پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۰۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
گمان ما این است با توجه به گزارش‌هایی که داریم سردسته این فساد عامی که در کشور رخ داده تعداد افراد انگشت‌شمار هستند که اگر همت لازم در مسئولان وجود داشته باشد می‌توان این‌ها را ظرف مدت کوتاهی دستگیر کرد تا درس عبرتی برای بقیه شوند تا این‌گونه کشور و خانواده‌ها را دچار التهاب نکنند. اما اتفاقی که مطمئنا دیروز افتاده این است که حدود ۱۰ صبح در خیلی از کانال‌ها فایل کاملی از سوالات منتشر شد که با کیفیت نسبتا خوبی بود و ادعا می‌شد سوالات کنکور تجربی است که درحال برگزاری است. پس از اینکه سازمان سنجش در این اقدام بی‌سابقه و عجیب خود پیش از اتمام آزمون دو دفترچه از سه دفترچه را روی سایت بارگذاری کرد و مشاهده کردیم سوالات همان است. لو رفتن سوالات حین کنکور تجربی امسال امری مسجل است، اما واکنش سازمان سنجش به این امر عجیب‌تر!
شعار سال: کنکور امسال با حواشی مختلفی روبرو شو و یکی از آن‌ها ۷۰مورد تخلف سر جلسه امتحان بود که به کمک دستگاه‌های آشکارساز پیدا گردید، اما مورد عجیبتر سوالات کنکور تجربی، طبق گزارش روزنامه فرهیختگان حوالی ساعت ۱۰ یعنی حین برگزاری کنکور در کانال‌های مجازی وجود داشته است و این یعنی سوالات از قبل دراختیار برخی بوده که این ساعت امکان انتشار آن را داشتند.

 در قسمتی از گفتگوی هامون سبطی، رئیس کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت آمده است:

«ماجرای تقلب حین جلسه ماجرایی است که سه، چهارسالی است مطرح‌شده و با وجود تذکراتی که ازسوی دیده‌بان شفافیت و عدالت و دلسوزان در این چندسال داده شده، اما آن همت و جدیت لازم برای جلوگیری از این مساله متاسفانه دیده نشده است، به همین خاطر امسال شاهد هستیم همانند سال‌های گذشته این موضوع مساله‌ساز شد، هم برای دستگاه‌های اجرایی و هم برای خانواده‌ها و داوطلبان و هم برای دستگاه‌های انتظامی که زحمت می‌کشند و گاهی تا جایی که می‌دانیم اطلاعات به شکل درست یا به‌موقع دراختیار آن‌ها گذاشته نمی‌شود و زحمات آنچنان که باید و شاید به نتیجه نمی‌رسد والا جمع‌کردن بساط تقلب و تقلب‌فروشی‌ها برای نیرو‌های انتظامی و امنیتی کار سختی نیست به‌شرطی که همت و هوشمندی لازم در سایر دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد. موضوعی که روز گذشته خیلی مساله‌ساز شد این بود که قرار بر این بود طبق اعلام رسمی مسئولان سازمان سنجش که سوالات دفترچه‌های کنکور پس از برگزاری کنکور دراختیار داوطلبان قرار نگیرد درحالی‌که همیشه این نوع پنهان‌کاری‌ها باعث بروز رانت و فساد می‌شود، یعنی اگر سازمان سنجش در سال‌های گذشته این ابتکار را به خرج داده بود، به‌محض پایان یافتن آزمون سوالات را دراختیار عموم مردم قرار می‌داد به این خاطر بود کسانی سوالات را با روش‌های غیرقانونی از سالن‌ها خارج نکنند و الان هم کار ساده‌تر شده و نیاز نیست به‌صورت فیزیکی خارج کنند بلکه کافی است از آن‌ها عکس بگیرند. این اتفاق افتاد، ولی در آزمون هنر سوالات برخلاف سال‌های گذشته دراختیار عموم قرار نگرفت با اینکه سوالات در فضای مجازی در دسترس بود. در آزمون انسانی و ریاضی که حدود ۵۰۰ هزار شرکت‌کننده داشت سازمان سنجش از انتشار سوالات خودداری کرد درحالی‌که از دفترچه‌ها عکس گرفته شد و به‌صورت غیررسمی در کانال‌ها در دسترس بود و نقد‌هایی علیه سوالات نوشته شد و پاسخ‌ها داده شد، اما درمورد آزمون تجربی که حساس‌ترین آزمون بود متاسفانه پیش از پایان آزمون دو دفترچه از سه دفترچه روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت و این جای سوال است که چنین اتفاقی رخ داده است. این سابقه نداشته یعنی با دو امر کاملا متضاد روبه‌رو هستیم. کنکور هنر و کنکور ریاضی و انسانی پایان یافته، ولی سوالات آن‌ها در دسترس مردم نیست درحالی‌که کنکور تجربی هنوز پایان نیافته سوالات روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.»

رد فروشندگان سوالات را می‌شود از آزمون‌های آزمایشی زد
سبطی ادامه داد: «این نشان می‌دهد گروه‌هایی که درطول این چندسال درحال ایجاد فساد در آزمون‌ها بودند کارشان را بلدند. این‌ها کار‌های خود را با آزمون‌های آزمایشی شروع می‌کنند و در آنجا راحت‌تر می‌توان این‌ها را دستگیر کرد، ولی کسی توجه نمی‌کند. دوسال است که این پیشنهاد را به مسئولان امر دادیم که این‌ها را همان زمان که آزمون‌های آزمایشی را می‌فروشند دستگیر کنند. آنجا از نظر امنیتی با حساسیت کمتری مواجه است و به‌راحتی می‌توان این‌ها را پیدا کرد، ولی متاسفانه به این توصیه‌های کارشناسانه ما به‌اندازه کافی توجه نشده است و بعد سراغ امتحانات نهایی می‌روند که امسال بازار مکاره‌ای راه انداخته بودند و سوالات و پاسخ‌ها را حین برگزاری آزمون دراختیار آزمون‌دهندگان قرار دادند. با این حساب وقتی اعتماد‌ها را به‌خود جلب کردند برای فروش سوالات کنکور ادعا می‌کنند و معمولا ادعای واهی است، ولی چون اعتماد جلب شده، پول‌های زیادی به جیب می‌زنند و، چون سوالات بعد از برگزاری به‌دست آن‌ها می‌رسد برای برخی از مشتری‌ها می‌فرستند. همه این‌ها نشان می‌دهد اگر بخواهیم شیوه‌های آزمون را به شیوه سنتی پیش ببریم واقعا از متخلفان عقب هستیم. این دو عارضه مهم دارد؛ یکی اینکه ارزش و اعتبار آموزش و مدارک تحصیلی ایران زیرسوال می‌رود که این سرمایه ملی برای ماست که به‌راحتی به‌دست نیامده که به‌سادگی از دست برود؛ دوم اینکه تقلب یک روش رایجی برای نوجوانان‌وجوانان می‌شود که ضربه فرهنگی و اخلاقی به قشر جوان‌ونوجوان می‌زند. پیشنهاد می‌کنم کارگروه یا کمیته‌ای تشکیل شود و از افرادی که واقعا تجربه در امر مدرسه و آزمون، کنکور و آزمون و همچنین آی‌تی و موارد امنیتی دارند، سریعا کارگروهی تشکیل شود و سیستم آزمون‌های سنتی چه در امتحان نهایی و چه در کنکور‌های سراسری و کنکور‌های مربوط به مقاطع بالاتر نظیر دکتری و دستیاری و وکالت بازبینی شود. باید سریعا فکری شود آزمون از شیوه سنتی به شیوه مدرن‌تری تبدیل شود تا این معضل حل شود. البته این نافی این امر نیست با کسی که سردسته این تقلب‌فروشی‌ها هستند برخورد شود. گمان ما این است با توجه به گزارش‌هایی که داریم سردسته این فساد عامی که در کشور رخ داده تعداد افراد انگشت‌شمار هستند که اگر همت لازم در مسئولان وجود داشته باشد می‌توان این‌ها را ظرف مدت کوتاهی دستگیر کرد تا درس عبرتی برای بقیه شوند تا این‌گونه کشور و خانواده‌ها را دچار التهاب نکنند. اما اتفاقی که مطمئنا دیروز افتاده این است که حدود ۱۰ صبح در خیلی از کانال‌ها فایل کاملی از سوالات منتشر شد که با کیفیت نسبتا خوبی بود و ادعا می‌شد سوالات کنکور تجربی است که درحال برگزاری است. پس از اینکه سازمان سنجش در این اقدام بی‌سابقه و عجیب خود پیش از اتمام آزمون دو دفترچه از سه دفترچه را روی سایت بارگذاری کرد و مشاهده کردیم سوالات همان است. لو رفتن سوالات حین کنکور تجربی امسال امری مسجل است، اما واکنش سازمان سنجش به این امر عجیب‌تر!»


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار:۱۱ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۴۰۰۸۱۱، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین