پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۱۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
امروزه گرانی و کمبود داروهای اساسی و افزایش هزینه‌های درمانی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها وگرفتاری‌های مردم است.

شعار سال: مشاهده وضعیت خانواده‌هایی که برای تأمین دارو مجبور هستند به یكایک داروخانه‌ها سربزنند یا حتی از شهرستان‌ها به تهران مراجعه کنند، موضوعی است که شاید هرکدام از ما برای یکبارهم که شده با آن روبرو شده ایم.

کمبود و گرانی دارو علاوه بر تحمیل هزینه‌های درمان بردوش خانواده ها، فشار روانی را هم در بیماران افزایش می‌دهد.

شهروندان لرستانی ازگرانی، کمبود و نبود برخی اقلام دارویی گلایه مند هستند و خواستار نظارت متولیان عرضه و توزیع دارو در استان هستند.

این درحالی است که توزیع عادلانه دارو و انصاف در قیمت‌ها از جمله مسائلی است که اکثر بیماران خواهان آن هستند.

با وجود انتقاد شهروندان نسبت به گرانی و نبود برخی داروها در لرستان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نظری کاملا متفاوت دارد.

در این مورد با چند شهروند خرم آبادی و معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به گفت وگو نشستیم.

*استرس و دلهره در نبود دارو

یکی از شهروندان خرم آبادی بیان می‌کند: دلهره‌ای که به دلیل کمبود دارو در بیمار یا همراهان وی به وجود می‌آید خود می‌تواند روند درمان بیماران را تحت الشعاع قراردهد.

«پروین صفری» به همشهری می‌گوید: این موضوع حتی برای پزشک معالج نیز مشغله فکری ایجاد می‌کند.

وی می‌افزاید: واقعیت این است که کمبود یا نبود دارو استرس و نگرانی برای بیماران و خانواده وی ایجاد می‌کند به طوری که از نظر روحی، فرایندهای زندگی را با محدودیت‌هایی مواجه می‌سازند.

صفری عنوان می‌کند: برای خرید یک اسپری بینی به تمام داروخانه‌های شهر مراجعه کردم اما پیدا نکردم.

وی اظهار می‌کند: این درحالی است که به‌ خاطر ناراحتی تنفسی نیاز مبرم به استفاده از این اسپری دارم.این شهروند خرم آبادی معتقد است؛ رفع مشکل کمبود دارو نیازمند سیاست‌گذاری صحیح درحوزه داروست و مسئولان باید برای رفع آن به طورجدی چاره اندیشی کنند.

*گران بودن دارو

«سجاد دریکوند» یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی با اشاره به گران بودن قیمت دارو می‌گوید: قیمت دارو باید منطقی باشد تا هم برای کارخانه دارو سود داشته باشد و هم بیمار قادر به تهیه آن شود.

وی می‌افزاید: دیدن تعرفه‌های دارویی ناخودآگاه حال بیمار را خراب تر می‌كند به خصوص اگر بیمار ناراحتی قلبی هم داشته باشد.

دریکوند که به گفته خودش رنج دیالیز را کشیده و پیوند کلیه انجام داده است، اظهار می‌کند: هزینه درمان برایم زیاد است و نیاز به دارویی خاص دارم که قیمت آن 120 هزارتومان می‌شود.

وی که ازگرانی دارو دل خوشی ندارد، می‌گوید: با اینكه دفترچه خدمات درمانی (بیمه سلامت) هم دارم اما نمی‌توانم هزینه داروها را پرداخت کنم.

*نبود حمایت بیمه ای

یکی دیگر از شهروندان خرم آبادی هم که در داروخانه منتظر است نسخه اش پیچیده شود به همشهری می‌گوید: بیماران باید به جز رنج بیماری، دغدغه و رنج بی پولی وکاهش حمایت بیمه‌ها را نیز به جان بخرند.«زهرا دارابی» بیان می‌کند: تأمین دارو برای بیماران همیشه یک مشکل است؛ بیمارانی که جدا از درد و رنج بیماری اصلی‌ترین مشکلشان کمبود دارو و توزیع نامتوازن آن است.

وی ادامه می‌دهد: در لرستان کمبود دارو سبب شده است بیماران علاوه بر پرداخت هزینه‌های بیماری هزینه رفت وآمد را نیز متحمل شوند.

*جست‌وجوی دارو در دیگر شهرها

دیگر شهروند خرم آبادی هم که مادرش در یکی از بیمارستان‌های شهر بستری است به همشهری می‌گوید: مادرم به دلیل عارضه قلبی بستری است و پزشکان معالج برای او دارویی تجویز کرده اند.

«محمد ساکی زاده » که می‌توان نگرانی و دغدغه را ازچهره‌اش خواند، ادامه می‌دهد: به دلیل نبود دارو درخرم آباد و تأکید پزشک معالج برتزریق هرچه سریع‌تر دارو ناچار شدیم به تهران سفر کنیم.

وی ادامه می‌دهد: برای پیدا کردن این دارو به هلال احمر هم مراجعه کردیم اما آنجا هم نتوانستیم داروی مورد نیاز مادرم را پیدا کنیم.این شهروند خرم آبادی اشاره می‌کند: توزیع عادلانه دارو خواست همه شهروندان است.

وی می‌گوید: این درحالی است که در برخی استان‌های کشور شاهد بی‌عدالتی در توزیع و فروش دارو هستیم یا با داروهایی با قیمت بالا روبرو می‌شویم.

*نظر متفاوت مسئول

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان معتقد است اكنون دسترسی بیماران به دارو خوب است وکمبود دارویی خیلی حاد نیست.

«رضا سپهوند » در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند: وقتی دارویی در مرکز استان وجود ندارد امکان دارد به این دلیل باشد که آن دارو فقط نیاز تعداد محدودی است و به همین دلیل در تهران و استان‌های شاخص توزیع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از علل کمبود دارو این است که سیاست دارویی براستفاده از داروهای تولید داخل است و بر همین اساس برخی واردات دارو قطع شده است.سپهوند می‌افزاید: مشکل دیگر این است که توزیع برخی داروها به دلیل وارداتی بودن زمان بر است و موضوعی غیرطبیعی نیست.معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان معتقد است برخی پزشکان هم با تجویز برخی داروهای نایاب اینطور به بیمار القا می‌کنند که فقط داروهای خارجی در رفع بیماری موثراست.

*داروگران نیست

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان برخلاف نظر شهروندان معتقد است گرانی در مورد دارو وجود ندارد، اتفاقا قیمت مناسب است.«رضا سپهوند» درمورد گلایه شهروندان در مورد گرانی دارو می‌گوید: گران بودن برخی داروها ممکن است به دلیل خارجی بودن دارو باشد درحالی که داروی تولید داخل قیمت پایین تری دارد.وی ادامه می‌دهد: قیمت گذاری دارو براساس شورای قیمت گذاری داروکه متشکل از وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه هاست تعیین می‌شود؛ در واقع قیمت‌ها غیر قانونی نیست.سپهوند اشاره می‌کند: یکی دیگر از علل گرانی داروها قیمت روی جلد است.

وی می‌گوید: به عنوان نمونه دارویی که 2 سال گذشته تولید شده است چون تاریخ انقضایش در این زمان به پایان نرسیده است با افزایش قیمت روبرو می‌شود.معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ادامه می‌دهد: با وجود افزایش قیمت دارو نمی‌شود قیمت روی جلد را تغییر داد.سپهوند می‌افزاید: همین موضوع سبب می‌شود که شهروندان تصور کنند داروخانه‌ها دارو را گران می‌فروشند.وی بیان می‌کند: یکی دیگر از دلایل گرانی داروها موضوع بیمه هاست چون سقف پرداخت بیمه‌ها متفاوت است.سپهوند اظهار می‌کند: تأمین و تهیه داروهایی که جنبه حیاتی دارند از اهمیت خاصی برخوردار است.وی تأکید می‌کند: همه تلاش ما درحوزه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفع مشکل مربوط به کمبود یا نبود دارو است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری استانی، تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395، کد مطلب: -:www.ostani.hamshahrilinks.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین