پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۲۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
علی اکبر گرجی، رئیس انجمن حقوق اساسی ایران، در بررسی حوادث اعتراضی اخیر در ایران، اشاره داشت:که مردم ایران از همان زمان قاجار بویژه دوران ناصرالدین شاه مطالبه دیده و شنیده شدن، مطالبه کرامت انسانی، حق آزادی، رفاه زندگی نرمال داشتند، اما نادیده گرفته شد. این استاد دانشگاه خطاب به مسئولان کشور می‌گوید: بیاید فداکاری کنید و از مواضع خود کوتاه بیایید؛ در عرصه سیاست لجبازی بدترین کار ممکن است و، زیرا با یکدندگی همه چیز سیاست از بین می‌رود.

شعار سال: حوادث اخیر بهانه‌ای شد تا دیدار در سلسله گفتگو‌هایی با جامعه شناسان و استادان دانشگاه در قالب برنامه‌ای به نام "اصل ۲۷" این اتفاقات را واکاوی و راه حل‌هایی برای برون رفت از آن بیابد؛ نهمین مهمان این برنامه دکتر علی اکبر گرجی، رئیس انجمن حقوق اساسی ایران و استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی بود و با او اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر منجر به بروز انقلاب‌های مختلف در ایران شده بود را بررسی کرده و در نهایت به احقاق حق مردم در حوادث اخیر پرداختیم.

این استاد دانشگاه در ابتدای صحبت هایش به این اشاره کرد که مردم ایران از همان زمان قاجار بویژه دوران ناصرالدین شاه مطالبه دیده و شنیده شدن، مطالبه کرامت انسانی، حق آزادی، رفاه زندگی نرمال داشتند، اما نادیده گرفته شد.

اینطور که رئیس انجمن حقوق اساسی ایران می‌گوید: در دوران قاجاریه علیرغم اینکه گاهی اوقات به حرف بزرگان یا مستشار الدوله گوش می‌دادند، اما در عمل به ساختاری روی می‌آورند که از اساس آن ساختار قدرت را متحول نمی‌کرد.

گرجی ادامه می‌دهد که نتیجه این بی توجهی و بی اعتنایی به انفجاری بزرگ به اسم انقلاب مشروطه تبدیل شد؛ از طرفی مردم احساس می‌کردند برخی کشور‌ها و آمریکا حرمتی برای حاکمیت ایرانی قائل نیستند و حضور گسترده مستشاران سیاسی در ایران به معنای تحت سلطه بودن کشور است از این رو این حس برای ایرانی جماعت که سرش همیشه بالاست حتی بالای دار حس ناخوشانیدی بود.

این استاد دانشگاه به این تاکید بر اینکه حاکمیت با رفتارش بدیهی‌ترین خواسته‌های مردم را هم زیر سوال برده، می‌گوید: در جامعه‌ای که وکیل دادگستری اش اعلام کرد که من در چارچوب نقد می‌کنم و می‌نویسم، اما پروانه وکالتش باطل می‌شود، یعنی قرار نیست نه حرفی زده و نه حرفی شنیده شود.

تعداد بازدید : 6

مدیر مسوول مجله حقوق اساسی، مسئولان کشور را مخاطب قرار می‌دهد و می‌گوید: شما کار را به جایی رساندیدند که جوانان از زندگی ناامید شده اند و این گناه نابخشودنی است، از سوی دیگر در حالیکه ایران بی تردید جز پانزده کشور ثروتمند دنیاست و ثروتی که ایران دارد از کشور‌های دیگر خیلی بیشتر است.

او می‌افزاید:، اما چه کردید با این همه ثروت و دارایی‌های خدادادی که استاد دانشگاه این مملکت زیر خط فقر زندگی می‌کند؛ اسم اینکار جنایت، نادانی و نابلدی در حکمرانی است و به جای جبران به دنبال این هستید که به هر فرد کاربلد انگ بزنند و برایش پرونده سازی یا او را مچبور به کوچ یا عزلت نشینی کنید.

این استاد دانشگاه خطاب به مسئولان کشور می‌گوید: بیاید فداکاری کنید و از مواضع خود کوتاه بیایید؛ در عرصه سیاست لجبازی بدترین کار ممکن است و، زیرا با یکدندگی همه چیز سیاست از بین می‌رود.

به گفته گرجی، مردم از بسیاری از بازی‌هایی که حاکمیت برایشان ترتیب داده عبور کردند، شاید سکوت کرده باشند، اما این سکوت به معنای این نیست که راضی شدند؛ کاسه صبر مردم لبریز شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیدار نیوز، تاریخ انتشار:۲۱ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۱۸۲۹، www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: علی اکبر گرجی ، دکتر علی اکبر گرجی رئیس انجمن حقوق اساسی ایران ، مطالبات مردم ایران از حاکمیت ، شنیده شدن مردم از سوی حاکمیت ، تاریخ مطالبات حقوقی ایران از حاکمیت ، بی اعتنایی حاکمان به مطالبات مردم ایران ، انقلاب مشروطه چگونه شکل گرفت؟ ، زیرسوال بردن بدیهی ترین خواسته های مردم از سوی حاکمیت ، بی اعتنایی حاکمیت به خواسته های مردم ، جنایت حاکمیت در حق جوانان ، خودکامگی مسئولان حکومتی ، ناتوانی حاکمان کشور در اداره کشور ، چرا در کشور ثروتمند ایران مردم فقیر هستند ، رفتار حاکمان با افراد کاربلد ، انگ زدن به افراد کاربلد ، لجبازی سیاستمداران با مردم ، چرا حاکمیت از موضع خود کوتاه نمی آید؟ ، موضع حاکمیت نسبت به مطالبات مردم ، بی لیاقتی در اداره کشور ، لبریز شدن کاسه صبر مردم ، بازی های حکومت ، مردم از حکومت به تنگ آمده اند ، راهکار حاکمیت برای عبور از اعتراضات مردمی ، نحوه مواجهه حاکمیت با معترضان مردمی ، لجبازی حکومت با مردم
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین