پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
پیشینه تاریخی مستند برای هر حرفه‌ای یک مزیت محسوب می‌شود. شاغلین حرفه و مشاغل مختلف تلاش‌ می‌کنند تا با تحقیق و تفحص در لابه‌لای متون كهن و آموزه‌های باستانی به یک سیر تاریخی معین برای حرفه خودشان دست یابند و از این طریق بر ارزش و اعتبار کارشان بیفزایند.

شعارسال: حرفه‌هاي چشم‌پزشکی، اپتومتری و عینک‌سازی که گذشته تاریخی آنان تا حد زیادی با هم آمیخته است داراي پيشينه طولاني و مشتركي‌ هستند.

در این میان تاریخچه اپتومتری و عینک‌سازی شباهت بیشتری به یکدیگر دارند وتنها در سده اخیر است که با روی‌آوردن عده‌ای از اپتومتريست‌ها به اصلاح عیوب انكسار و عینک‌سازی مسير عينك‌سازي سنتي و اپتومتری از یکدیگر جدا می‌شوند.

براي آشنايي بيشتر با نحوه فعاليت‌هاي اتحاديه صنف عينك‌سازان و عينك فروشان تهران، گفت‌وگويي با علیرضا یاوریانفر، رئيس اين اتحاديه انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌‌خوانيد.

***

اتحاديه عينك سازان چه مدت است كه فعاليتش را آغاز كرده است؟

اولین عینک‌سازی در تهران در سال 1316هجري شمسي تاسيس شد. قبل از شکل‌گیری اتحادیه نخستين عینک‌سازی حدود سال‌های 1295-1290هجري شمسي تاسیس گردید. تا سال 1340 شمسی تعداد عینک‌سازی‌های تهران به حدود 25 موسسه افزایش یافت. لازم به ذکر است که تا قبل از سال 1340 هجري شمسي و تشکیل اتحادیه برای دایر‌نمودن موسسه عینک‌سازی هیچ‌گونه آزمون فنی از طرف ارگانی که دال بر صلاحیت عملكرد عينك‌سازان باشد وجود نداشت وصرفا این حرفه به روش استاد و شاگردی فرا‌گرفته می‌شد و شاغلين در اين بخش فقط با داشـتن مجوز شهرداری در نقاط مختلف تهران فعالیت می‌کردند.

در سال 1341 به دستور شورای عالی اصناف و با حضور نماینده شهرداری و وزارت کشور به منظور تشکیل اتحادیه عینک‌سازان برای اولین بار انتخابات برگزار ‌شد. پس از تشکیل اتحادیه عینک سازان صدور مجوز کسب از طرف شهرداری منوط به استعلام مجوز از طرف اتحادیه گردید و در نهايت در سال 1341 اتحاديه فعاليتش را آغاز كرد و تا كنون نيز ادامه دارد.

شرایط دریافت مجوز تاسیس عینک‌سازی در فاصله سال‌هاي (1347-1340) تغيير يافت و علاوه بر دارا‌بودن حداقل ده سال سابقه کار تائید شده، قبولی در آزمون علمی عملی نيز جزو اساسنامه آن محسوب مي‌شد.

در حال حاضر تغييرات زيادي در شرايط و آيين‌نامه‌هاي جديد براي متقاضيان به اين حرفه اعمال شده است.

واحدهاي صنف عينك‌سازان براي عضويت در اتحاديه بايد داراي چه شرايطي باشند؟

واحدهای عینک‌سازی اگر بخواهند در اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک عضو شوند، باید طبق قواین و آئین‌نامه‌های دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت اقدام کنند.

در حال حاضر چه تعداد عينك‌ساز و واحد صنفي عضو اين اتحاديه هستند؟

حدود 700 واحد دارای پروانه کسب وکار داریم که شمار آنان با بررسی و تاييد پرونده‌ها به 1000 نفر خواهد رسید. هر فردی برای آغاز امور صنفی باید به اتحادیه مربوطه مراجعه کند و پس از تکمیل پرونده و اخذ شرایط لازم مجوز دریافت کند.

مجوز داير‌كردن واحدهاي عينك‌سازي از چه طريقي صورت مي‌گيرد؟ واحدها براي عضويت چه مراحلي را بايد بگذرانند؟

ابتدا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز فني را صادر می‌کند، سپس افرادي كه قصد تاسيس عینک‌سازی و عینک‌فروشی را دارند، با مراجعه به اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک در تهران یا شهرستان‌ها و ارائه مدارک طبق قوانین نظام صنفی همه اتحادیه‌ها و دریافت تأییدیه‌های سازمان امور اقتصادی و دارایی، سازمان شهرداری‌ها و اداره اماکن نیروی انتظامی و ارائه گواهی عدم سوءپیشینه و عدم اعتياد و ساير شرايط، در صورت تأیید به عضویت درآیند.

شرايط راه‌اندازي واحـدهاي عينك سـازي چگونه است؟

اتحادیه نیز در این رابطه در مرحله اول مدارک و تأییدیه‌های لازم برای صدور مجوز پروانه کسب و کار را جمع‌آوری می‌کند سپس بازرسین اتحادیه مغازه و محل مورد نظر را بررســـی می‌کنند و پــس از تــأیید اداره امـــاکـــن نیروی انتظامی و رعایت شرایط و آئین‌نامه‌ها مجوز فعالیت صادر می‌شود. همچنين علاقه‌مندان به تعمیر عینک نیز از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای می‌توانند آموزش ببینند و با قبولي در كميسيون فني اتحاديه و ارائه مدارک لازم فعالیت‌شان را آغاز کنند.

اتحاديه چه خدماتي به اعضا ارائه مي‌دهد؟

به منظور به‌روز‌كردن اطلاعات و آگاهي از آخرين شرايط و آيين‌نامه‌ها، اتحاديه با برگزاري جلسه‌هاي مختلف و

برگزاری کلاس‌های آموزشی، اطلاعات لازم و به‌روز‌شده را با همکاری وزارت بازرگانی، انجمن چشم‌پزشکی ایران، جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی شریف و موسسه استاندارد و تحقــیقات صنــعتی ایران به اعضــا انتقال می‌دهد.

آيا اتحاديه تمام عينك سازان كشور را پوشش مي‌دهد؟ وضعيت صنوف عينك سازي در شهرستان‌ها چگونه است؟

اتحادیه فقط صنف سازندگان و فروشــندگان عیـنک در محدوده استان تهران را تحت پوشش قرار مي‌دهد، هر شهرستان اتحادیه‌ای مجزا همراه با شرایط خاص خودش‌را دارد.

واحدهاي عينك سازي مي‌توانند از تسهيلات بانك خاصي استفاده كنند؟

عینک‌سازان و فروشندگان عینک نیز مانند همه مشاغل دیگر می‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. اما وزارت صنعت، معدن و تجارت به کارخانجات تولید عدسي عينك تسهیلات زودبازده خاصی ارائه مي‌دهد.

علاقه‌مندان و فارغ‌التحصيلان رشته اپتومتري چگونه مي‌توانند در اين حرفه مشغول به كار شوند؟ آيا اولويت‌هاي خاصي براي آن‌ها در نظر گرفته شده است؟

فـارغ‌التحصـیلان رشتـه اپتومـتری (بینایی‌سـنجی) هیچ مشکلی برای آغاز فعالیت ندارند. آنان برای عینک‌سازی و بینایی‌سنجی به ترتیب از سازمان نظام پزشكي و همچنين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروانه کسب و کار دریافت می‌کنند.

آيا واحدهاي عينك‌سازي اجازه تعيين نمره چشم را دارند؟ اين كار تداخلي در حيطه كار بينايي‌سنـــــج‌ها ايجاد نمي‌كند؟

واحدهای عینک‌سازی و عینک‌فروشی به هیچ وجـــه حق دادن لنز و تداخل در کار بینایی‌سنجی ندارند. اپتومتریست‌هایی که در داخل این مغازه‌ها فعالیت می‌کنند از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشـکی مجوز دریافت می‌کنند.

این نوع مغازه‌ها برای فعالیت طبق آئین‌نامه شرایط خاصی را باید دارا باشند.

باتوجه به ظهور پديده تبليغات و برندهاي خارجي در بازار ايران آيا كالاهاي ايراني توانايي رقابت با برندهاي معروف را دارند؟ در اين باره چه تدابيري انديشيده شده است؟

کلاً فریم‌های عینک‌هاي آفتابی و طبی وارداتی هستند. در حال حاضر 2 تا 3 کارخانه تولید شیشه و عدسی داریم که کاملاً استاندارد هستند. وضعیت بازار مصرف نیز به گونه‌ای است که این کارخانه‌های تولید عدسي نیاز به رقابت ندارند.

در همین راستا باید تدابیر و راهکارهایی بیندیشیم تا از یک واردکننده محدود به صادرکننده‌ای قدرتمند تبدیل شویم. عینک‌های معتبر و مارک‌دار از طریق موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران کنترل می‌شوند.

در خصوص واردات عينك‌هاي قاچاق آيا اتحاديه راهكار خاصي ارائه داده است؟

عینک‌های نامرغوب و بی‌کیفیت به صورت قاچاق و از طریق دست‌فروش‌ها و بوتیک‌داران توزیع می‌شوند، در این خصـوص با سازمان شهـرداری‌ها مذاکراتی انجــام داده‌ایـم و درخواست کرده‌ایم اقدامات لازم را برای جلوگیری از پخش محصولات قاچاق انجام دهند. در همين رابطه بازرسین اتحادیه، شورای اصناف، سازمان بازرسی و نظارت وزارت بازرگانی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی نیر در این راستا همواره مـا را یاری کرده‌اند.

به مشتریان توصیه می‌شود که کالای مورد نظرشان را از مغازه‌هایی خریداری کنند که دارای پروانه کسب و کار باشند تا در صورت بروز مشکل بتوانند با مراجعه به اتحادیه صنف سازندگان و فروشـندگان عینـک مراجــعه و شــکایت کنــند. ما نیز همواره حامی مشتریان بوده و مشکلات آنان را رسیدگی می‌کنیم.

چه توصيه‌اي براي متقاضيان به اين حرفه داريد؟

از فارغ‌التحصیلان عزیز رشته بینایی‌سنجی و اپتيك تقاضا می‌کنم که با همکاری با اتحاديه و ارائه کاری درست به بهترین وجه به سلامت جامعه کمک کنند. فارغ‌التحصیلان ما با گذراندن دوره‌های عملی، کارگاه‌های عینک‌سازی، شناخت عدسی، تراش عدسی و غیره، کاملا حرفه‌اي و کارآزموده‌اند. با گذراندن دوره‌های آموزشی، آنان از هر حیث شرایط و آمادگی لازم برای ورود به عرصه اشتغال را دارا هستند.

از فارغ‌التحصیلان رشته بینایی‌سنجی خواستارم که امین مردم و مورد قبول جامعه باشند. زیرا بازتاب این خصلت تأثیر فراوانی در آینده کاری‌شان خواهد داشت. این شغل کاملاً به سلامت افراد جامعه مرتبط است.

همچنين از تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با اتحاديه صنف سازندگان و فروشندگان عينك از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و انجمن چشم‌پزشکی ایران که همواره دست یاری به ما داده‌اند، تشکر می‌کنم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته مرکز اطلاع رسانی بازار کار، تاریخ انتشار: 15 مرداد 1392، کد مطلب: 3113، http://news.bazarekar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین