پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۷۰۴
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷

شعار سال:
سخنگوی حزب اعتماد ملی می‌گوید: موضوع حجاب معطوف به یک فرهنگ ریشه دار است و همگان می‌دانند که جریان کشف حجاب یک جریان اعتراضی است، عده‌ای در اعتراض به رفتار‌های حاکمیت دست به کشف حجاب زده اند. مردم می‌گویند وقتی شما نه مسکن نه خودرو، نه فرهنگ نه تفریح، نه اقتصاد و به طور کلی هیچ چیز مرا تامین نمی‌کنی، چرا باید به حرف تو گوش کنم؟


محمدصادق جوادی حصار با اشاره به رویه پلمب شدن اصناف به دلیل بی حجابی،می‌گوید: در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی به شدت دچار سردرگمی هستند. ۴۰ سال است یک رویه را در مورد حجاب در پیش گرفته اند و حالا می‌گویند رویه درستی نبوده و ما با شکست مواجه شدیم. خب طبیعی است وقتی یک رویه ۴۰ ساله با شکست روبه رو می‌شود، نمی‌شود روش مد نظر و دلخواه خودشان را به سرعت جایگزین کنند، از آن سو هم نمی‌توانند دست روی دست بگذارند و پاسخ همفکرانشان را با سکوت بدهند و بگویند ما هیچ کاری از دستمان بر نمی‌آید؛ لذا دست به کار‌های نمایشی می‌زنند، پلمب کردن یکی از همین کار‌های نمایشی است.

وی ادامه داد: به نظرم این روش موفق نخواهد بود و فعلا در این مقطع این رفتار‌ها نشان از درماندگی و استیصال آن‌ها است. پلمب کردن اماکن هیچ تاثیری در جامعه ندارد. مثلا شما در شهری مانند مشهد که چندین هزار مغازه و فروشگاه وجود دارد، فرض کنید ماهی دو الی سه تا از این مغازه‌ها را هم ببنند؛ خب این هیچ نتیجه‌ای ندارد و نمیتوانند تا ابد که آن را ببندند. اما اگر بخواهند این رویه را گسترش دهند و مثلا ده درصد مغازه‌های یک شهری را بخاطر حجاب ببندند، مطمئن باشید با یک عارضه اجتماعی روبه روخواهید شد. چرا که مردم می‌گویند ما یک مغازه‌ای باز کردیم امرار معاش کنیم، به ما چه ربطی دارد که یک خانومی حجاب دارد یا نه. کجای قانون آمده که مشتری را ملزم به رعایت حجاب کنم، اصلا به من چه ربطی دارد؟

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه مردم تا یک حد و اندازه‌ای از این رفتار‌ها را می‌پذیرند، اما بیشتر را نه، گفت: به عنوان یک نمونه، مدت‌ها است که می‌خواهند بنزین را گران کنند، چرا گران نمی‌کنند؟ چون با این قیمت که صرفه ندارد، خب چرا گران نمی‌کنند؟ زیرا اگر در این شرایط اقتصادی بنزین را گران کنند موجی از اعتراضات گسترده در شهر‌های مختلف را شاهد خواهند بود.

جوادی حصار در ادامه می‌گوید: موضوع حجاب معطوف به یک فرهنگ ریشه دار است و همگان می‌دانند که جریان کشف حجاب یک جریان اعتراضی است، عده‌ای در اعتراض به رفتار‌های حاکمیت دست به کشف حجاب زده اند. مردم می‌گویند وقتی شما نه مسکن نه خودرو، نه فرهنگ نه تفریح، نه اقتصاد و به طور کلی هیچ چیز مرا تامین نمی‌کنی، چرا باید به حرف تو گوش کنم؟ و آنطوری زندگی کنم که تو می‌خواهی؟ مگر تو برای من شرایط رفاه و آسایش را فراهم کرده ای؟ بنابراین بخشی از این رفتار‌ها حاکمیتی است و حتی خود حاکمیت هم می‌داند که این اعتراضی است.

این کارشناس با بیان اینکه جامعه ایران از ۲۵۰۰ سال قبل تاکنون، از منظر پوششی، جامعه پوشیده‌ای بوده است، گفت: یعنی نوع پوشش ایرانیان بدن نما نبوده است، به دلایل اقلیمی یا فرهنگی و غیره، حالا وقتی مردم روی این موضوع برای نشان دادن اعتراضان دست گذاشته اند، خود حاکمیت می‌گوید شما که اینگونه هستید، مخالف و منتقد ما هستید. از سوی دیگر با فشار وارد کردن این موضوع را نشان میدهند. شهری مانند تهران که موقعیت مهمی هم برای کشور دارد، تهران الگو را به تهران معترض تبدیل کرده اید، آنهم با نوع پوششی که دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اصلاحات نیوز، تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۶۵۲۳، eslahatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین