پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۰۵۵۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
کنکور ۹۹ به پایان رسید؛ اما تنور حواشی و اعتراض داوطلبان به نحوه برگزاری داغ بوده و این بار کار به افشای متقلبان و ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری رسیده است.
شعار سال: حواشی کنکور امسال تمامی ندارد، از همان زمان که کرونا در کشور شایع شد و عده‌ای برای برگزاری کنکور‌های سراسری ساز مخالف زدند تا همین زمان که دیگر چیزی به اعلام نتایج نهایی نمانده است. برگزاری پیچیده و پر از ابهام کنکور سراسری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مسئولان نسبتا مدیریت شد و با اینکه عکس‌ها و فیلم‌های متعدد داوطلبان از عدم رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی حکایت می‌کرد، اما طبق ادعای مسئولان میزان رضایتمندی و رعایت پروتکل‌ها بیشتر از ۹۰ درصد بود.
 
زمان برگزاری کنکور سراسری بسیاری از داوطلبان معتقد بودند که عده‌ای با آوردن تلفن همراه بر سر جلسه میزان تخلف و تقلب در امتحان را افزایش دادند و هرچند برخی از متخلفانی که همان ابتدای کنکور از برگه امتحانی عکس گرفته بودند، توسط سازمان سنجش شناسایی و از امتحان محروم شدند، اما تعداد این متخلفان بیش از آن چیزی است که سازمان سنجش شناسایی کرده است.
 
کار به دیوان عدالت رسید

طرح موضوع عکس‌های انتشار یافته از سوالات جلسه آزمون و تقلب با تلفن همراه با این وجود از سوی داوطلبان زیاد جدی گرفته نشد تا اینکه چندی است داوطلبان در فضای مجازی اخبار و اطلاعات بی‌شماری از نحوه تقلب در کنکور را با هشتگ «ابطال کنکور سراسری» منتشر می‌کنند و حتی برخی از این افراد به خبرگزاری دانشجو اعلام کردند که در این خصوص و مواردی همچون برگزاری کنکور در شرایط کرونا، اعمال سهمیه‌ها و غیره تاکنون بیش از ۱۲۸ مورد شکایت در دیوان عدالت اداری ثبت شده که تعداد بی‌شماری از آنها به تقلب در کنکور مرتبط است.
 

راه‌اندازی کانال‌های تلگرامی و عضویت در آن‌ها به ازای پرداخت هزینه‌ای هنگفت برای دریافت پاسخ سوالات در حین جلسه کنکور، استفاده از ابزار‌های پیشرفته‌ای همچون هندزفری یا تلفن‌های کوچک برای ارتباط با بیرون از حوزه امتحانی، فروش کلید سوالات کنکور تنها چند ساعت قبل از آغاز جلسه آزمون و ... از جمله نکاتی است که داوطلبان کنکور به وسیله اسناد در دست، شکایت خود را در دیوان عدالت اداری ثبت کردند.
 
کانال‌های مجازی راهی برای اشتراک پاسخ‌ها در حین جلسه کنکور

یکی از داوطلبان کنکور به خبرگزاری دانشجو اعلام کرد در کانال تلگرامی عضو بود که داوطلبان با انتشار عکس دفترچه سوالات خود در آن، درخواست پاسخ می‌کردند و تنها بعد از چند دقیقه کلید سوالات در اختیارشان قرار داده می‌شد گویی فردی متخصص و کارشناس خارج از جلسه سریعا سوالات را حل و پاسخ‌ها را به اشتراک می‌گذاشت.
 


این داوطلب همچنین بیان کرد که پس از اعلام کلید سوالات آن گروه تلگرامی درصد پاسخگویی صحیح به مخاطبانش را اطلاع‌رسانی کرده است تا داوطلبانی که با صرف هزینه زیاد به او اعتماد کرده بودند از نتیجه آزمون خود مطمئن باشند و برای دوره‌های آینده نیز آن‌ها را تبلیغ کنند.
 

ابزار خاص تقلب در کنکور

یا داوطلب دیگری عکس‌هایی از یک کانال تلگرامی برای خبرگزاری دانشجو ارسال کرده است که قبل از برگزاری کنکور ابزار خاص تقلب در کنکور را با قیمت‌های نجومی به فروش رسانده و پس از برگزاری آزمون نیز بازخورد مثبتی از داوطلبان گرفته است.
 

مسئولان بیدار شده و صحت و سقم ماجرا را شفاف‌سازی کنند

تعداد پیام‌های داوطلبان و اعلام نحوه تقلب‌های گسترده در برگزاری کنکور سراسری به قدری زیاد است که شاید انتشار تمامی آن‌ها در یک یا دو صفحه گزارش خبری نگنجد و صرف اعلام آن‌ها بتواند مسئولان را بیدار کند که درباره این موضوعات هرچه سریعتری شفاف‌سازی کنند. چون آنطور که معلوم است بیشتر این شبکه‌های اجتماعی برای گروه آزمایشی علوم تجربی فعالیت داشته و با این ترفند‌های درست یا اشتباه قصد داشتند داوطلبان را به پذیرش در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های معتبر نزدیک کنند. این جای تاسف است اگر چنین موضوعی حتی در خفا صحت پیدا کند و مسئولان با علم به این ماجرا کنکور سراسری امسال را باطل نکنند، چون این کار با فروش صندلی‌های دانشگاه‌های پزشکی هیچ تفاوتی ندارد و نه تنها جامعه پزشکی بلکه مردمی که قرار است در آینده از خدمات آن‌ها بهره بگیرند را دچاز مشکل می‌کنند.
 


این قصه ادامه دارد

ابطال کنکور سراسری امسال تنها چیزی است که داوطلبان درخواست دارند و گویا قصه کنکور ۹۹ سر دراز دارد و اگر چنین اخباری صحت داشته باشد، عدم پذیرش و عدم ابطال از سوی مسئولان مربوطه به ویژه سازمان سنجش آموزش کشور، بی‌عدالتی بزرگی را رقم خواهد زد، بی‌عدالتی که نه تنها سرنوشت شومی برای عده‌ای از جوانان می‌سازد بلکه سیستم آموزشی کشور هم برخلاف اهداف خود به تربیت و پرورش عده‌ای ناشایست خواهد پرداخت و اینطور می‌شود که هیچکس در جای درست خود نخواهد بود.
 
مسئولان همچنان در سکوت خبری

حال باید دید که وزارت علوم و سازمان سنجش برای این موضوع چه واکنشی نشان می‌دهند و چطور می‌خواهند شکایت‌های رسیده به دیوان عدالت اداری را پاسخگو باشند از طرف دیگر قرار است با چه مدیریتی این اعتماد را به داوطلبان برگردانند که طبق آمار‌های آن‌ها واقعا ۹۰ درصد داوطلبان از شرایط برگزاری کنکور امسال راضی بوده اند؟ تاکنون که در این باره سازمان سنجش هیچ پاسخ روشنی به خبرگزاری‌های معتبر نداده است، اما تلاش‌ها برای دریافت پاسخ روشن و قانع‌کننده از سازمان سنجش و وزارت علوم ادامه دارد و امیدواریم اگر این موضوع صحت داشت آنقدر شهامت وجود داشته باشد که درکنار شناسایی و دستگیری متخلفان، مسئولان دستور به ابطال کنکور امسال دهند و از این امر به سادگی گذر نکنند همچنین در صورت صحت نداشتن موضوع امیدواریم مسئولان مربوط یکبار برای همیشه راه را برای فعالیت فریب‌دهنگان و شبه‌اندازان کنکورهای سراسری ببندند تا دیگر سوءاستفاده کنندگان به خود برای چنین کاری جرات ندهند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری  دانشجو ، تاریخ انتشار: 21 مهر1399  ، کدخبر: 882095، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین