شعار سال: خط۱۰ مترو به طول ۴۳کیلومتر با ۳۵ایستگاه طراحی شده است که از فلکه چهارم تهرانپارس آغاز میشود و با طیکردن مسیر بزرگراه صدر، چمران و... نهایتا به وردآورد میرسد. این خط شمال تهران را در مسیر حرکت خود پوشش میدهد، این نخستین خط مترو خواهد بود که محلات شمال تهران را پوشش میدهد.
نخستین بار خط ۱۰ مترو در محل نمایشگاه بین المللی تهران کلنگ زنی شد، روزهای پایانی تابستان ۹۹،، اما بعد از مراسم کلنگ زنی به دلیل دخل خالی شهرداری و هزینههای بالای ساخت این خط، فعالیتهای آن متوقف ماند تا زمانی که شهرداری تهران ساخت این خط را به قرارگاه واگذار کرد و قرار شد هزینههای ساخت آن را که به لیست قیمتهای سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان برآورد میشد را با قرارگاه درقالب تهاتر بپردازد. اما شهرداری قرار است چه امتیازی در برابر ساخت این خط به پیمانکار بدهد؟

سید جعفرتشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران که یک بار درصحن شورای شهر تهران به شهردار تذکر داده بود که تا تکمیل نشدن خطوط فعلی خط متروی جدیدی را آغاز نکند درخصوص جزییات این تفاهمنامه میگوید:از جزئیات این تفاهم نامه اطلاع ندارم، ولی اگر بخواهیم از بودجههای جاری مترو استفاده کنیم برای این موضوع هم ردیفی تعریف نشده و هم این که کفایت نمیکند و طبیعتا در مدل سرمایه گذاری است که در تبصرههای بودجه سال ۱۴۰۱ پیش بینی کردیم که میتوانند در موضوع سرمایه گذاری در توسعه خطوط مترو اقدام کنند؛ بنابراین با توجه به این که در بودجه ۱۴۰۱ منابعی برای احداث خط ۱۰ که بشود کار جدی انجام داد پیش بینی نکردیم حتما در مدل سرمایه گذاری است و منتظر میشویم ببینیم این مدل به چه ترتیبی خواهد بود.
وی درخصوص این که چرا شهرداری، کمیسیون تخصصی حمل و نقل را در جریان تفاهمنامه این خط قرار نداده است هم توضیح میدهد:مادامی که تفاهم نامه باشد مشکلی نیست، اما وقتی میخواهد به یک قرارداد تبدیل شود با توجه به سقف مبلغ این قضیه قطعا در شورا مطرح خواهد شد.

مدتی پیش مجری خط۱۰ متروی تهران در مورد جزئیات این خط گفته بود: برآورد اعتبارات مورد نیاز این خط مترو بر پایه سال مالی امسال ۵۴هزار میلیارد تومان است و عمده تأمین مالی ساخت خط۱۰ مترو از طریق تهاتر خواهد بود. براساس برنامهریزیهای صورتگرفته در فاز نخست درنظر داریم در یک برنامه ۵ساله، خط را با ۱۰ایستگاه به بهرهبرداری برسانیم و مابقی ایستگاهها نیز به مرور وارد چرخه خدمت رسانی خواهد شد. مجری خط۱۰ متروی تهران با تأکید بر اینکه در ابتدا قرار بود که قرارگاه خاتم تنها بخشی از این خط مترو را بسازد، اما بنا به تدبیر شهردار تهران و رایزنی صورتگرفته، مقرر شده که کل خط یعنی ۴۳کیلومتر توسط قرارگاه خاتم ساخته شود، میگوید: شفت ورود دستگاه تی. بی. ام در محدوده ایستگاه دریاچه چیتگر حفر شده و براساس برنامهریزیهای صورتگرفته این خط مترو در ۲ فاز ساخته شده و به بهرهبرداری خواهد رسید که فاز اول آن ۲۰.۵ کیلومتر از ایستگاه وردآورد تا میدان کتاب با ۵ایستگاه به نامهای وردآورد، دریاچه، اتریش، کوهسار و میدان کتاب خواهد بود. بعد از مونتاژ دستگاه، کار حفر تونل خط ۱۰ مترو از اوایل آبان ماه آغاز شود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصادنیوز، تاریخ انتشار:۱۷ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۵۱۳۵۵۷، www.eghtesadnews.com