قدری زیبا، شعارسازی می‌کنند که گاهی خود ما باورمان می‌شود؛ مثل همین شعار واردات ضدتولید است، در حالی که این شعار است و واردات ضدتولید نیست و واردات بی‌رویه را باید ضد‌تولید دانست. یا مباحثی در خصوص هزینه‌های تولید مطرح و گفته می‌شد هزینه‌های خودروسازی در ایران بالاتر از قیمتی است که دولت تعیین می‌کند که این نیز از جمله همان حرف‌های غلطی است که صحیح جلوه می‌کند، چراکه در هیچ کجای دنیا، هزینه را معادل با قیمت، تعریف نمی‌کنند.

سیاهکلی اظهار کرد: در دنیا اگر هزینه تولید کالایی بالا برود، قبل از اینکه قیمت را تغییر دهند، آن را اصلاح و ساختار تولید را بررسی می‌کنند که چه عاملی موجب افزایش قیمت شده است، اما در کشور ما، چون مشتری، بی‌صاحب است و پشتوانه‌ای ندارد، هر هزینه‌ای در هر شرکتی بالا می‌رود، اولین کارشان بالابردن قیمت تولیدشان است، در حالی که این کارِ بسیار خطرناکی است و مردم و جامعه را ناراضی می‌کند. متاسفانه مدیران ما این مسئله را نمی‌پذیرند و هزینه خودروی مثلاً ۲۰۶ را ۳۰۰ میلیون تومان در نظر می‌گیرند و با احتساب ۳۰ میلیون سود، آن را به دست مشتری می‌دهد که این اشتباه است، چراکه معادل خودروی ۲۰۶ در دنیا ۱۵۰ میلیون تومان است، چرا باید در کشور ما ۳۰۰ میلیون تومان باشد؟

این عضو کمیسیون صنایع گفت: به عقیده بنده این موارد، جزء مباحثی است که مافیا آن را بلد هستند و واژگان می‌سازند و این واژگان را به زیبایی به خورد مدیران می‌دهند و تکرار می‌کنند و وکیل مدافع آن‌ها می‌شوند. شاید برای مدیران منفعت دارد یا اینکه نفهمیده این کار را می‌کنند که اگر فهمیده باشند و این کار را انجام می‌دهند که حتماً خیانت است، اما اگر نفهمیده باشد که چرا باید یک مدیر نفهم در جایگاهی بنشیند که نمی‌داند، سرش کلاه می‌رود. وقتی سر مدیر جمهوری اسلامی کلاه می‌رود، در واقع سر همه مردم و نظام اسلامی کلاه رفته است؛ بنابراین یک مدیر باید باهوش و زیرک باشد و موضوع را درک کند که آیا واقعی است یا کلاه سرش رفته؟

وی تصریح کرد: در حوزه خودرو اعتقاد ما این است که خیلی از مباحثی که مطرح می‌شود، مباحث غیرصحیحی است که صحیح جلوه داده می‌شود که این‌ها ایراداتی است که مافیای خودرو آن را بلد هستند و کار را خود را از این مسیر پیش می‌برند. در خصوص تنظیم آئین‌نامه واردات خودرو این‌طور بیان کنم که درباره آن از وزیر صمت پرسش شده، اما تا این لحظه گزارشی به ما نرسیده است. البته ایشان قول داده‌اند قبل از اینکه مقررات واردات را به هیات دولت جهت تصویب بفرستد، به مجلس ارائه دهد و نظر مجلس را بگیرد و سپس برای دولت بفرستد، اما تا این لحظه هنوز این مقررات به ما داده نشده و یقیناً اگر بخواهد به مجلس ارائه نشود و مستقیم به دولت فرستاده شود، ما حتماً از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده می‌کنیم و برخورد جدی انجام خواهیم داد.

سیاهکلی با اشاره به استیضاح احتمالی وزیر صمت اظهار کرد: ضمن اینکه همچنان، استیضاح وزیر صمت در دستور کار است و وزیر هنوز از استیضاح خارج نشده و بنده همچنان پیگیر هستم و معتقدم این کار، کار این وزیر نیست، نمی‌تواند این کار را پیش ببرد، بلد نیست و در این زمینه اطلاعات لازم را ندارد و به راحتی گول حرف‌های رانت‌خواران را می‌خورد که این برای کشور خطرناک است. عزم مجلس درباره بحث واردات خودرو جدی است و رییس جمهور هم در این زمینه کاملاً اعتقاد دارد و اعتقادی وارد شده و زیرمجموعه دولت هم به مواردی که مجلس و مردم می‌گویند عنایت می‌کنند. مشتری که مردمند، مهم هستند و باید نظر مشتری را در خصوص واردات خودرو جلب کنند. حتماً بایستی خودرو‌هایی بین رنج قیمتی ۶ الی ۲۵ هزار دلار وارد کشور شود، به عبارتی باید بیش از ۸۰ درصد خودرو‌های وارداتی در این رنج قیمتی باشند و تعرفه گمرکی باید پایین باشد تا برای خریدار بصرفد.

عضو مجمع نمایندگان استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: نبایستی تعرفه خودرو وارداتی را بالا برد، چراکه میانگین جامعه نمی‌توانند این خودرو‌ها را بخرند و لطمه می‌بینند و در این صورت مجبور می‌شوند همان خودرو‌های ناقص داخلی را بخرند. اما اگر تعرفه پایین در نظر گرفته شود و سپس متناسب با کیفیت خودروی داخلی، تعرفه را بالا برد، یعنی وقتی کیفیت خودروی داخلی افزایش پیدا کرد، تعرفه خودرو خارجی بالا برده شود تا خودروی داخلی فروش برود، این رویکرد منطقی است. اما وقتی هنوز کیفیت خودروی داخلی پایین و قیمت آن بالا است، دلیل ندارد مردم را مجبور کنیم خودروی کم‌کیفیت گران بخرند که این ظلم به مردم است. از همین‌رو به دنبال استیضاح وزیر صمت هستیم و معتقدیم قیمتی که برای خودرو افزایش داده، ظلم به مصرف‌کننده است و این ظلم از نظر نمایندگان مجلس پنهان نیست.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۱۷ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۳۴۴۸، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین