پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به اینکه دیدگاه دولت نسبت به تالاب انزلی ملی است، گفت: اجازه نمی‌دهیم تالاب انزلی به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شود. رئیس جمهور به من دستور داده که خدا و قانون را در نظر بگیرم و مسئله تالاب انزلی را به عنوان بحث ملی دنبال کنیم و درباره زمانی مشخص و با طرح مدیریت جامع پیش رویم.
شعار سال: علی سلاجقه ظهر سه شنبه در نشست کمیته احیای تالاب انزلی با اشاره به گلایه رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت از وضعیت تالاب انزلی اظهار کرد: رئیس جمهور دستور دادند که با سوداگران اکوسیستم‌تالاب انزلی برخورد شود.

وی با بیان اینکه دیدگاه دولت به انزلی دیدگاه ملی است، افزود: اجازه نمی‌دهیم تالاب انزلی به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به آتش سوزی در تالاب انزلی و استفاده از بالگرد‌های وزارت دفاع برای اطفای حریق گفت: از همه دستگاه‌های اجرایی گلایه شد. دولت سیزدهم به پسماند استان گیلان و تالاب انزلی نگاه ملی دارد.

وی با بیان اینکه حجم ذخیره آب پشت سد سفید رود ۱.۸ میلیارد مترمکعب بوده، ولی امروز به واسطه ورود رسوب از طالقان رود کاهش یافته است، تصریح کرد: از طریق طالقان رود ۵۰ درصد رسوب وارد این سد می‌شود چرا در گذشته مسئولان و متولیان برای این موضوع اقدامی انجام نداده‌اند.

سلاجقه با تأکید بر اینکه نگاه مدیریت جامع به حوزه آبخیز وجود ندارد، ادامه داد: سفید رود در حال خروج از حیز انتفاع است و اراضی کشاورزی و تولید انرژی و تولید آبزیان همه در خطر هستند و سفید رود با این وضعیت از بین می‌رود.

موج شکن‌های جدید انزلی باید حذف شود

وی در ادامه با بیان اینکه انفعالات ۳۶۰ هزار هکتار اراضی خود را در تالاب انزلی نشان می‌دهد، تصریح کرد: تله رسوبگیر حتی مُسکن نیز نبوده و از جنبه علمی پذیرفته نیست. می‌توانستند با طرح جامع حوزه آبخیز این کار را گام به گام بر اساس اصول علمی انجام دهند تا به تالاب برسیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به اینکه ما وارث تالابی شدیم که در حال خفگی است، افزود: حوضه آبریز تالاب از بین رفته و باید به مردم هم پاسخگو باشیم. امروز به دنبال کار جهادی هستیم، چون مردم، ولی نعمتان ما هستند.

وی با بیان اینکه باید یک بازه زمانی برای مرتفع شدن مشکلات ورودی‌های تالاب، رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود و فاضلاب‌ها مشخص شود، ادامه داد: در داخل حوزه آبخیر، منابع طبیعی و آبخیز داری طرح جامع خود را مشخص کرده و این کار باید انجام شود.

سلاجقه با اشاره به اینکه تالاب خفه شده و موج شکن‌های جدید انزلی باید حذف شود تا آب در تالاب جریان پیدا کند، تأکید کرد: تخلیه رسوبات و لایروبی و حذف موج شکن‌ها برای آزاد شدن ورودی دریا و تبادل آب دریا و تالاب انجام شود.

وی با بیان اینکه لایروبی رسوب و سنبل آبی در بازه زمانی مشخص تعیین و جهادی انجام شود، تصریح کرد: باید کمیته فنی و حقوقی کنار هم قرار گیرند و محدوده را مشخص و کاداستر انجام شود.

نقش همه دستگاه‌ها در برنامه ۷ ساله احیای تالاب انزلی مشخص است

سلاجقه با اشاره به نقش تمام دستگاه‌ها و با بیان اینکه در برنامه ۷ ساله احیای تالاب وظایف همه دستگاه‌ها مشخص است، اضافه کرد: یک مدیر واحد برای کمیته‌هایی تالاب بگذاریم و اعتبارات همه دستگاه‌ها به این کمیته داده شود.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل کمیته امنیت و قضائی و کمیته نظارت و اجرایی گفت: باید روند پیشرفت کار مشخص و با متخلفان هم برخورد شود. با توجه به رویکرد دولت سیزدهم تالاب انزلی روز‌های خوشی را تجربه می‌کند و با این قرارگاهی که ایجاد شده و روحیه جهادی که وجود دارد باید کمیته‌ها بازه زمانی مشخص کار را پیش ببرند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بر اهمیت مشارکت جوامع محلی اشاره و ظرفیت‌های اجتماعی مردم را بالا دانست و افزود: تالاب روز‌های خوشی را تجربه خواهد کرد. در کارگروه پسماند ملی کشور اول به شمال پرداخته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه پسماند شمال کشور باید ساماندهی شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی خدمات عالی انجام داده و همه ما مدیون این نظام هستیم باید قرارگاه عملیاتی مبتنی بر همه قوانین مجلس هم در کنار قرارگاه حضور داشته باشد.

سلاجقه با بیان اینکه محیط زیست مانع نیست، ادامه داد: رئیس جمهور به من دستور داده که خدا و قانون را در نظر بگیرم و مسئله تالاب انزلی را به عنوان بحث ملی دنبال کنیم و درباره زمانی مشخص و با طرح مدیریت جامع پیش رویم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیار میرزا، تاریخ انتشار:۱۵ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۷۲۴۵۸۳، diyarmirza.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین