پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۴
مسئول گروه پیوند وزارت بهداشت بیان داشت که در حال حاضر ۱۸۰۰۰ نفر در فهرست دریافت کلیه بوده و نزدیک به ۳۰مرکز پیوند کلیه در کشور مشغول به ارائه خدمت به بیماران هستند. آماری که بازاندیشی در سیاست های پیوند و اهدای عضو را بعنوان یک ضرورت طلب می کند.

شعارسال: ساناز دهقانی گفت مسئول گروه پیوند و فراهم آوری اعضا وزارت بهداشت بیان داشت که در حال حاضر تعداد بیماران تحت درمان بیماری های کلیه در کشور ۳۷ هزار و ۱۹۵  نفر بوده که پیش بینی ها نشان می دهد سالیانه شش درصد افزایش داشته باشیم. سالیانه نیازمند به احداث ۳۰۰ تخت دیالیز و جایگزینی ۲۰۰دستگاه برای دیالیزهای فرسوده در کشور هستیم و به طور کلی کشور نیازمند  حدود ۵۰۰ دستگاه دیالیز است.

۱۸۰۰۰ نفر در صف پیوند کلیه هستند

به گفته وی هزینه پیوند کلیه نسبت به دیالیز در طول پنج سال یک هفتم است. دیابت و فشار خون مهم ترین علت نارسایی کلیه در بین افراد در دنیا است. تا الان پیوند کلیه برای  بیش از ۵۰ هزار بیمار انجام شده است که ۳۸ هزار و ۹۰۰نفر از اهدا کننده زنده و ۱۵ هزار و ۲۶۳ نفر از اهدا کننده مرگ مغزی، کلیه گرفته اند. در طول چند سال اخیر پیوند های کلیه از اهدا کننده مرگ مغزی نسبت به فرد اهدا کننده کلیه فرد زنده پیشی گرفته و ۶۰درصد از اهدای کلیه ها از افرادی بوده که دچار مرگ مغزی شده بودند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۸۰۰۰ نفر در فهرست دریافت کلیه هستند و نزدیک به ۳۰مرکز پیوند کلیه در کشور مشغول به ارائه خدمت به بیماران هستند و بیشترین زمان انتظار برای دریافت کلیه گروه خونی O و کم ترین زمان برای گروه خونیAB است.

 مشکلات بیماران کلیوی نبود ارگان است و دیالیز هفته ای سه بار باید انجام شود که سبب شده فرد از زندگی و کار معمول عقب بیفتد، اما بیماران چند ماه پس از پیوند به زندگی عادی خود بر می گرند و از لحاظ اقتصادی و روانی ، پیوند بسیار مثبت ارزیابی شده است.بر اساس شاخص تعداد پیوند کلیه در سال ۲۰۲۰ ، کشورمان در رتبه ۳۸ دنیا قرار گرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت قدس، تاریخ انتشار: 21اسفند1401، کدخبر: 856676،www.qudsonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین