پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۱۱۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
با تغییر مدیریت شهری در شهریور سال گذشته، بسیاری از مدیران ارشد و میانی شهرداری تهران برکنار و مدیران جدید منصوب شدند. با وجود این، در نخستین روز‌های شهریور سال جاری، شهردار تهران پس از گذشت حدود یک سال از موج اول تغییرات گسترده در این سازمان شهری، موج دوم تغییرات را با انتصاب مدیر جدید مترو و مدیر جدید بهشت‌زهرا (س) استارت زد.
شعار سال: سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به انتصابات اخیر شهرداری تهران گفت: انتصابات حق طبیعی شهردار تهران است، اما اگر به قاعده‌ای متداول تبدیل شود که هر سال شاهد تغییر مدیران باشیم، دستاوردی جز فرصت‌سوزی در بر ندارد.

با تغییر مدیریت شهری در شهریور سال گذشته، بسیاری از مدیران ارشد و میانی شهرداری تهران برکنار و مدیران جدید منصوب شدند. با وجود این، در نخستین روز‌های شهریور سال جاری، شهردار تهران پس از گذشت حدود یک سال از موج اول تغییرات گسترده در این سازمان شهری، موج دوم تغییرات را با انتصاب مدیر جدید مترو و مدیر جدید بهشت‌زهرا (س) استارت زد.

در همین رابطه، سخنگوی شهرداری تهران وعده داد که طی روز‌های آینده در حوزه مدیران‌عامل شرکت‌ها و شهرداران مناطق هم شاهد تغییراتی خواهیم بود. عبدالمطهر محمدخانی گفت: همزمان با اولین سالگرد مدیریت جدید شهری، تحول در مدیران ارشد به‌طور جدی از طرف شهردار پایتخت پیگیری می‌شود.

یکی از تدابیر شهردار تهران صدور احکام یکساله برای همه معاونین، روسای سازمان‌ها و شهرداران مناطق بود تا تمدید آن منوط به ارزیابی و بررسی جدی عملکرد آنها، میزان موفقیت در تحقق اهداف مدیریت شهری، مطالبات مردم و حل مشکلات شهر باشد. به همین دلیل از همان روز‌های ابتدایی، ارزیابی مدیران، سنجش و پایش برنامه‌ها و همچنین میزان رضایت مردم از حوزه عملکرد از بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. این تغییرات در مرحله اول در لایه مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌ها با اولویت اصلی‌ترین مطالبه مردم که حمل و نقل شهری است، اتفاق خواهد افتاد.

دیروز، اما سید جعفر تشکری‌هاشمی در تذکر پیش از دستور جلسه شورای اسلامی شهر تهران، افزود: این طبیعی است که یک مدیر ارشد تلاش کند تا با انتصاب مدیران مورد نظر به اهداف پیش‌بینی شده خود برسد و در این راستا، از افرادی استفاده کند که هدف‌های سازمانی و ماموریت‌های محوله را به نحو شایسته‌ای انجام داده و تحقق می‌بخشند، اما شاهدیم این اتفاق در شهرداری تهران تبدیل به قاعده‌ای شده که مدیران در رفت و آمد باشند و سال به سال تغییر کنند.

وی با انتقاد از عمر یک ساله و کمتر از یک سال مدیریت‌ها در شهرداری تهران گفت: عمر مدیریت اگر کمتر از یک سال باشد، مدیر نه آنقدر فرصت برای کار کردن دارد که بتواند اقدامات اثرگذاری باقی بگذارد و نه آنقدر کار برای مردم، ناچیز و کم‌ارزش است که در انتصابات از عنصر آزمون و خطا استفاده کنیم.

تشکری هاشمی با اشاره به موضوع مدیریت تخصصی در شرکت بهره‌برداری مترو و سازمان بهشت‌زهرا (س) که مدیران آن‌ها به تازگی و به‌طور ناگهانی تغییر کردند، اظهار کرد: یک مدیر از زمان آغاز به کار خود نیاز به زمان دارد تا با کاری که به او سپرده شده و محیط کارش آشنا شود، با تیم تخصصی و همکارنش ارتباط بگیرد و اشکالات و ایرادات در مجموعه تحت مدیریت خود را شناسایی و برطرف کند.

وی با بیان اینکه مدیر مجموعه‌ای که در مدت زمان کمتر از یک سال تغییر می‌کند، اگر کسی غیر از مدیران و کارشناسان با تجربه آن مجموعه در جایگاه مذکور منصوب شوند، بی‌شک فرصت‌سوزی رخ می‌دهد، تصریح کرد: همانقدر که ثبات مدیریتی می‌تواند به مدیران در تحقق برنامه‌های‌شان کمک کند، تزلزل در مدیریت، آسیب و لطمه جدی به کار می‌زند. تشکری هاشمی با انتقاد از انتصابات متزلزل در شهرداری تهران بیان کرد: دوران کوتاه مدیریت‌ها جز ضرر و زیان به شهر و شهرداری، هیچ دستاورد دیگری ندارد و امیدوارم در انتصابات، ضمن توجه به جوانان و توانایی آنها، شاهد تغییرات مکرر نباشیم و مراقب باشیم تا جوان‌گرایی مدیران به جوانمرگی مدیریتی تبدیل نشود.

چمران: انتصابات حق شهردار است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل، رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید مجدد بر اینکه انتخابات حق شهردار تهران است گفت: شورا در این زمینه دخالتی نمی‌کند.

مهدی چمران دیروز در حاشیه هشتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص انتصابات جدید شهرداری تهران اظهار کرد: شورا اساسا نباید دخالتی در انتصابات شهرداری داشته باشد و ما نیز به همین شکل عمل خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: البته ما به شهردار تهران مشورت و مشاوره می‌دهیم و این کار نیز توسط تمام اعضا انجام می‌شود و هر جا که صلاح باشد این مشاوره‌ها ارایه می‌شود.

رییس شورای شهر تهران همچنین در ارتباط با احکام یک ساله مدیران شهرداری گفت: این به معنای این نیست که شهردار تهران بخواهد همه مدیران شهری را تغییر بدهد. البته عملکرد آن‌ها در یک سال گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد و نهایتا در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود.

فاجعه شماره‌گذاری ۶ هزار خودرو جدید در پایتخت!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به شرایط ترافیکی پایتخت اظهار داشت: با آغاز مدارس و طبق اعلام پلیس راهور در مهرماه با افزایش ۳۰ درصدی ترافیک مواجه هستیم و این در حالی است که صحبت از شماره‌گذاری بیش از ۶ هزار خودرو در پایتخت به میان است. چرا خودرو‌های فرسوده از رده خارج نمی‌شوند؟ / چرا خبری از حمایت دولت از شورای ششم نیست؟

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در جریان هشتادو نهمین جلسه شورا طی تذکری گفت: پیش‌بینی می‌شود با آغاز مهرماه و سال تحصیلی جدید حداقل ۳۰ درصد افزایش ترافیک در تهران داشته باشیم. در حال حاضر ۸ برابر ظرفیت معابر تهران خودروی در حال تردد در تهران داریم و با افزایش ساعات طرح ترافیک هیچ کمکی به حل مشکل ترافیک شهر تهران نخواهد شد و تغییر ساعات ادارات را در حوزه طرح ترافیک خیلی موثر ندانستند.

او ادامه داد: در کنار این عوامل خبر جدیدی به نقل از مدیرعامل یکی از خودروسازان طی ۲۴ ساعت گذشته منتشر شد که قرار است در روز‌های آینده ۱۵۰۰۰ دستگاه خودرو جدید شماره‌گذاری و وارد چرخه ترافیک کشور شود. در دوره قبل معمولا ۴۰ درصد واگذاری عمده مربوط به شهر تهران بود؛ یعنی اگر ۱۰ هزارخودرو در کشور واگذار می‌شد بیش از ۴ هزار آن وارد شهر تهران می‌شد. اگر برای این ۱۵ هزارخودرو همان ۴۰ درصد را در نظر بگیریم معنای آن این است که نزدیک به ۶ هزار خودرو در روز‌های آینده پلاک‌گذاری شده و وارد معابر شهر تهران که در حال حاضر ۸ برابر ظرفیت خودرو در آن تردد می‌کند، می‌گردد.

امانی تاکید کرد: برابر قانون قرار بود به ازای هر خودروی نو که وارد چرخه عبور و مرور می‌شود یک خودروی فرسوده اسقاط و از رده خارج شود. چند سال است اسقاط خودرو‌های فرسوده تعطیل شده و یک خودرو هم اسقاط نمی‌شود و خودرو‌های فرسوده حرکت می‌کنند و آلودگی ایجاد می‌کنند. ۱۵ هزارخودرو هم وارد می‌کنیم و به خود افتخار می‌کنیم که داریم به تعهدمان عمل می‌کنیم و ۱۵ هزارخودرو وارد چرخه ترافیک کلان‌شهر‌های کشور از جمله تهران می‌کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود که ۱۰ درصد از قرعه‌کشی انبوه خودرو‌ها که مردم ثبت‌نام می‌کنند و از طریق قرعه کشی خودرو دریافت می‌کنند به کسانی تعلق بگیرد که خودروی فرسوده دارند و این در سال ۱۴۰۰ عملی نشده است. در مورد پارکینگ دغدغه ما همیشه این بوده که در حوزه ساخت و ساز کاری کنیم که حداقل برای هر واحد مسکونی یک پارکینگ پیش‌بینی کنیم. امانی اضافه کرد: در کمیسیون ماده صد یکی از مسائلی که در همه پرونده‌ها تکرار می‌شود کسری پارکینگ است؛ یعنی نه تنها ظرفیت معابر ما تمام شده، بلکه برای نگهداری خودرو‌ها پارکینگ هم نداریم و در آینده نه چندان دور کوچه‌ها و معابر به پارکینگ خودرو‌ها تبدیل خواهد شد. نمی‌دانم این چرخه باطل تا کی قرار است در کشورمان ادامه پیدا کند؟! آیا دولت در قبال ترافیک تهران مسوولیتی ندارد و آیا قرار نیست قانون هوای پاک را اجرا کند؟ گفتند از شورای ششم حمایت می‌کنیم؛ این چه نوع حمایتی است؟ مردم شورا و شهرداری را در قبال ترافیک تهران مسوول می‌دانند و بحق هم هست و ما باید پیگیری کنیم، اما می‌دانند چند دستگاه در ترافیک و آلودگی هوای تهران دخیل هستند.

او ادامه داد: مقام معظم رهبری در اولین ماه‌های شروع به کار شورا به اشاره یا کنایه فرمودند ترافیک تهران راه‌حل علمی دارد. دولت، شورای ششم و شهرداری برای تدبیر حضرت آقا چه کار کردند؟ می‌شد در این ۹ ماه یک کارگروه بگذاریم و ببینیم راه‌حل علمی که حضرت آقا برای ترافیک تهران فرمودند چیست و از مجموعه‌های دانشگاهی، اساتید مجرب و مدیرانی که در این حوزه کار کردند دعوت کنیم و چند راهکار علمی برای ترافیک تهران حتی در حد نظری و نه عملی ارایه دهیم که این کار انجام نشده و اگر در شهرداری در قالب قرارگاه حمل و نقل انجام گرفته ما به عنوان اعضای شورا مطلع نیستیم و اگر در این زمینه کاری انجام شده بایستی ارایه دهند و در رسانه‌ها مطرح سازند تا مردم هم بدانند.

امانی گفت:، چون در آستانه ایام اربعین هستیم اکثر معاونان و شهرداران مناطق در پایانه‌های مرزی مستقر هستند. این کار باید انجام گیرد، اما نگران این هستیم که بحث ترافیک و شروع سال تحصیلی تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد. با همه مشکلاتی که در حوزه ترافیک گفتم مجددا در آستانه شروع سال تحصیلی با یک ترافیک سنگین و یک فشار روانی از طرف رسانه‌ها و مردم مواجه می‌شویم که برای شروع سال تحصیلی چه کار کردید؟ امیدوارم این تذکر بنده مورد توجه دولت، شهرداری و خود ما به عنوان شورا قرار بگیرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصاددان، تاریخ انتشار:۱۴ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۰۰۳۴۰، www.eqtesaddan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین