پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
رونمایی از یک محصول جدید فناوری در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر خبرساز شده است. محصول جدیدی که حالا افراد زیادی با انتشار تصاویر و مدارک مختلف مدعی شده‌اند نه تنها چیز تازه‌ای نیست بلکه تنها یک برد ساده الکترونیکی است که در بازار در دسترس همه قرار دارد. روز ۱۱ خردادماه خبر رونمایی از نخستین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی توسط دریادار سیاری در دانشگاه علوم دریایی نوشهر منتشر شد. خبرگزاری تسنیم درباره این محصول نوشت: یکی از کارکرد‌های این محصول علمی که در حاشیه نشست تخصصی «پردازش کوانتومی» دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر رونمایی شد؛ سامانه مقابله با فریب در سیستم‌های موقعیت یابی شناور‌های سطحی با استفاده از الگوریتم است.

شعار سال: روز ۱۱ خردادماه خبر رونمایی از نخستین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی توسط دریادار سیاری در دانشگاه علوم دریایی نوشهر منتشر شد. خبرگزاری تسنیم درباره این محصول نوشت: یکی از کارکرد‌های این محصول علمی که در حاشیه نشست تخصصی «پردازش کوانتومی» دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر رونمایی شد؛ سامانه مقابله با فریب در سیستم‌های موقعیت یابی شناور‌های سطحی با استفاده از الگوریتم است.

رایانش کوانتومی می‌تواند دنیای محاسبات و پردازش اطلاعات را دگرگون کند و می‌توان آن را یک فناوری انقلابی در صنعت کامپیوتر دانست. با فناوری رایانش کوانتومی می‌توان انجام حجم بسیار زیادی از عملیات‌های محاسباتی را امکان‌پذیر کرد.

ساخت سیستم‌های رایانش کوانتومی قابل استفاده برای انجام محاسبات، سرگرمی و انجام پژوهش‌های علمی، هدف نهایی حوزه پردازش کوانتومی محسوب می‌شود.

رونمایی از پردازنده کوانتومی؛ داستان «مستعان ۱۱۰» دوباره تکرار می‌شود؟
به فاصله نه چندان طولانی از انتشار این خبر، واکنش‌ها به آن آغاز شد. از جمله اینکه محصول رونمایی شده نه تنها هیچ شباهتی با تجهیزات پردازنده کوانتومی ندارد بلکه تنها یک پردازنده معمولی و تجاری است که هر کسی می‌تواند آن را از بازار تهیه کند.

بر اساس تصاویر منتشر شده پردازنده مذکور عینا شبیه برد الکترونیکی مدل «ZYNQ ZedBoar» از محصولات شرکت DigilentInc است. حتی برخی کاربران فضای مجازی گفته‌اند که از چندین سال با این برد الکترونیکی آشنا هستند و با آن کار کرده‌اند. قیمت این محصول در سایت‌های فروش ۵۸۹ دلار ذکر شده است.

رونمایی از پردازنده کوانتومی؛ داستان «مستعان ۱۱۰» دوباره تکرار می‌شود؟

نکته دیگر هم این است که اساسا شکل و ظاهر پردازنده‌های کوانتومی چیزی کاملا متفاوت با محصولی است که اخیرا رونمایی شده. پردازنده‌های کوانتومی با «کیوبیت» کار می‌کنند و تجهیزات لازم برای ذخیره‌سازی «کیوبیت» کاملا متفاوت از تجهیزات مرسومی است که ما به عنوان ابزار‌های الکترونیکی دیده‌ایم.

«کیوبیت» یا «بیت کوانتومی» واحد پایه‌ای پردازش کوانتومی و رمزنگاری کوانتومی بوده و مشابه «بیت» در رایانه‌های کلاسیک می‌باشد: کوچکترین واحد ذخیره اطلاعات و معیاری از مقدار اطلاعات کوانتومی است. یک بیت در کامپیوتر‌های معمولی در هر لحظه باید یا نشان دهنده صفر یا نشان دهندهٔ یک باشد. یک کیوبیت، اما می‌تواند در حالت ترکیب این دو قرار گیرد. یعنی همزمان دارای هر دو حالت صفر و یک باشد.

همین تفاوت هم زمینه تفاوت فاحش ظاهر پردازنده‌های معمول با پردازنده‌های کوانتومی است. بر همین اساس آنچه که در روز ۱۱ خرداد رونمایی شده هیچ شباهتی به یک پردازنده کوانتومی ندارد.
رونمایی از پردازنده کوانتومی؛ داستان «مستعان ۱۱۰» دوباره تکرار می‌شود؟

این اتفاق در حالی رخ داده که همچنان بعد از گذشت بیش از ۳ سال ماجرای مستعان ۱۱۰ در افکار عمومی مردم با سوالات بی‌پاسخ فراوانی همراه است. از جمله اینکه چطور یک فرد با یک دستگاه جعلی توانسته اعتماد رده‌های بالای نظامی کشور را جلب کند؟

اکنون نیز ماجرای این رونمایی و واکنش‌های بعدی آن سوالات بیشتری را ایجاد کرده. خصوصا اینکه چرا و چگونه ماجرای مستعان ۱۱۰ درس عبرتی برای این دست اقدامات نشد؟

هر چه هست به نظر می‌رسد که توضیح دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر و شفاف کردن سوالات و ابهامات مطرح شده درباره محصول جدید مورد اشاره ضروری باشد. خصوصا اینکه بی‌پاسخ ماندن این دست سوالات، اصالت و اهمیت دستاورد‌های مهم نظامی کشور را هم با ابهام مواجه می‌کند و تبدیل به زمینه‌ای برای تبلیغ و فضاسازی منفی علیه این دستاورد‌ها می‌شود.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فرازدیلی، تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۶۳۰۰۱، www.farazdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین