پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۱۹۲
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
دولت آلمان در حال بررسی طرحی برای ممنوعیت استعمال دخانیات در خودرو‌هایی است که کودکان یا زنان باردار را با خود حمل می‌کنند. این طرح که پیش‌تر نیز خبر اجرایی شدن آن توسط رسانه‌های محلی مطرح شده بود با انتقاد‌هایی حتی در درون دولت ائتلافی آلمان به رهبری اولاف شولتس مواجه شده است. با این حال، کارل لوترباخ، وزیر بهداشت آلمان روز جمعه بار دیگر بر عزم دولت برای تصویب این طرح در پارلمان کشورش و لازم‌الاجرا شدن آن پس از تبدیل شدن به قانون تاکید کرد.

شعارسال: دولت آلمان در حال بررسی طرحی برای ممنوعیت استعمال دخانیات در خودروهایی است که کودکان یا زنان باردار را با خود حمل می‌کنند.

آلمان؛ استعمال دخانیات در خودروهای حامل کودکان و زنان باردار ممنوع می‌شود

این طرح که پیش‌تر نیز خبر اجرایی شدن آن توسط رسانه‌های محلی مطرح شده بود با انتقاد‌هایی حتی در درون دولت ائتلافی آلمان به رهبری اولاف شولتس مواجه شده است.

با این حال،‌ کارل لوترباخ، وزیر بهداشت آلمان روز جمعه بار دیگر بر عزم دولت برای تصویب این طرح در پارلمان کشورش و لازم‌الاجرا شدن آن پس از تبدیل شدن به قانون تاکید کرد.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت آلمان، پیش‌نویس این طرح قرار است همزمان با لایحه‌ای که دولت آلمان برای قانونی کردن مصرف ماری‌جوانا در دست تدوین و تهیه دارد، به پارلمان ارائه شود.

پیش تر برخی ایالت های آلمان قانون مشابهی را اعمال و جرایمی تا سقف سه هزار یورو برای متخلفان در نظر گرفته بودند. سیگارهای الکترونیکی و سایر مواد دخانی یا مخدر هم شامل این ممنوعیت می شوند.

وزیر بهداشت آلمان که به نمایندگی از حزب سوسیال دموکرات در دولت ائتلافی این کشور حضور دارد با انتشار توییتی تاکید کرد: «کودکان و زنان باردار به حمایت بهتر در جامعه نیاز دارند.»

کارل لوترباخ با تاکید بر خطر بالقوه آسیب‌های جبران ناپذیر در صورت استعمال غیرفعال دخانیات افزود: «ممنوعیت استعمال دخانیات در خودرو هنگام سفر یک ضرورت است، این ممنوعیت باید زودتر اعمال می شد.»

این در حالیست که اپوزیسیون محافظه کار و حتی حزب لیبرال دموکرات آلمان به رغم آنکه عضو دولت ائتلافی این کشور به شمار می‌رود ضرورت ارائه چنین طرحی را به بوندستاگ زیر سوال برده‌اند.

کریستین لوتکه، سخنگوی فراکسیون حزب لیبرال دموکرات در امور بهداشت عمومی می‌گوید: «کارل لوترباخ می تواند جنون سلامتی خود را نزد خود و در خلوت ارضاء کند.»

وی در ادامه یادآور می‌شود: «هر عقل سلیمی سیگار کشیدن در ماشین با حضور افراد زیر سن قانونی و زنان باردار را رد می کند - نیازی به ممنوعیت مضاعف وجود ندارد.»

حزب محافظه‌کار «اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان» که به همراه حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» از عمده مخالف سیاست‌های دولت و جریان‌های اصلی اپوزیسیون به شمار می‌روند بحث ناسازگاری این طرح را با قانون اساسی به میان کشیده‌اند.

یک سخنگوی و مسئول پیگیری مسائل بهداشتی در حزب دموکرات مسیحی در این خصوص می‌گوید: «اجرای چنین ممنوعیتی در عمل بسیار دشوار خواهد بود.»

از سوی دیگر، اتحادیه رانندگان خودرو در آلمان نیز در واکنش به طرح یاد شده و اجرایی شدن آن در آینده اعلام کرده است که «چنین ممنوعیتی را نمی‌توان کنترل کرد و دست کم کنترل ‌آن بسیار محدود خواهد بود.»

دولت آلمان اما به رغم برخی ایراد‌ها و انتقادها همچنان بر اجرایی شدن این ممنوعیت تاکید دارد و آنرا به صلاح بهداشت و سلامت در این کشور می‌داند. مجلس علیای پارلمان آلمان موسوم به «یوندسرات» (مجلس فدرال) در ماه مارس ۲۰۲۲ طرح قانونی شدن این ممنوعیت را به مجلس نمایندگان(بوندستاگ) ارجاع کرده بود.

*بیش از ۸۰۰ هزار کودک در معرض استعمال «باواسطه» دخانیات

مرکز تحقیقات سرطان آلمان که از جمله حامیان این طرح به شمار می‌رود با استناد به داده‌های پنج سال گذشته هشدار داده است که دست کم ۸۰۰ هزار کودک زیر سن قانونی در معرض استعمال غیرفعال دخانیات در خودروها قرار دارند.

انجمن حرفه ای پزشکان کودکان و نوجوانان آلمان حتی به این سطح از ممنوعیت استعمال دخانیات در مکان‌های سربسته نیز قانع نیست و بر فراتر از آن تاکید دارد.

سخنگوی این انجمن روز شنبه به روزنامه بیلد گفت: «ممنوع کردن سیگار در خانه ضروری است». مسئول انجمن حرفه‌ای پزشکان کودکان و نوجوانان معتقد است که این ممنوعیت بویژه باید در چهار دیواری خانه‌ها نیز اعمال شود زیرا کودکان بیشترین آسیب را از استعمال غیرفعال دخانیات متحمل می شوند.

گفتنی است که سیگار کشیدن در خودرو حامل افراد زیر سن قانونی در فرانسه نیز ممنوع است و افرادی که این قانون را رعایت نکنند تا ۷۵۰ یورو جریمه خواهند شد. در برخی از دیگر کشورها چون استرالیا، آفریقای جنوبی و امارات عربی متحده و نیز برخی ایالت‌های آمریکا نیز سیگار کشیدن در داخل خودرو در حضور کودکان ممنوع است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت انتخاب، تاریخ انتشار: 17تیر1402، کدخبر: 732757، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین