پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: به اعتقاد من تبدیل مسئله حجاب به یک ابزار و وسلیه سیاسی کار درستی نیست و جاذبه هم ندارد. حقوق جامعه بر اساس اعتقادات، باورها، مذهب و قومیت، نوع لباس پوشش، شغل، اهل این شهر و آن شهر تعریف نشده است بلکه آن چیزی که تعریف شده است این است که جامعه ایران اعم از مسلمان، مسیحی، کلیمی، زرتشتی، سنی، شیعه، اقوام مختلف و حتی کسی که به هیچ مذهبی هم معتقد نباشد، صرف ایرانی بودن در قیاس با سایر ایرانیان از حقوقی برابر برخوردار است.
شعار سال: احمد مازنی، درباره صحبت‌های رئیس دستگاه قضا در خصوص برخورد با مسئله حجاب گفت: مسئله پوشش اسلامی در قرآن، سنت و سیره معصومین علیه‌السلام مطرح شده است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معمولا جامعه ما اهل خواندن کتاب کمتر است؛ شهید مطهری معروف به ایدئولوگ انقلاب هستند و امام فرمودند آثار ایشان بلااستثنا بسیار خوب و انسان‌ساز است. خداوند رحمت‌شان کند شهید مطهری در کتاب "مسئله حجاب" می‌فرماید کلمه حجاب کلمه مناسبی برای این مسئله نیست، استاد شهید مطهری می‌فرمایند آن چیزی که اسلام در مورد این مسئله می‌فرماید، سطح است نه حجاب؛ زیرا حجاب به معنای پرده‌نشینی است و سطح به معنی پوشش است. نوع پوشش خاصی که مربوط می‌شود به عفاف، حیا و روابط بین زن و مرد نامحرم در جامعه که بخشی از آن برای آقایان و بخشی برای خانم‌هاست، امر شرعی است و به طور معمول افراد متدین آن را مراعات می‌کنند.

وی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی، قوانین، روابط و مناسبات باید اسلامی باشد و برای این مسئله هم قوانینی تصویب شده است. در چارچوب قانون هم تا قانونی وجود دارد، باید مراعات کنیم و اگر قانونی ایراد و اشکال دارد، برای اصلاحش باید از مسیر دموکراتیک و قانونی وارد شویم و اصلاحات را انجام دهیم.

مازنی با بیان این‌که من هم با کسانی که از طریق شبکه‌های بیگانه تلاش می‌کنند مسئله روسری و پوشش اسلامی زنان ایرانی را وسیله اهداف سیاسی خودشان قرار دهند مخالفم، عنوان کرد: معتقدم ریشه تاریخی ملت ایران صرف نظر از این‌که نظام حکومت‌شان چیست، مذهبی است.

وی یادآور شد: در همین روز که حجاب و عفاف نامگذاری شده در مسجد یک اتفاق سختی رخ داد و یک عده برای دفاع از پوشش اسلامی و حرمت زنان کشته شدند. همین انقلاب اسلامی هم شروعش از تظاهرات زنان مشهد و قم بود و در شهر‌های مختلف زنان و بانوان آمدند و همین زنان و بانوان بودند که این انقلاب را هدایت و رهبری کردند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من تبدیل مسئله حجاب به یک ابزار و وسلیه سیاسی کار درستی نیست و جاذبه هم ندارد. حال ممکن است مدتی افرادی تبعیت و همراهی کنند و یا به نفع خودشان از آن استفاده کنند، اما صحیح نیست.

وی تاکید کرد: حقوق جامعه بر اساس اعتقادات، باورها، مذهب و قومیت، نوع لباس پوشش، شغل، اهل این شهر و آن شهر تعریف نشده است بلکه آن چیزی که تعریف شده است این است که جامعه ایران اعم از مسلمان، مسیحی، کلیمی، زرتشتی، سنی، شیعه، اقوام مختلف و حتی کسی که به هیچ مذهبی هم معتقد نباشد، صرف ایرانی بودن در قیاس با سایر ایرانیان از حقوقی برابر برخوردار است. اینکه بعضی‌ها در بعضی از شهر‌ها آمدند گفتند فلان خدمت به بانوان با پوشش نامناسب داده نشود این حتما نتیجه عکس دارد، زیرا نه خداوند این را می‌پسندند که ما حقوق مردم را بر اساس پوشش و لباس قرار دهیم و نه قانون به ما اجازه چینن کاری را می‌دهد.

مازنی بیان کرد: من قدردان موضع‌گیری آقای اژه‌ای هستم. ایشان از زمانی که ریاست قوه قضائیه را بر عهده گرفتند، تلاش کردند ادبیات متناسب با جامعه مدنی و قانون‌گرایی را مطرح کنند که هم در بیان و کلام‌شان دیده می‌شود و هم در مقام‌شان، استباط من این است که وقت می‌گذارند و من از خواهشم این است که وقت بگذارند در زیر مجموعه‌شان گاهی اتفاقی نیفتد که باعث وهن نظام جمهوری اسلامی و قوه قضائیه شود.

وی افزود: به نظر من اظهارات ایشان اظهارات ارزشمندی است و انتظار این است همه افرادی که صدای‌شان به رسانه‌ها می‌رسد به همان نسبت که در مقابل یک کار ناپسند موضع گیری می‌کنند، یک کار پسندیده را هم تشویق کنند؛ چرا که یک اصلاح واقعی هم به همین صورت شکل می‌گیرد و اصلاح‌طلب و اصلاح‌گر واقعی آن است که وقتی کار خوب را از مقامات مشاهده می‌کند از آن‌ها تشکر کند تا ادامه‌دار باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۲۷ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۵۴۵۱۹، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین