پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۰۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ضمن معرفی پرمصرف‌ترین داروها در این استان، روش تشخیص کالاهای قاچاق و تقلبی از کالای اصل را تشریح کرد.
شعارسال: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پرمصرف‌ترین داروها در این استان، روش تشخیص کالاهای قاچاق و تقلبی از کالای اصل را تشریح کرد.

دکتر جعفر نیکبخت نظارت بر امور دارو و مواد مخدر، نظارت بر مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی، نظارت بر تجهیزات پزشکی و آزمایشگاه‌ها را حوزه‌های کاری معاونت غذا و دارو عنوان کرد و افزود: بازدید در حوزه صنایع غذایی و نمونه‌برداری در سطح عرضه از مهم‌ترین شاخص‌های عملکردی این معاونت است.

وی با اشاره به اینکه معاونت غذا و دارو در حوزه غذا بیشتر وظیفه نظارت بر کارخانه‌جات مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی را بر عهده دارد که این کار را به صورت مشترک با معاونت بهداشتی انجام می‌دهد، تصریح کرد: پس از ورود مواد غذایی به بازار از آنها نمونه‌برداری شده و بر روی آنها آزمایش انجام می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اهمیت بحث غذا و تغذیه، بیان کرد: غذا ابتدایی‌ترین نیاز بشر بوده که تأمین کننده سلامت انسان است، اما متأسفانه الگوی تغذیه‌ای ما تغییر کرده و از این لحاظ در وضعیت خوبی قرار نداریم.

دکتر نیکبخت با بیان اینکه مردم کشور ما غذاهای سنتی را رها کرده و به غذاهای صنعتی یا فست فودها روی آورده‌اند، عنوان کرد: ما بدترین الگوی تغذیه‌ای را در دنیا داریم.

وی شعار معاونت غذا و دارو را "اصلاح الگوی تغذیه‌ای” عنوان و ابراز کرد: هدف ما این است که مصرف نمک، قند و چربی را کاهش دهیم، زیرا مصرف نمک سبب افزایش فشار خون و در نهایت بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، مصرف قند و چربی نیز سبب چاقی و در نتیجه به دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی منجر می‌شود.

* کهگیلویه و بویراحمد؛ قطب آب معدنی کشور

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی در سطح استان، گفت: ۲۰۰ واحد صنعتی مواد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۳۰ واحد فعال است.

دکتر نیکبخت بیشترین صنعت غذایی استان را صنعت آب معدنی عنوان و با اشاره به فعال بودن ۷ واحد آب معدنی در سطح استان، اظهار کرد: از این لحاظ، استان ما یکی از قطب‌های تولید آب معدنی در کشور محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه صادرات نیز دو شرکت "آسه” و "سینره” به فعالیت مشغول هستند که شرکت آسه پودر شیرین بیان و شرکت سینره مواد آرایشی، بهداشتی و دارویی تولید و صادر می‌کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به موضوع برچسب اصالت کالا و نحوه تشخیص کالای اصلی از کالای قاچاق اشاره داشت و عنوان کرد: برچسب اصالت کالا دو بارکد ۱۶ رقمی دارد که یکی مربوط به بازرسان و دیگری برای مصرف کننده است.

دکتر نیکبخت افزود: مصرف کننده برای آگاهی از نوع کالایی که خریداری می‌کند، باید این بارکد ۱۶ رقمی را به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کرده و از این طریق محصول موردنظر را ردیابی کرده که آیا از طریق مجاری قانونی یا به صورت قاچاق وارد شده است.

وی به وظایف معاونت غذا و دارو در حوزه دارو اشاره داشت و تصریح کرد: در این حوزه وظیفه تأمین و نظارت را به عهده داریم که داروهای عمومی، خصوصی(داروهای ضدسرطان و داروهای بیماران خاص) و داروهای مخدر را در برمی‌گیرد.

* فعالیت ۴۵ مرکز اعتیاد در سطح استان

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: داروهای ضدسرطان از طریق داروخانه امام صادق(ع) توزیع می‌شود و داروهای مخدر موردنیاز بیمارستان‌ها، بیماران صعب‌العلاج و مراکز ترک اعتیاد نیز توسط معاونت غذا و دارو تأمین می‌شود.

دکتر نیکبخت با اشاره به وجود ۴۵ مرکز اعتیاد در سطح استان، عنوان کرد: از این تعداد، ۳۹ مرکز خصوصی و ۶ مرکز دولتی هستند.

وی در خصوص هزینه داروهای ضدسرطان و بیماری‌های خاص، تصریح کرد: ۹۰ درصد هزینه این داروها توسط سازمان‌های بیمه‌گر تأمین شده و از ۱۰ درصد باقیمانده، ۵۰ تا ۸۰ درصد توسط معاونت غذا و دارو پرداخت می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شاخص‌هایی که در حوزه دارو داریم نظارت بر داروخانه‌ها، تأمین دارو، صدور پروانه‌های تأسیس، صدور پروانه مسئول فنی، صلاحیت مسئول فنی، تمدید پروانه‌های مسئول فنی، امتیازبندی متقاضیان تأسیس و صدور گواهی اشتغال به کار جهت متقاضیان است.

دکتر نیکبخت تهیه و توزیع داروهای موردنیاز بیمارستان‌ها را از دیگر شاخص‌ها نام برد و افزود: در حال حاضر داروهای خاص موردنیاز بیمارستان‌های شهید بهشتی و امام سجاد(ع) یاسوج، شهید رجایی گچساران و بیمارستان امام خمینی‌(ره) دهدشت را تأمین می‌کنیم.

* وجود ۷۷ داروخانه در سطح استان

وی نظارت بر نحوه عملکرد مراکز ارائه خدمات دارویی را از دیگر وظایف این معاونت برشمرد و با اشاره به فعالیت ۷۷ مرکز ارائه خدمات دارویی در سطح استان، بیان کرد: از این تعداد، ۶۷ مرکز خصوصی و ۱۰ مرکز دولتی هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استاندارد نظارت هر سه ماه یک بار است اما ما تقریبا هر ماه یک بار کار نظارت را انجا می‌دهیم، ابراز کرد: عملکرد معاونت غذا و دارو به شکایات مردمی در خصوص گرانی دارو، کمبود دارو و دیگر عوامل بستگی دارد.

دکتر نیکبخت با بیان اینکه معاونت غذا و دارو داروهای تک نسخه‌ای که مصرف عمومی ندارند را به صورت ۱۰۰ درصد تأمین می‌کند، ادامه داد: در بحث بیماران متابولیک و برای تأمین شیر خشک‌های متابولیک سامانه‌ای راه‌اندازی شده که تعداد بیماران و میزان نیاز آنها را نشان می‌دهد.

* بررسی نسخه پزشکان در کمیته بررسی نسخ

وی به کمیته بررسی نسخ اشاره داشت و تصریح کرد: در این کمیته نسخه‌ها از لحاظ تعداد اقلام دارویی، پرمصرف‌ترین دارو، آنتی‌بیوتیک‌ها و تعداد اقلام تزریقی بررسی شده و به صورت A، B، C و D امتیازبندی می‌شوند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نسخه‌هایی که حائز رتبه A می‌شوند را تشویق کرده، نسخه‌هایی که رتبه B و C را به دست می‌آوردند به پزشک مرتبط تذکر داده شده و آنهایی که رتبه D دارند، با کمک سازمان‌های بیمه‌گر پروانه آنها تعلیق می‌شود.

دکتر نیکبخت با بیان اینکه بر این اساس، سال گذشته پروانه دو پزشک را تعلیق کردیم، عنوان کرد: در چنین مواردی کارگاه‌های آموزشی برای پزشکان برگزار می‌شود که باید ایرادات خود را برطرف کنند.

وی درصد نسخه‌های با بیش از ۴ قلم دارو در بهار امسال را ۹ درصد عنوان کرد و گفت: در حوزه تجویز و مصرف بسیاری از داروها پایین‌تر از میانگین کشوری و در وضعیت قابل قبولی هستیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: میانگین اقلام دارویی که در بهار امسال بیماران در سطح استان دریافت کردند، ۲٫۷۴ درصد بود که در این شاخص میانگین کشوری ۳٫۰۲ درصد است و ما وضعیت بهتری نسبت به میانگین داریم.

دکتر نیکبخت همچنین درصد بیماران دریافت‌کننده داروهای تزریقی را ۳۲ درصد عنوان کرد و گفت: در این شاخص میانگین کشوری ۴۱ درصد است.

وی درصد بیماران دریافت کننده آنتی بیوتیک‌ها را ۴۱ درصد دانست و بیان کرد: میانگین کشوری در این شاخص ۴۲ درصد است که تقریبا وضعیت مشابه با میانگین کشوری داریم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد میزان بیماران دریافت کننده کورتون‌ها در بهار امسال را ۱۵ درصد عنوان و ابراز کرد: در این شاخص میانگین کشوری ۲۲ درصد است.

* پرمصرف‌ترین داروها در کهگیلویه و بویراحمد

دکتر نیکبخت در خصوص بیشترین داروهایی که در بهار امسال در استان تجویز شد، گفت: ۱۰ داروی پرمصرف استان از لحاظ درصد بیماران به ترتیب مترونیدازول، دیفن هیدرامین، دگزامتازون، آزیترومایسین، امپرازول، آموکسی سیلین، استامینوفن، رانیتیدین، قرص سرماخوردگی بزرگسالان و سفیکسیم بودند.

وی ابراز کرد: ۱۰ داروی پرمصرف استان با بالاترین هزینه درمانی نیز به ترتیب قرص سفیکسیم، کوآموکسی‌کلاو، آزیترومایسین، آتورواستاتین یا داروی ضدچربی، امپرازول، شربت سفیکسیم ، کپسول گاباپنتین، انوکساپارین، کپسول ۵۰۰ آموکسی سیلین و شربت آموکسی‌کلاو بودند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سلام دنا، تاریخ انتشار: دوشنبه 3 آبان 1395، کدخبر: 41470، www.salamdena.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین