پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۴۶۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
اختصاص سوخت یارانه‌ای برای مقرون به صرفه شدن سفر دریایی به‌ویژه در دوران جام جهانی قطر با وجود ابلاغ چنین مصوبه‌ای همچنان مساله‌ای حل نشده است. حسین عباس‌نژاد ـ مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر ـ چندی پیش در این زمینه گفته بود: با وجود قول‌هایی که داده بودند هنوز سوخت یارانه‌ای به شناور‌های مسافری تعلق نگرفته است، این درحالی است که قرار بود به شناور‌های خط‌های بین‌المللی که مبدا و مقصد آن ایران است، سوخت یارانه‌ای تعلق بگیرد. حالا خبر می رسد که کشتی کروز ایران که قرار بود جابه‌جایی مسافران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را به عهده بگیرد، هنوز آماده حرکت نیست. مسؤولان گردشگری که پیگیری تامین سوخت یارانه‌ای برای این کشتی مسافربری هستند، وعده داده‌اند این کشتی هفته آینده به حرکت درمی‌آید.
شعار سال: خردادماه امسال در جریان مذاکرات ایران و قطر برای همکاری در جام جهانی ۲۰۲۲ و با توجه به محدودیت اقامتگاه در کشور میزبان، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که «ایران از جزیره کیش، جام جهانی فوتبال را پشتیبانی می‌کند و قرار است همه ظرفیت‌های رفاهی، اعم از هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری و نیز امکانات دریایی در استان هرمزگان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در اختیار مسافران قرار گیرد. یکی از امکانات دریایی ایران کشتی مسافری و گردشگری «سانی» است. این کشتی با ظرفیت‌های قابل قبول آماده خدمت‌رسانی به مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر است.»

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم گفته بود: «ایرانی‌ها می‌توانند صبح با استفاده از کشتی کروز به قطر مسافرت کنند و بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و شب به کشور برگردند.»

این شناور مسافربری در مردادماه ۱۴۰۱ با هدف حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برای انجام تعمیرات دوره‌ای وارد حوضچه خشک (Dry dock) یک مجتمع کشتی‌سازی در جنوب ایران شد. از سویی، در همین ماه، مصوبه دولت درباره تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها، شناور‌ها و قایق‌های تفریحی و مسافری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی اصلاح و ابلاغ شد.

به موجب اصلاح این مصوبه، وزارت نفت مکلف شد تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها، شناور‌ها و قایق‌های تفریحی و مسافری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در مسیر‌های داخلی و بین‌المللی از مبدا یا به مقصد بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان تردد می‌کنند را بدون در نظر گرفتن پرچم آن‌ها به نسبت ۸۰ درصد یارانه‌ای و ۲۰ درصد نرخ خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینک) محاسبه کند.

اختصاص سوخت یارانه‌ای برای مقرون به صرفه شدن سفر دریایی به‌ویژه در دوران جام جهانی قطر با وجود ابلاغ چنین مصوبه‌ای همچنان مساله‌ای حل نشده است. حسین عباس‌نژاد ـ مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر ـ چندی پیش در این زمینه گفته بود: با وجود قول‌هایی که داده بودند هنوز سوخت یارانه‌ای به شناور‌های مسافری تعلق نگرفته است، این درحالی است که قرار بود به شناور‌های خط‌های بین‌المللی که مبدا و مقصد آن ایران است، سوخت یارانه‌ای تعلق بگیرد.

به گفته او، با اجرای این مصوبه، نرخ سوخت از ٢٣ هزار تومان به ٣٠٠ تومان کاهش پیدا می‌کند و در نرخ بلیت‌های شناور‌های مسافری بسیار تاثیر می‌گذارد؛ چرا که ۴۵ درصد هزینه‌های بلیت یک شناور به سوخت برمی‌گردد.

با این وجود، همچنان به اجرای درست این مصوبه بی‌توجهی می‌شود. در شهریورماه عزت‌الله ضرغامی ـ‌وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در پیامی کوتاهی که در توئیتر منتشر کرد از دیدار با صاحبان شناور‌های بزرگ تفریحی، سعید محمد (دبیر پیشین شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور) و جواد اوجی (وزیر نفت) اطلاع داد که موضوع صحبت آن‌ها تسریع در ابلاغ سوخت یارانه‌ای و آماده‌سازی بندرگاه کیش بود.

کروز ایران به جام جهانی فوتبال می‌رسد؟
سوای مسأله تامین سوخت یارانه‌ای برای شناور ایرانی که بیشتر از چهار ماه است حرفش شده در جام جهانی به کار گرفته شود، چالش دیگر، زمان طولانی برای تعمیر این کشتی است که احتمال جا ماندن آن از جام جهانی ۲۰۲۲ را مطرح کرده است.

هرچند سهراب بناوند ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ـ خبر داده که «کشتی سانی برای خدمت‌رسانی به گردشگران و مسافران جام‌جهانی قطر، هفته آینده با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بندرعباس آماده حرکت می‌شود.»

او گفته است «در بازدیدی که چهارشنبه یازدهم آبان‌ماه ۱۴۰۱ به همراه مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از این کشتی داشتیم، دستورات ویژه مهندس ضرغامی ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ برای تسریع در آماده‌سازی این کشتی صادر شد.»

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان، «کشتی سانی با سرعت ۱۲ تا ۱۶ گره دریایی در ساعت، فاصله کیش تا دوحه قطر را در ۱۰ ساعت طی می‌کند.»

علاوه‌بر این، رئیس کل دادگستری هرمزگان نیز در جریان بازدید از مجتمع کشتی‌سازی فراساحل ایران (ایزوایکو)، برای تسریع در آماده‌سازی کشتی تفریحی «سانی» برای رسیدن به جام جهانی قطر دستورات ویژه قضایی داده است.

کروز ایران به جام جهانی فوتبال می‌رسد؟
این شناور مسافربری که به استناد شناسنامه آن سال ۱۹۸۲ میلادی در سوئد ساخته شده، حدود سال ۱۳۹۶، زمانی که علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل منطقه آزاد کیش بود، وارد سواحل این جزیره شد تا به گفته مونسان، «با ورود این کروز سفر‌های بین جزایر کیش و قشم در مرحله نخست محقق می‌شود و پس از آن، بین سایر جزایر و در آینده نیز در مسیر دبی انجام خواهد گرفت.»

گفته شده که این شناور با طول ۱۷۲ متر، عرض ۲۳ متر و آبخور ۵.۸ متر، بزرگترین شناور شبه کروز موجود در کشور است. این کشتی مسافربری برای سفر‌های کوتاه مدت چهار تا هفت روزه دریایی ساخته شده و مجموعا دارای ۴۱۷ تخت است که در کابین‌ها و اتاق‌های یک، دو، سه و چهار تخته در طبقات ۲، ۵، ۶ و ۸ مستقر شده است. ظرفیت کشتی ۳۰۰ نفر مسافر در مسافت‌های طولانی به همراه شب‌خوابی و در مسافت‌های کوتاه ظرفیت حداقل ۹۲۵ نفر مسافر بدون تخت و کابین است.

کروز ایران به جام جهانی فوتبال می‌رسد؟
این کشتی دارای فضای رستورانی به ظرفیت ۳۰۰ نفر، کافی‌شاپ با طرفیت ۱۵۰ نفر، سینما، اتاق بازی کودکان، سالن بدنسازی، فروشگاه، آشپزخانه و اتاق پزشک است. این شناور مسافری قابلیت جابه‌جایی بیش از ۲۰۰ خودرو همراه با سرنشین را نیز دارد.

با توجه به این‌که این شناور مسافری هنوز آماده حرکت نشده و زمان دقیق مسافرپذیری آن نیز تعیین نشده، هزینه سفر با آن به قطر در دوران جام جهانی نیز فعلا مشخص نیست.

کروز ایران به جام جهانی فوتبال می‌رسد؟
کروز ایران به جام جهانی فوتبال می‌رسد؟

استفاده از کشتی‌های غول‌پیکر و شناور‌های دارای ظرفیت اقامتی در جام جهانی ۲۰۲۲ بیشتر به این دلیل صورت گرفته که قطر به عنوان میزبان یکی از بزرگترین رویداد‌های ورزشی جهان با توجه به جغرافیای محدودی که دارد، با کمبود شدید اقامتگاه مواجه است. از طرفی جام جهانی قطر با توجه به قیمت‌ها و هزینه‌ها در این کشور یکی از گران‌ترین جام‌های جهانی لقب گرفته است، از همین رو بسیاری از کشور‌های حوزه خلیج فارس، شرایطی را فراهم کرده‌اند تا حضور برای هواداران جام جهانی در قطر را مقرون به صرفه کنند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:۱۳ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۰۱۰۸۱۳۰۸۵۵۴، www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین