پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۷۹۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
درحالی‌که انتظارات تورمی در بازار‌های مالی کشور اوج گرفته و شاهد افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در بخش‌های مطرح سرمایه‌گذاری هستیم، بورس وضعیت متفاوتی را به نمایش گذاشته و میل چندانی به صعود نشان نمی‌دهد. حال پرسش این است که بورس در حال جاماندن از تورم و رقبا است؟
شعار سال: احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال و جاماندن بازار سهام از رقبا اظهار داشت: بازار‌های مختلف کشور متناسب باارزش دلار خود را تطبیق می‌دهند و تغییرات را در خود اعمال می‌کنند؛ بنابراین با کاهش یا افزایش نرخ دلار شاهد تغییر قیمت سکه، مسکن، دلار، خودرو و سایر بازار‌ها خواهیم بود.
 
وی افزود: به‌عبارتی‌دیگر می‌توان گفت نرخ دلار به‌صورت لحظه‌ای بر بازار‌های مالی کشور مؤثر واقع می‌شود. بورس، اما از این قاعده مستثنی است و به‌سرعت خود را با نرخ دلار منطبق نمی‌کند. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و دلار نیمایی نیز براین مسئله قوت بخشید.
 
رضاپور تصریح کرد: فاصله معنادار دلار در بازار نیمایی و بازار آزاد، نحوه محاسبه مبنای سود و زیان شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است چراکه شرکت‌ها بر اساس نرخ دلار در بازار نیما سود و ضرر خود را بررسی می‌کنند.
 
کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: به‌موجب این اتفاقات، گرایش سرمایه‌گذاران به‌سوی بازار‌های غیرمولد زیاد می‌شود و سرمایه خود را از بازار سهام خارج می‌کنند. به طورحتم این موضوع به تشدید تورم بازارهای غیرمولد و تداوم روند فرسایشی و نزولی بازار بورس کمک خواهد کرد.

او اضافه کرد: درصورتی‌که روند فرسایشی تداوم پیدا کند، حضور افراد در سایر بازار‌های مالی که آزادی عمل و رشد بیش‌تری دارند، چشمگیر خواهد شد. به‌موجب این اتفاق روند فرسایشی تعمیق می‌گردد و دیگر بازار سهام تمایلی به صعود نشان نخواهد داد.

وی متذکر شد: متأسفانه در سطح بین‌الملل نیز اخبار نویدبخشی مخابره نمی‌شود. درچنین شرایطی سرمایه‌گذاران به‌سوی بازار سکه و طلا هدایت خواهند شد چراکه کم ریسک‌تر تلقی می‌شود.

رضاپور ادامه داد: افزایش نرخ دلار بربازار بورس تأثیر گذاشت و یکی از مهم‌ترین عوامل نوسان بازار در شرایط کنونی این است. درحال حاضر بازار نتوانسته مطابق نرخ دلار نیمایی واکنش نشان دهد و به همین خاطر سیر نزولی را طی می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه درپایان این گفتگو بیان کرد: به طورحتم در شرایط پرریسک، سرمایه‌گذاران به عقب‌نشینی و احتیاط بیش‌تر تمایل نشان خواهند داد؛ بنابراین به دلیل فشار فروش طبیعی و نمی‌توان به‌یک‌باره انتظاربازگشت به سیر صعودی را داشت. باید صبر کرد و کلیه عوامل محرک بازار را موردسنجش قرار داد. در شرایط کنونی بلاتکلیفی سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی و تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا، سیر نوسانی بورس را قوت می‌بخشد و انتظار رشد را کاهش می‌دهد. روز‌های کنونی بازار مبهم و توأم با سردرگمی است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۱۹ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۶۳۹۴۷۷، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین