پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۷۹۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کابردی گفت: اگر موردی هست که استخدام افراد به دلیل داشتن مدرک علمی کاربردی مشکل دارد، خوشحال می‌شویم به ما اطلاع داده شود. قانونا هیچ شرکت دولتی حق ندارد چنین کاری کند به این دلیل که مدرک دانشگاه جامع علمی کاربردی معتبر و از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و مدرک را مراکز ما صادر نمی‌کنند بلکه این مدارک را دانشگاه در ستاد دانشگاه توسط مراجع ذیربط صادر می‌کند و مراکز تحت نظارت ما فقط مجری دوره‌ها هستند.
شعار سال: «علی صدر» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کابردی در مورد تفاهم نامه‌ای که این دانشگاه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کرده اند گفت: بر اساس این قرارداد آماده‌سازی زیست بودم نوآوری و فناوری مد نظر بود تا در دانشگاه علمی کاربردی دنبال شود. در دوره جدید مدیریت شعار اصلی دانشگلاه ما اشتغال است. ما هم در همین راستا تمام سعی‌مان این است که نحوه آموزش‌ها و پژوهش‌هایی که در دانشگاه مدیریت می‌کنیم، در راستای ایجاد اشتغال، کارآفرینی، تولید محصولات دانش بنیان و تجاری‌سازی آن‌ها باشد.

او با اشاره به اینکه مسائلی به صورت خاص در این تفاهم نامه مطرح شده، اظهار کرد: یکی از این مسائل تشکیل خانه‌های خلاق است که با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در تمامی مراکز استان‌ها تشکیل می‌شود، در حال کار هستیم تا بسترسازی توسعه کسب وکار‌های نوآورانه را به دنبال داشته باشد.

صدر درمورد طرح دستیار فناوری در این دانشگاه و اینکه آیا تا به حال چنین طرحی در دیگر دانشگاه‌های کشور اجرا شده است یا خیر، توضیح داد: ما به عنوان یکی از مجریان این طرح در بین دانشگاه‌های زیرنظام آموزش مهارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم. این طرح با پیشنهاد معاونت علمی فناوری وزارت علوم در حال اجرا است، به این ترتیب که در آیین نامه‌ای که برای این طرح پیش بینی شده، مقرر شده است که برای تربیت نیرو‌های موثر و فناور بتوانند بعد یا طی تحصیل، اشتغال بهتری را رقم بزنند، آن‌ها را در شرکت‌های دانش بنیان یا پارک‌های علم و فناوری استان‌ها مستقر و مشغول به کار کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کابردی اظهار کرد: تمام دانشگاه‌ها می‌توانند در سامانه‌ای که بدین منظور طراحی شده افراد فارغ التحصیل یا در حال تحصیل در مقاطع مختلف را به این سامانه معرفی کنند و بعد از آن پارکی که در آن استان با انعقاد تفاهم نامه‌ای قبول کرده که با دانشگاه همکاری کند، این افراد معرفی شده را براساس نیاز‌هایی که از طرف شرکت‌های مستقر در پارک‌ها مطرح می‌شود، به شرکت‌ها وصل کند و در واقع از این طریق شرکت‌ها به نیرو‌هایی دسترسی پیدا می‌کنند که بتوانند مهارت و توانایی که در طول تحصیل آموختند را به کار بگیرند. بخصوص دانشجویان علمی کاربردی که آموزش‌هایشان ۶۰ درصد عملی است و در این زمینه پیشرو هستند. از طرفی هم دانشجو یا فارغ التحصیل امکان پیدا می‌کند که در حین به دست آوردن درآمدی که در این طرح در نظر گرفته شده، خود را برای ورود به بازار اصلی‌تر کار آماده کند.

صدر در مورد سطح پژوهش‌های دانشگاه علمی کاربردی اظهار کرد: دانشگاه‌ها از شعار‌هایی استفاده می‌کنند مانند دانشگاه نسل اول، دوم، سوم و حتی چهارم که در تعاریف آن‌ها تناقض‌هایی دیده می‌شود. دانشگاه‌های نسل اول دانشگاه‌هایی بودند که صرفا با آموزش‌های صرف کار می‌کردند و گاهی با آموزش‌های آزمایشگاهی هم همراه بود و هدف هم این بود که فرد تئوری کاملی نسبت به علمی که فرا می‌گیرد به دست آورد.

تربیت نیرو‌های کار متناسب با نیاز جامعه

او در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه‌های نسل دوم، دانشگاه‌هایی بودند که در اثر احساس نیازی که در جامعه به وجود آمد، پدید آمدند و پژوهش را هم در نظر گرفتند، بیان کرد: قرار بود این دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش محوری به پژوهش هم عمل کنند و مقاله بدهند و بحث‌های نظری را تکمیل کنند و دانشگاه‌های ما در نسل اول و دوم در سطح جهانی دانشگاه‌های موفقی بودند. دانشگاه‌های نسل سوم هم براساس کارآفرینی و دانشگاه‌هایی که بتوانند برای جامعه نیروی موثر کار ایجاد کنند پدید آمدند، اما دانشگاه‌های نسل چهارم با تعریفی که از آن‌ها می‌شود، دانشگاه‌هایی هستند که نیاز جامعه را به آن اعلام کنند یعنی منتظر نمانند که جامعه نیاز خودش را در اثر شغل‌هایی که وجود دارد به دانشگاه اعلام کند و دانشگاه نه تنها بتواند نیرو تامین کند، بلکه خود دانشگاه باشد که با آینده‌پژوهی اعلام کند که در مسیر پیش روی جامعه چه مشاغلی امکان دارد به وجود بیایند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کابردی تصریح کرد: این روز‌ها کرونا این موضوع را به ما نشان داد و برخی مشاغل از بین رفتند و دیدیم که طول عمر برخی مشاغل به چند سال می‌رسد و پس از آن شغل مورد نظر اصلا وجود ندارد! بنابراین دانشگاه‌ها باید بتوانند نیرو‌هایی تامین کنند که به درد بازار کار آینده بخورد.

صدر با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی از ابتدای تاسیس با اهداف نسل سومی تاسیس شده است، گفت: در تلاشیم در بین دانشگاه‌های نسل سوم سرآمد باشیم. پژوهش‌های ما مربوط به دادن مقاله isi و علمی پژوهشی نیست. ما اگر بتوانیم رفرنس تکنیکال بدهیم، متخصص در صنعت خودروسازی تربیت کنیم که مثلا در رنگ خودرو متخصص و سرآمد باشد، موفق شده‌ایم و پژوهش‌های ما هم در این راستا است.

براساس مدرک و مدرک گرایی بنیان نشده‌ایم

او در ادامه ضمن تاکید به ایده پردازی دانشجو‌ها در خانه‌های خلاق عنوان کرد: ما در حال حاضر حدود ۳۵۰ مرکز نوآوری در سراسر کشور داریم و برخی مجوز موقت شش ماهه دارند تا امکان بروز و خروجی موفق خود را ثابت کنند و ما، داور‌ها و منتور‌ها اگر تشخیص دادیم که می‌توانند کار را دنبال کنند، کارشان را دنبال می‌کنند و خروجی مراکز نوآوری می‌تواند در مراکز رشد مستقر شود و در نهایت شرکت‌های دانش بنیان توسط شتاب‌دهنده‌ها که با ما تعامل دارند به محصول دانش بنیان برسند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کابردی در پاسخ به سوالی در مورد اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی و استخدام دانشجو‌های این رشته در مراکز دولتی، توضیح داد: تمام هدف ما این است که نیرو‌های آماده به کار که مورد نیاز کسب و کار‌ها هستند را بپرورانیم و خیلی دنبال این نیستیم که براساس مدرک جلو برویم. ما در دوره‌های مقطع دار، دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ارائه می‌دهیم همچنین دوره‌های کوتاه مدت چه از نوع تک درس و چه از نوع پودمانی را داریم تا تخصص خاصی در مدتی کوتاه به فرد آموزش داده شود و گواهینامه‌ای بگیرد تا فورا بتواند آماده جذب در بازار کار شوند. پس خیلی براساس مدرک و مدرک گرایی بنیان نشده‌ایم و نیاز جامعه را در نظر داریم.

او افزود: توجه بیش از حد به مدرک باید از اذهان دور شود. امروز در هیچ شرکتی مثلا شرکت گوگل وقتی آگهی استخدام می‌زنند، اصلا اشاره نمی‌کنند که فردی در زمینه برنامه‌نویسی وب می‌خواهم که مدرک لیسانس یا فوق لیسانس داشته باشد بلکه براساس توانمندی و مهارت نیروی انسانی فرد را استخدام می‌کنند. ما می‌خواهیم این عادت خوب را در جامعه رشد بدهیم. اگر بتوانیم با ثبت احوال قراردادی ببندیم که به محض دنیا آمدن در شناسنامه افراد بنویسند خانم یا آقای دکتر، دیگر کسی دنبال مدرک نمی‌رود!

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کابردی در ادامه اظهار کرد: اگر موردی هست که استخدام افراد به دلیل داشتن مدرک علمی کاربردی مشکل دارد، خوشحال می‌شویم به ما اطلاع داده شود. قانونا هیچ شرکت دولتی حق ندارد چنین کاری کند به این دلیل که مدرک دانشگاه جامع علمی کاربردی معتبر و از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و مدرک را مراکز ما صادر نمی‌کنند بلکه این مدارک را دانشگاه در ستاد دانشگاه توسط مراجع ذیربط صادر می‌کند و مراکز تحت نظارت ما فقط مجری دوره‌ها هستند.

طرح تجمیع و کاهش مراکز علمی کاربردی اصلا وجود ندارد

او درمورد تجمیع مراکز علمی کاربردی گفت: ما برای تجمیع و کوچک کردن نیامده‌ایم در عین حال که به توسعه کیفی فکر می‌کنیم، توسعه کمی را هم در نظر داریم البته بی‌دلیل هم نمی‌خواهیم تعداد مراکز زیاد شود و در پی کاهش هم نیستیم.

صدر تاکید کرد: در دوره‌های قبل اتفاقاتی افتاده که قرار نیست همان اتفاقات تکرار شود. به هرحال تغییر دولت و مدیریت اتفاق افتاده است و ما هم مواردی که به نظرمان با سیاست‌های دولت مردمی هماهنگ هست را دنبال می‌کنیم.

ضرورت جاافتادن مفهوم صلاحیت حرفه‌ای در جامعه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کابردی در پایان در مورد سطح رقابتی این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها اظهار کرد: ما با مراکز تحقیقاتی و صنعتی که در حوزه‌های فناوری کار می‌کنند، دوره‌هایمان را اجرا می‌کنیم. ما فقط تکیه به دانشجوهایمان نداریم بلکه نخبگانی را در دانشگاه به خدمت می‌گیریم که دکتری تمام هستند. ما فناوری را به کمک مدرسان، مراکز تحقیقاتی_صنعتی که در اختیارمان است و البته نیروی کار علمی که به عنوان دانشجو در اختیار داریم دنبال می‌کنیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۱۹ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۴۰۷۶۵، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین