پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۵۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
بر اساس پیش‌بینی وزیر راه و شهرسازی حدود ۵۰۰ هزار نفر از هموطنان در زمان برگزاری جام جهانی به قطر سفر می‌کنند که بیشتر این مسافران از راه هوایی عازم این کشور می‌شوند. برنامه این است که پرواز‌های میان ایران و قطر به ۲۰۰ پرواز در روز برسد که از هر کشور ۱۰۰ پرواز انجام می‌شود. در حال حاضر روزانه ۷۲ پرواز شامل ۳۶ پرواز از ایران و ۳۶ پرواز از قطر میان دو کشور برقرار است.
شعار سال: سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، به قطر زمینه همکاری چندجانبه میان دو کشور را ایجاد کرد. بعد از این سفر، رئیس جمهور کشورمان دستور ویژه‌ای برای بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری، اقتصادی و تجاری جام جهانی قطر را صادر کرد. همچنین در گفتگو میان رئیس جمهور و مقامات قطری، برای سفر وزیر حمل‌ونقل قطر به ایران برنامه‌ریزی شد تا همکاری دو کشور برای انتقال بار و مسافر در زمان جام جهانی عملیاتی شود. به همین منظور روز گذشته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و جاسم بن سیف السلیطی، وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قطر در جزیره کیش با هم دیدار کردند.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تعداد زیادی از هواداران فوتبال را به این منطقه وارد می‌کند. برگزارکنندگان جام جهانی پیش‌بینی کرده‌اند که حدود یک و نیم میلیون نفر برای دیدن جام جهانی وارد قطر خواهند شد. با توجه به نزدیکی دو کشور ایران و قطر و وجود مرز مشترک، برگزاری جام جهانی فرصتی برای ایران است تا از این رویداد ورزشی بهره اقتصادی ببرد. از طرف دیگر، با توجه به کوچک بودن کشور قطر، این کشور نیز تمایل دارد ایران برای برگزاری جام جهانی با قطر همکاری کند.

پشتیبانی ایران از برگزاری جام جهانی قطر از جمله شامل راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور و توافق برای استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران است.

امضای سند همکاری ویژه جام‌جهانی

وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به جزیره کیش از امضای دو سند همکاری ویژه جام‌جهانی با قابلیت تعمیم آن به دوران بعد از این رویداد بین ایران و قطر خبر داد.

وزیر راه در نشست بررسی پتانسیل‌ها و برنامه‌ریزی‌های ایران برای پشتیبانی از جام جهانی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور کشورمان به کشور قطر ۱۴ سند همکاری مشترک بین دو کشور به امضا رسید که جام جهانی یکی از این محور‌ها است، گفت: سفر وزیر حمل‌ونقل قطر به کیش نیز در جریان مذاکره تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان با امیر قطر برنامه‌ریزی شده و در قالب آن دو سند همکاری ویژه جام‌جهانی با قابلیت تعمیم آن به دوران بعد از این رویداد بین طرفین امضا خواهد شد.
 
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰ هزار نفر از ایران برای تماشای بازی‌های جام جهانی به قطر سفر کنند که براساس توافق‌های صورت گرفته سعی می‌شود علاوه بر مسافران داخلی، گردشگرانی از خارج کشور و همچنین در صورت امکان شرایط حضور برخی تیم‌ها نیز فراهم شود. قاسمی با بیان اینکه این پشتیبانی‌ها در سه بخش حمل‌ونقل هوایی، دریایی و اسکان مسافران داخلی و خارجی خواهد بود، عنوان کرد: اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا زمینه‌ای فراهم شود که علاقه‌مندان و گردشگران خارجی در اوقات فراغت خود با سفر به ایران از جاذبه‌های کشورمان نیز بازدید کنند.

کیش نقطه تمرکز ایران در پشتیبانی از جام جهانی

وزیر راه و شهرسازی، جزیره کیش را نقطه تمرکز ایران در پشتیبانی از قطر در برگزاری جام جهانی دانست و گفت: همه استان‌های ساحلی و غیر ساحلی نزدیک به آب‌های خلیج فارس می‌توانند از ایفای نقش کشورمان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سهیم باشند.

آبان ماه امسال قطر میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال است و با توجه به نزدیکی کیش به این کشور، استفاده از این فرصت از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار گرفته است.

ایرلاین‌های داخلی آماده افزایش پرواز‌ها

بر اساس پیش‌بینی وزیر راه و شهرسازی حدود ۵۰۰ هزار نفر از هموطنان در زمان برگزاری جام جهانی به قطر سفر می‌کنند که بیشتر این مسافران از راه هوایی عازم این کشور می‌شوند.

محمدمحمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در خصوص ظرفیت شرکت‌های هوایی برای جابه‌جایی مسافران جام جهانی گفت: شرکت‌های داخلی ظرفیت افزایش پرواز به مقصد قطر را دارند و تلاش ما این است که ایرلاین‌های کشور بیشترین مسافران را جابه‌جا کنند. به گفته محمدی‌بخش، برنامه این است که پرواز‌های میان ایران و قطر به ۲۰۰ پرواز در روز برسد که از هر کشور ۱۰۰ پرواز انجام می‌شود. در حال حاضر روزانه ۷۲ پرواز شامل ۳۶ پرواز از ایران و ۳۶ پرواز از قطر میان دو کشور برقرار است.
 
رئیس سازمان هواپیمایی افزود: فرودگاه‌های بین‌المللی هرمزگان، تهران، مشهد، بوشهر، اصفهان، شیراز، خوزستان و جزیره کیش امکان پرواز و افزایش پرواز به قطر را دارند، از سوی دیگر ۱۱ هواپیمای پهن پیکر ایرانی برای حمل و جابه‌جایی انواع بار از مبدأ ایران و تمام نقاط جهان به کشور قطر اختصاص دارد. وی اضافه کرد: برای بهره‌گیری از فرصت‌های جام جهانی امکان جذب حداکثری گردشگران علاقه‌مند تماشای مسابقه‌های جام جهانی کشور‌های مختلف از جمله عراق، افغانستان، روسیه و تاجیکستان در ایران وجود دارد. رئیس سازمان هواپیمایی گفت: در سفر وزیر حمل‌ونقل قطر به کیش، تفاهمنامه‌هایی با این کشور برای افزایش پرواز‌های باری و مسافری میان ایران و کشور قطر امضا می‌شود.

نیاز به توافقنامه جدید پروازی

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هوایی نیز از آمادگی شرکت‌ها برای افزایش پرواز به قطر خبر داد. سامانی گفت: ایرلاین‌ها برای افزایش پرواز به قطر برنامه‌ریزی کرده‌اند و جلساتی در این خصوص میان انجمن و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شده است. سامانی گفت: برای افزایش پرواز‌ها نیاز به زیرساخت‌هایی جدید داریم. هماهنگی با قطر برای افزایش پرواز همچنین برنامه‌ریزی برای صدور ویزا از جمله این زیرساخت‌ها است. توافقنامه با قطر برای افزایش پرواز ایرلاین‌های ایرانی به این کشور موضوع دیگری است که در تفاهمنامه‌های دو جانبه باید مطرح شود.

راه‌اندازی خط دریایی مسافری ایران و قطر تا شهریور

با توجه به اینکه مرز ایران و قطر مرز آبی است، استفاده از ظرفیت بنادر جنوبی در زمان برگزاری جام جهانی در دستور کار است. علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دیانوردی با اشاره به رشد تردد تجاری دریایی بین ایران و قطر در دولت سیزدهم تأکید کرد: برای پشتیبانی و تسهیل تردد دریایی بخشی از هواداران تیم‌ها در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر، امکانات و ظرفیت‌های خوبی در سه استان هرمزگان، بوشهر و خوزستان فراهم است.

صفایی گفت: برای تردد و جابه‌جایی ایمن گردشگران و هواداران تیم‌های فوتبال جام جهانی، شناور‌های استاندارد و پیشرفته در بنادر مسافری استان‌های بوشهر، خوزستان و هرمزگان در حال فعالیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی مجدد خط مسافری خرمشهر- کویت، افزود: برنامه‌ریزی شده تا ترمینال مسافری استاندارد و مجهزی در‌شأن مردم ایران و میهمانان در بوشهر راه‌اندازی شود.

صفایی با بیان اینکه تاکنون سه سند همکاری‌های مشترک حمل‌ونقلی در حوزه‌های بندری، دریایی و هوایی با کشور قطر در دولت سیزدهم به امضا رسیده است، گفت: در خصوص پشتیبانی از جام جهانی قطر، حتی سه ماه پیش از سفر ریاست‌جمهوری به دوحه، اقدامات و تمهیدات اولیه صورت گرفت که منجر به امضای سه سند همکاری مشترک با دوحه شده است.

صفایی گفت: یکی از موارد تسهیل تردد هواداران فوتبال ایرانی، گرفتن مجوز کاپوتاژ خودرو است تا بتوانند با خودرو‌های شخصی تردد کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه لازم است خط مسافری دریایی بین ایران و قطر تا شهریور ماه جاری تسهیل و فعال شود، گفت: مطابق برنامه، فعالیت کشتی‌های کروز در خطوط دریایی جنوب، تا عید فطر امسال، راه‌اندازی می‌شود. محسن صادقی فر، دبیر انجمن پایانه داران بنادر نیز در گفتگو با «ایران» تأکید کرد: بخش خصوصی برای افزایش انتقال بار و مسافر به قطر در زمان برگزاری جام جهانی آمادگی و ظرفیت لازم را دارد. صادقی‌فر گفت: در زمان برگزاری جام جهانی، علاوه بر انتقال مسافر، مهم‌ترین موضوع حمل بار به قطر با توجه به سفر میلیون‌ها تماشاگر از سراسر دنیا به این کشور است. دبیر انجمن پایانه‌داران بنادر گفت: برگزاری جام جهانی فرصتی برای افزایش ترانزیت از ایران است. ایران می‌تواند کالا‌های مورد نیاز قطر بویژه مواد غذایی را با کانتینر‌های یخچالی به این کشور ترانزیت کند. بنادر جنوبی ایران ظرفیت بالایی دارد و در حال حاضر بندرعباس برای انتقال بار ۶ میلیون TEU ظرفیت و زیرساخت دارد که تا ۸ میلیون TEU قابلیت افزایش دارد.

صادقی‌فر گفت: پیشنهاد ما این است که برای انتقال مسافران، تفاهمنامه‌ها بین شرکت‌های گردشگری ایرانی و قطری یا با کشور‌های دیگر امضا شود و ویزا برای بازدید از مکان‌های گردشگری ایران برای تماشاگرانی که به قطر می‌آیند صادر شود. او افزود: همچنین شرکت‌های داخلی می‌توانند با چارتر شناور‌های پیشرفته از کشور‌های دیگر، مسافران را از راه دریایی ایران به قطر منتقل کنند. شرکت‌های داخلی توان افزایش ظرفیت برای بهره‌گیری اقتصادی از فرصت‌های جام جهانی قطر را دارند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۰۹۰۲۹، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین