پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
ناچیز شمردن آرای مستقیم مردمی، مهندسی حزبی انتخابات، بی اعتمادی مردم به حاکمیت سیاسی، صرف هزینه‌های هنگفت برای پیروزی و سرکوب آرای جمعی حاکی از افول دموکراسی آمریکایی و فرو‌افتادن امپراطوری آمریکا به سراشیبی سقوط است.

شعارسال: به نقل از واشنگتن پست، سناریوهای زیر را تصور کنید: چه می شود اگر ونزوئلا انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند و «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور فعلی این کشور، با اختلاف چند رای نسبت به رقیب خود ادعای پیروزی کند؟ یا اگر لیبرال های روس اکثریت آرای انتخابات مجلس را بدست آورند اما اکثر کرسی های مجلس دوما را از دست بدهند؟ و یا اگر مقامات ایرانی تلاش کنند تا مانع از مشارکت اعضای اقلیت های بزرگ در انتخابات این کشور شوند؟

آیا می توانید خشم و فریادهای دبیر مطبوعاتی و رسانه‌ای کاخ سفید را تصور کنید؟ یا سخنان عابدانه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد احترام به اراده مردم و محافظت از اقلیت ها را؟ تمامی این فجایع غیر دموکراتیک، روی داده اند. این رویدادها در آمریکا و جلوی چشم همه ما روی دادند.

مقالات زیادی از روز انتخابات تاکنون در مورد مقاومت در برابر "عادی سازی" نژادپرستی و نفرت از زنان نوشته شده‌اند ولی به عادی سازی "ناکارآمدی سیاسی" توجه کمتری شده است اما تمامی نشانه هایی که در اطراف ما وجود دارند حاکی از این ناکارآمدی هستند.

برگزاری انتخابات به روش معمول امکان پذیر نیست!

در سال 2000 جورج دبلیو بوش در حالی به عنوان چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد که حدود 540 هزار رای نسبت به رقیب دموکرات خود کمتر داشت. در سال 2016 دونالد ترامپ نیز در حالی هیلاری کلینتون را شکست داد و به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد که حدود 2 میلیون رای کمتر از رقیب خود بدست آورده بود. در واقع دو رئیس جمهور اخیر جمهوریخواه، تنها با اتکا به آرای الکترال (هیئت های انتخاباتی ایالتی) به پیروزی رسیدند نه آرای مستقیم مردمی.

هیچ یک از دیگر دموکراسی های غربی در انتخاباتِ خود آرای الکترال ندارند طوری که بتوان آن را با انتخابات آمریکا مقایسه کرد. شخص ترامپ زمانی انتخابات به این روش را مورد نقد و چالش قرار داده و آن را "فاجعه‌ای برای دموکراسی" خوانده بود.

هزینه‌های سرسام آور انتخابات!

ایالت متحده آمریکا در هر انتخابات هزینه‌های بسیار هنگفتی صرف می کند که با هیچ کجای دنیا قابل قیاس نیست. انتخابات سال 2016 که برای کسب تکلیف کاخ سفید و کنگره برگزار شده حدود 6.8 میلیارد دلار هزینه در بر داشت. این در حالی است که انتخابات پارلمانی کشوری مانند هند که حدود چهار برابر آمریکا جمعیت دارد تنها به 4.8 میلیارد دلار در سال 2014 رسید.

تنها در آمریکا اشخاص برای سخنرانی هایشان پول دریافت می کنند و شرکت های تجاری، هم ردیف انسان ها قرار می گیرند. دموکراسی های دیگر برای منزلت انسانی ارزش والاتری قائلند.

کاهش میزان مشارکت مردمی در انتخابات

میزان مشارکت مردم در این انتخابات با کاهش نسبی همراه بوده است. بسیاری از مردم ترجیح دادند تا در روز انتخابات در خانه های خود بمانند و نه به ترامپ رای دهند نه به کلینتون.

چه تعداد از مردم آمریکا می دانند که میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری از میزان 58.6 به میزان 58.1 کاهش پیدا کرد؟

آمریکا یکی از اعضای سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی محسوب می شود. این سازمان در حال حاضر 35 عضو دارد. آمریکا از لحاظ میزان مشارکت مردمی در انتخابات از 30 کشور دیگر عضو این سازمان عقب افتاده است. میزان مشارکت مردم در انتخاباتّ کشورهای دیگر عضو این سازمان بدین صورت است:

استرالیا 91 درصد،

بلژیک 87 درصد،

ترکیه 84 درصد،

البته در این کشورها مشارکت در انتخابات اجباری است. تعداد محدودی از مردم آمریکا می دانند ایالت جورجیا در قانون اساسی قبل از استقلال خود در سال 1777 مشارکت در انتخابات را اجباری کرده و عدم مشارکت را جرم و مستحق مجازات اعلام کرده بود.

آیا آمریکا اکنون هم به احیای مجدد قوانین انتخاباتی جورجیا نیازمند است؟

سرکوب رای دهندگان!

به نظر می رسد سیاستمداران آمریکایی در سرتاسر این کشور حقوق مشخص شهروندانی که حق رای دارند را انکار می کنند. 15 ایالت آمریکا محدودیت های جدیدی برای کاستن از حقوق شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری وضع کرده اند که از سال 2010 آغاز شده است.

واضح تر بگوییم، سیاستمداران جمهوریخواه سال ها زمان صرف کرده اند تا مانع از رای دادن سیاهپوستان آمریکایی شوند.

مهندسی و دستکاری انتخابات

تلاش برای ترسیم مرزهای مشخص در قبال مناطق انتخاباتی در آمریکا به منظور کسب حداکثر منافع حزبی-سیاسی نه جدید است و نه منحصر به فرد. تفاوت در اینجاست که دستکاری انتخابات در آمریکا به صورت فعالانه مورد تعریف و تمجید قرار می گیرد!

نظام های دموکراتیکی که شواهد کمتری از دستکاری در انتخابات را نشان می دهند قصد دارند تا به صورت چشمگیری ارتباط مشهود میان مدیریت عادلانه انتخابات و فرایند عادلانه انتخابات را تصدیق نموده و به رسمیت بشناسند که البته در آمریکا اصلا این طور نیست.

با این وجود در آمریکا، جمهوریخواهان که در حال حاضر قوه قانونگذاری (کنگره) را نیز در اختیار دارند میزان دستکاری در فرایند انتخابات را تکمیل کرده اند.

نظام سیاسی آمریکا فاسد است البته نه برای ترامپ!

آیا این همان چیزی است که ما آن را دموکراسی می نامیم؟ و یا این موضوعات نشان دهنده سخن معروف رئیس جمهور منتخب آمریکاست که مکررا می گوید: «نظام سیاسی آمریکا فاسد است.»

بله نظام سیاسی آمریکا کاملا فاسد است اما نه برای ترامپ و جمهوریخواهان بلکه برای فقرا، اقلیت های قومی، دموکرات ها و بیش از همه این ها برای اصول و ضوابط دموکراتیک اساسی و مفاهیم بسیار ساده‌ای که حاکی از برابری و انصاف هستند.

امروز زمان انکار و یا انحراف نیست. نظام سیاسی آمریکا در حال زوال و نابودی است. شعار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که گفته بود "آمریکا بزرگ ترین دموکراسی جهان است" با واقعیت فاصله زیادی دارد. دموکراسی در آمریکا مانند شعاری پوچ و بی معنی به نظر می رسد که در زمان انتخابات روی خود را کاملا به ما نشان می دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 6آذر1395، کدخبر: 1250765: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین